Románské sochařství a malířství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ Historické podmínky
Románské umění.
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Románská kultura 10. – 12. století
Románské umění Jana Havlová.
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
Gotické výtvarné umění
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
Sochařství staré, střední a nové říše
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Románský sloh Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o románském slohu.
Středověká kultura Románský sloh
Středověké umění ROMÁNSKÝ SLOH.
Románský sloh.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotické malířství a sochařství
Gotická kultura.
ROMÁNSKÁ KULTURA.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
České země ve středověku
Charakteristika umělecké památky
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Románský sloh století.
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ 1000 – 1250.
Gotická kultura.
České země, sochařství, malířství
Ve znamení gotického slohu
Gotika 12 st. – 16 st..
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Románská kultura.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Románský sloh.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Románské umění - nástup jiné formy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Marcela Kaderová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Románský sloh.
UMĚNÍ STOLETÍ Buriánková Terezie.
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
Transkript prezentace:

Románské sochařství a malířství Evropa České země a Morava

Románské sochařství: obecná charakteristika funkce šíření náboženských idejí vázáno na kostel a bohoslužbu znaky Antirealismus a transcendentální ráz nezájem o prostor a plastický tvar předepsaná kompoziční schémata tendence k plošnosti a linearismu záliba ve stylizaci Církev zároveň odběratelem a výrobcem, předepisovala náměty i formu zobrazení Transcendentální ráz: smysl lidské existence není v pozemském, ale v posmrtném životě Antirealistický program znamená, že idea se staví nad skutečnost a umění má odvádět pozornost od reálného života, připomínat křesťanské ctnosti a hrozit věčnými tresty. Tento antirealismus je zároveň protikladem k realismu antickému. Projevil se výše uvedenými body: 1. nezájem o plastický tvar: trojrozměrný objem nahrazen plošnou zkratkou či lineárním schématem, zcela vymizela plastická modelace; namísto volné sochy převládl plošný reliéf v sochařství, v malířství dominovala konturovaná kresba, neexistovalo stínování objemu 3. Nezájem o prostor: románský umělec neznal a neužíval perspektivu, neměl smysl pro vystižení vztahu mezi předměty blízkými a vzdálenými, pro skutečný poměr mezi předměty obklopujícími výjev. Místo toho scény, které se odehrávaly v různých prostorových plánech byly zobrazovány v pásech nad sebou, osoby dostávaly měřítko podle svého pořadí v hierarchii náboženských pojmů.(hieratická perspektiva). Postavy byly také umisťovány na abstraktní anebo např. zlaté pozadí (symbol nebe). 2.předepsaná kompoziční schémata: nepracovali samostatně podle přírody, ale podle kreslených vzorníků, které obsahovaly jakési kompoziční vzorce náboženských výjevů, typizované podoby a postoje postav, gesta, atributy, dokonce skladbu drapérie, schémata architektur, přírodních předmětů. Pracovalo se také podle knižních předloh. Tendence k plošnosti a linearismu u románských reliéfů takto posílena. Rovněž snaha individualizovat lidské postavy vymizela, rozlišovalo se pouze pohlaví a věk. tendence k plošnosti a linearismu 4.záliba ve stylizaci: neustálé obměňování již hotových schémat vedlo ke stylizaci a ke vzniku dekorativního ornamentalismu (např. strom ztratil svůj organický tvar a proměnil se v lineární ornament, figurální detaily, např. účes anebo roucho se ornamentalizovaly.Roucho – drapérie bylo chápáno bez vztahu k tělu, které odívalo.

Románské sochařství: obecná charakteristika náběhy k realismu náměty z bajek a legend vliv antiky tendence k obnově figurálního sochařství Tyto dva body jsou jakýmsi protikladem k tomu, co bylo řečeno v předcházejícím snímku. Realismus tam, kde umělec čelil úkolu zobrazit náměty nepředepsanými přírodou. Např. kalendářní, lovecké a válečné výjevy, náměty z bajek či legend. (kamenící v severní Itálii). Vliv antiky zejména na území Itálie a Francie. Zapůsobily zde také výtvarné techniky z antiky ( řezba do slonoviny, kovolitectví, kovotepectví). Takže zdánlivý protiklad: vývoj směřuje k obnově monumentálního figurálního umění. Není však vývoj založen na protikladech?

