Středověká kultura Románský sloh
Románský sloh 11. – polovina 13. století fáze: raná, vrcholná, pozdní inspirace antikou, karolinskou i otonskou renesancí rozvoj hlavně v Itálii, Francii, Porýní, částečně v Británii rozdíl východního a západního křesťanství hlavní stavitel církev, méně panovník
Architektura hlavní typy chrámu: rotunda, bazilika zaklenutí hlavní lodi – několik typů valené klenby hlavní rysy: valená klenba, silné zdi, malá, členitá okna, ústupkové portály, lizény
Valená a křížová klenba
Lizéna
Francie jednoduchost staveb, vyvážené proporce většina kostelů zasvěcených Panně Marii Notre-Dame-du-Port v Clermont Ferrand Notre-Dame-la-Grand v Poitiers klášter v Cluny
Notre-Dame-du-Port v Clermont Ferrand
Notre-Dame-la-Grand v Poitiers
Notre-Dame-la-Grand v Poitiers
klášter v Cluny
Itálie charakter architektury odlišný podle oblasti Benátky a jih vliv Byzance Toskánsko – výzdoba různobarevným mramorem Pisa – komplex dómu, věže a baptisteria
Pisa – dóm, věž
Pisa - baptisterium
Německo typické množství věží někdy stavby cihlové klášter v Hirsau Špýr Mohuč Worms
klášter v Hirsau
Špýr (Speyer)
Mohuč (Mainz)
Worms
Španělsko spojení románského a maurského slohu katedrála v Santiagu de Compostela tradice každoroční svatojakubské pouť – Camino de Santiago
katedrála v Santiagu de Compostela
Mušle hřebenatka
Londýnský Tower
Německý Wartburg
Mosty v Avignonu a Regensburgu
Opevnění Carcassonne
Sochařství církevní náměty reliéfní výzdoby portálů bohatá symbolika sochy protažené, pouze naznačený výraz tváře zdobené sloupy, figurální motivy, fantaskní zvířata, rostlinné ornamenty
Malířství kostelní interiéry vymalovány nástěnná malba = bible chudých hieratická perspektiva řada vitráží (barevných oken) – Chartres, Poitiers, Remeš desková malba knižní malba – iniciály, miniatury, iluminace skriptoria