Kritický realismus v literatuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realismus Realismus v umění.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU –
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
47.1 Realismus a naturalismus
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
ROMANTISMUS.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Evropský kritický realismus a naturalismus
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
EDGAR ALLAN POE ROMANTIK. PROZAIK A BÁSNÍK. LITERÁRNÍ TEORETIK.
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS pol. 19. – zač. 20. st..
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Autor: Mgr. Hana Novotná
Transkript prezentace:

Kritický realismus v literatuře 19. Století 9. třídy

Úvod do doby nastupuje 20. - 30. letech 19. st. (u nás nejpozději) Rozvoj kapitalismu, Darwinovy teorie, Filosofie positivismu (A. Comte), sociologie témata → zobrazují skutečný život, průměrný i podprůměrný, neštítí se odsunutých lidí (zloději, vrazi, prostitutky, ...) determinovanost - předurčenost k tomu jak budeme žít, kam se narodíme. člověk je produkt přírody, doby, dědičnosti, prostředí, ... → nemůže se z toho vymanit, ale má vlastní aktivitu, která mu umožňuje s tím něco udělat.

Kritický realismu 2. pol. 19. st do centra pozornosti společenského člověka v jeho konkrétní podobě a souvislostech. Autoři kritického realismu úmyslně zobrazovali realistickou skutečnost plnou sociálních konfliktů, pozorovali člověka i jeho vztahy k okolí a rozebírali poměry ve společnosti.

Znaky realismu Literatura= analýza soudobé společnosti. Postavy zastupují = skupinu lidí, pro které jsou charakteristické určité vlastnosti. Charakter hl. hrdiny je netypický a v průběhu děje se značně proměňuje (typizace) Vypravěč stojí nad příběhem (výjimečně ich forma) Autor svým způsobem vyprávění vždy někomu straní.

Realismus ve světě Francie Ve francouzské literatuře se rozvíjí kritický realismus v těsné blízkosti s romantismem. HONORÉ DE BALZAC snažil zachytit mravy doby, ve které o všech morálních, lidských, rodinných i společenských hodnotách počaly rozhodovat peníze. Díla: Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán

Francouzský realismus, naturalismus Gustave Flaubert – kritik měšťácké společnosti, mistr v zobrazení lidských vášní a citových vztahů. Dílo: Paní Bovaryová Naturalismus: Guy de Maupassant, Emile ZOLA Dovádějí do krajnosti prvky realismu Vyžívají se v popisech hnusu, bolesti – pitvají společnost i lidi v ní.

Anglický realismus Charles Dickens – David Copperfield, Oliver Twist, Malá Dorritka Ve svém díle se často zabývá příběhy nešťastných dětí bez domova, s láskou sleduje jejich osudy a příběhy koncipuje na základě vlastních zkušeností.

Ruský realismus Nikolaj Vaseljevič Gogol: Revizor, Mrtvé duše Lev Nikolajevič Tolstoj: Vojna a mír, Anna Karenina Fjodor Michalovič Dostojevský: Zločin a trest, Bratři Karamazovi Anton Pavlov Čechov: Racek, Višňový sad