Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ObP.1.02 Spotřebitelská poptávka Vytvořeno: Ověřeno: Třída: PRO2, ŘU2, PV1, PRO1
Spotřebitelská poptávka Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Obchodní provoz Ročník:1., 2. Autor: Yvona Bbaoráková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:spotřebitelská poptávka, pozorovací metoda, Anotace: Materiál je určen k seznámení s významem a důležitostí znalostí spotřebitelské poptávky.
Spotřebitelská poptávka Spotřebitelská poptávka vyjadřuje požadavky obyvatelstva po zboží a službách. Znalost spotřebitelské poptávky je jedním z nejdůležitějších předpokladů pro správné sestavení objednávky. Je nutno sledovat: prodané zboží, neuspokojené požadavky spotřebitelů, zvláštní přání týkajících se úpravy a kvality zboží.
Druhy poptávek Uspokojená Neuspokojená Vznikající Neznalost spotřebitelské poptávky může být příčinou, že objednané zboží nemusí odpovídat potřebám zákazníků a následkem toho vzniknou problémy s neprodejnými druhy zboží.
Spotřebitelskou poptávku ovlivňuje: příjem a sociální skladba obyvatelstva celková ekonomická situace rozsah a úroveň nabídky ceny zboží další prvky, např. móda
Nejčastější metody průzkumu poptávky výzkumy prováděné přímo v terénu, tzv. primární výzkumy prováděné tazateli dotazovací metody ústní nebo písemné /např. anketa/ pozorovací metody, které spočívají v pozorování chování a reakce zákazníka /např. kamerou/ druhotné /nepřímé/ výzkumy, které čerpají např. z údajů statistiky prodejen psychologické a sociologické výzkumy matematicko-statistické výzkumy
Význam výzkumu spotřebitelské poptávky dává úplnou informaci o přáních a potřebách zákazníků je podkladem pro optimální tvorbu objednávky umožňuje, aby prodejna měla správnou skladbu zásob pomáhá uskutečňovat správnou obchodní strategii /např. připravit se na změny v poptávce/ upozorňuje na budoucí změny v poptávce je jedním z podkladů pro úspěšné řízení propagace
Kontrolní otázky 1.Co je spotřebitelská poptávka? 2.Co ovlivňuje spotřebitelskou poptávku? 3.Jak provádíme spotřebitelskou poptávku?
Správné odpovědi 1. Spotřebitelská poptávka vyjadřuje požadavky obyvatelstva po zboží a službách. 2.Příjem a sociální skladba obyvatelstva celková ekonomická situace, rozsah a úroveň nabídky, ceny zboží, další prvky, např. móda. 3.Pozorovací metody (chování zákazníků), dotazovací metody (písemné, ústní), výzkumy z údajů statistik
Použité zdroje htp:// sovapo.wbs.cz/1-P-OCL-Obchodni-operace-v- prodejne.html NOVOTNÝ, Mojmír. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště. 1.vyd.Fortuna, 2003, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.