Organizace umělecké práce Stavební hutě Stavitelé, kameníci, zedníci, malíři nástěnných obrazů laikové Skriptoria a řemeslnické dílny Řezbáři, kovolijci, zlatotepci, iluminátoři knih řeholníci Katedrální (biskupské) či klášterní huti; daleko méně podléhaly církevní vrchnosti nežli skriptoria

Románské sochařství Druhy kamenictví kovolitectví řezbářství dekorativní: portály, archivolty, sloupy; hlavice, patka, dřík; různé ornamenty Figurální: tympanony kovolitectví bronzové dveře řezbářství krucifixy (nadživotní velikost, polychromování) Tady dopsat informaci o dveřích z Hnězdna: motivy ze života svatého Vojtěcha. Oskenování obrázku? Druhy románského ornamentu: a)rostlinný: palmeta, akant b)geometrický: meandr, perlovec, vejcovec, pletenec, provazec, šachovnice, pila, hvězdice, diamantový řez c) zoomorfní: prasátka, fantastická zvířata Figurální sochařství: Tympanon v portálu: obvykle s reliéfem Krista jako krále nebes v plné slávě Kristus sedící v mandorle (ve svatozáři) obklopen 4 evangelisty (podle zjevení sv. Jana) Jiné výjevy v tympanonech: Klanění 24 židovských králů podle Apokalypsy Poslední soud Kristus nevystupuje jako milující bůh, ale jako trestající soudce; typické pro románské umění (srv. s antikou?) Hlavice: idea spásy a zatracení, boj dobra se zlem, boj duše s pokušením těla, boj ctnosti a hříchu, boj člověka s nástrahami ďábla Bronzové dveře chrámů: Hlavní produkt kovolitectví, technicky náročné. Antická bronzařská technika ve středověku pěstována hlavně ve východořímské říši, byzantští umělci podnítili její rozvoj v Itálii.Křídla, reliéfní pole, různé náměty. Kromě dveří se také odlévaly náhrobní desky V řezbářství jediným námětem Kristus na kříži a jediným produktem tedy krucifix. Polychromování. Itálie, Francie, Sasko.

Románské sochařství Náměty figurálního sochařství Kristus evangelisté Apokalypsa Poslední soud Spása a zatracení Životy světců

Románské sochařství v Evropě Itálie Lombardie, Toskánsko um. osobnosti, tendence k uvolnění sochy; realistická tendence v námětech Emancipace z církevního vlivu Francie sochařské školy (viz architektura) Španělsko Santiago de Compostella - Portál slávy Jiné Umělecké osobnosti v Itálii: Nicolaus a Guilileumus ve Veroně, Wiligelmus v Cremoně, Bonanus piský, Benedetto Antelami v Parmě, Nicolo Pissano) Pčíklady: Lovecká scéna od Mistra Nicolause v průčelí kostela St Zeno ve Veroně, rytířský zápas od Mistra Guilielma tamtéž, lovecké a bitevní výjevy, král Artuš a bajka o lišákovi na portálech domu v Cremoně a Modeně. Kalendářová vyobrazení na portálu kostela St Michelle v Lucce. V itálii také nastala tendence k obnovení volné sochy; vzrostl zájem o lidskou postavu a její duševní život. Borgo San Donnino: proroci ve výklencích katedrály, Benedetto Antelami Sv. Martin na průčelí dómu v Lucce. Položeny základy svébytné místní umělecké tradici. Bonanus piský: bronzové dveře pisánského baptistéria. Nicolo Pisano: románská protorenesance. Dílo založeno na studiu antiky. Nebyla Itálie v umění vždy trochu napřed? V dekorativním umění vynikali kosmaté. Kosmatská práce využívala inkrustační techniky (tedy vykládání barevný mramorem) k výzdobě průčelí, podlah zábradlí, biskupských stolců, kazatelen. Výzdoba geometrickými vzory. Jméno podle rodiny Cosmů, jejíž členové vytvořili nádherná díla v římských bazilikách kolem roku 1200. Francie: Formálně ještě bohatší než v Itálii; výzdoba portálu nebo celé fasády. Náběhy k obnovení figurální skulptury v Burgundsku na počátku 12. Století, 2. pol. 12. Století vytvoření monumentálních soch, osvobození ze závislosti na architektuře. Tak jako v architektuře, i v sochařství ve Francii hovoříme o různých školách. 1. Severofrancouzská (St Denis, Chartres) ve 12. Století spějící ke gotice 2. Střední a jižní Francie – významná centra Cluny a Languedoc. Burgundská škola: tympanony sv. Magdalény ve Vézlay; Seslání Ducha svatého, Rozeslání apoštolů 1125-1130 Saint Lazare v Autunu Languedocká: kostel sv. Petra v Moissacu (Apokalyptický kristus v tympanonu) Pro obě školy charakteristické protažení postav, křečovitá dynamičnost; u languedocké charakteristická zkřížení nohou, nepřirozená gestikulace a jakoby taneční postoje. Auvergnská (tympanon poutního kostela v Sante Foy v Conques) Akvitánská (sochy v slepých arkádách nad sebou, oživeno průčelí kostela) Provence: silná vliv antiky, dokonce pokus o její oživení; St Trophime Arles Španělsko: Santiago de Compostella, nejvýznamnější Portál slávy, mistr Matouš 1188, souvislost s languedockou školou. Anglie: Chicheester, Ely Německo: Severní portál kostela sv. Jakuba v Řezně; dóm v Halberstadtu (kalvárie); kostel sv. Michala v Hildesheimu Polsko: Katedrála v Hnězdně a bronzové dveře s motivy ze života sv. Vojtěcha

