Evropská barokní malba Barokní klasicismus Baroko
Baroko Evropské barokní malířství Barokní klasicismus Obnova klasického ideálu antiky a renesance Annibale Carracci (1560 – 1609) průkopník barokního klasicismu v malířství Obr. 1 A.Carracci – Kristus a Samaritánka.
Baroko Evropské barokní malířství Barokní klasicismus Nicolas Poussin (1594 – 1665) přísně rozumový přístup ke skutečnosti Znaky: přehledná a vyvážená kompozice, ukázněný pohyb, zdrženlivá gesta, jemná barevná a světelná harmonie záliba v antické mytologii Obr. 2 N.Poussin – Pastýři z Arkádie
Baroko Evropské barokní malířství Barokní klasicismus ideální krajina krajina není realistická jako u holandských krajinářů schématická spojení reálných prvků s vymyšlenými (antické ruiny apd.), často s lidskou stafáží stafáž – drobné figurální kompozice Obr. 3 N.Poussin – Orfeus a Euridika, 1650.
Baroko Evropské barokní malířství Barokní klasicismus Claude Lorrain (1600 – 1682) malíř ideálních krajin zaměřen na postižení světelné atmosféry – západy a východy slunce Obr. 4 C.Lorrain – Vyplutí sv. Pauly z přístavu v Ostii, 1639.
Baroko Evropské barokní malířství Barokní klasicismus Shrnutí: Nejvíce spjato s renesancí a antikou formou i obsahem Znaky: Důraz na promyšlený řád a kompozici výstavby obrazu
Baroko Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 KITSON, Michael. Barok a rokoko. Praha 1972: Artia, str. 48 Obr. 2 dtto 51 Obr. 3 PIJOAN, José. Dějiny umění /7. Praha 1990: Odeon, n.p., str. 165 Obr 4 dtto str. 167