Perspektiva v malířství Vzdušná, atmosférická Spočívá v tom, že barvy, které jsou vpředu, jsou jasné a teplé, zatímco barvy v pozadí se jeví rozmazaně a jsou studené. Významová Velikost a umístění v popředí na malbě zdůrazňuje hodnost a moc, další umístění na obraze pak jejich „odstupňování“. faraon-kněží-válečníci-zajatci
Perspektiva v malířství Obrácená (Ivan Mládek) je konstruována vzhledem k úběžníku, který leží před plochou obrazu.
Geometrické základy lineární perspektivy v malířství a architektuře Nejstarší zmínka o perspektivě římský stavitel Vitruvius (14. st.př.n.l.) odborný spis Deset knih o architektuře: ,,Poté co určíme středový bod, musí se čáry jako v přírodě sbíhat v projekčním bodě zorných paprsků tak, že mnohé části se zdají ustupovat dozadu, zatímco jiné vystupují dopředu." -intuitivní užití perspektivy, další vývoj zpožděn zánikem Římské říše Podrobně prozkoumána v průběhu 16.-18. st.n.l. -Filippo Bruneleschi, Battista Alberti, Leonardo da Vinci "Perspective is the rein and rudder of painting" Leonardo da Vinci
Perspektiva - omyly
Leonardo da Vinci – Klanění tří králů
Leonardo da Vinci – Poslední večeře Páně
Geometrické základy lineární perspektivy v malířství a architektuře „Perspektivní stroje“ -Albrecht Dürer (1471-1528)
Geometrické základy lineární perspektivy v malířství a architektuře
Geometrické základy lineární perspektivy v malířství a architektuře
Geometrické základy lineární perspektivy v malířství a architektuře Zlatý věk perspektivy - končí s koncem 19. století HOMER Sleigh Ride, 1893 SARGENT:A Street in Venice, 1882
Geometrické základy lineární perspektivy v malířství a architektuře Úpadek perspektivy 20. století – kubismus, futurismus, konstruktivismus, dadaismus, minimalismus: „Obraz není okno!“ KASIMIR MALEVICH:Samovar,1913 Metzinger: Tea Time, 1911 "Mona Lisa with a Teaspoon."