Sochařství v Itálii Benedetto Antelami: portál, detaily

Nicola Pisano: kazatelna v dómu v Pise O Nicolovi Pisano: představitel protorenesance

Různé detaily a ukázky románského sochařství: fantastická zvířata; mužíček lapený v rostlinách; portál s motivem posledního soudu; relikviář; románská hlavice sloupu; dole vpravo: září, dokonce pracovní motivy

Francie : St Foy: tympanon Posledního soudu; kristus jako soudce, napravo Satan Pod tím brána do nebe, brána do pekel Procesí vyvolených Vážení duší

Notre dame –la-Grande Poitiers

Vézelay: tympanon s posledním soudem, Kristus jako ústřední postava sedí v mandorle a po obou stranách mu jde 6 apoštolů Druhý portál (severní) má nějaký novozákonní výjev Kristus v mandorle: skrčené nohy . Charakteristické Pak ještě 2 hlavice, ty mají v celém kostele nejrůznější motivy Viz následující snímek

Motivy na románských hlavicích ve Vézelay

Santiago de Compostella. Španělské poutní místo O svatém Jakubovi: Sv. Jakub větší, bratr Jana Evangelisty, oba byli obráceni na víru sv. Janem Křtitelem. Jakub byl umučen 44 n. l. v Palestině. Podle tradice před smrtí cestoval do Španělska (i když to není historicky doloženo) jako misionář; údajně se našly v roce 813 v Galícii jeho ostatky a byla mu postavena malá svatyně. Bylo to v době reconquisty, a tak získal pověst jako ochránce křesťanů v boji proti Maurům. Jeho věhlas šel dokonce tak daleko, že se později věřilo, že v 16. Století pomáhal Španělům dobýt Nový svět. Od 11. Století začala tradice poutních cest do Santiaga. Dnešní cesta do Santiaga začíná na úpatí Pyrenejí v malé vesničce Roncesvales. Cesta odsud měří 744,6m.

Trasy vedoucí z různých míst do Santiaga

Hnězdno: celkový pohled na katedrálu, bronzové dveře a pohled na rakev, údajně s ostatky sv. Vojtěcha

Románské sochařství v českých zemích Poměrně malý počet památek, netvoří souvislou vývojovou linii Druhy Dekorativní sochařství Figurální sochařství Nejvýznamnější díla Biskupský palác v Olomouci Porta Coeli, Doksany Kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory Mostecký reliéf, svatojiřský reliéf Kouřimští lvi Biskupský palác v Olomouci: Výzdoba oken Porta Coeli,: cisterciácký kostel portál 1260; Kristus v mandorle s královnou konstancí a markrabím Přemyslem s modelem kostela Doksany

Románské malířství Funkce Druhy obdobně jako u sochařství nástěnné fresky na skle deskové knižní

Románské malířství Itálie Španělsko Francie, Německo, Anglie byzantský vliv; Monte Cassino Španělsko katalánské fresky; antepedia Francie, Německo, Anglie malba na skle; iluminace České země znojemská rotunda

Románské malířství - ukázky

Románské malířství - ukázky

Románské malířství -iluminace

Výzdoba rotundy Sv. Kateřiny ve Znojmě

Výzdoba rotundy Sv. Kateřiny ve Znojmě