Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova PředmětSpolečenskovědní seminář Anotace:Učební materiál seznamuje s diskrimací teoreticky (pojem, stupně diskriminace) i prakticky – studenti se s diskriminovanými mohou identifikovat pomocí hry a videospotů. Šablona číslo materiálu III/2-16 III/ Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Diskriminace
Diskriminace vychází z předsudků discriminare = rozlišovat rozlišování lidí na základě rasy, etnika, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, náb. nebo polit. přesvědčení, věku - znevýhodňování určitých skupin d. je trestná – antidiskriminační zákon, zákon o zaměstnanosti,… d. jednáním x opomenutím pozitivní d.
každodenní diskriminační chování: Fakta nebo fikce? zachazeni-zakaz-diskriminace
Úroveň soužití mezi majoritou a minoritou 1.vyjadřování negativního hodnocení „Zaclání tu smradlaví cigáni.“ 2. vyhýbání se kontaktu „Nechci Vietnamce za sousedy.“ 3. diskriminace Pan Z. zaplatil pro sebe a svou přítelkyni týdenní pobyt v Krkonoších v jednom hotelu. Večer se rozhodli strávit v restauraci, hostinský se jim však omluvil, ať se nezlobí a odejdou, má totiž negativní zkušenosti s Romy, kteří mu již dvakrát při rvačce zničili zařízení restaurace, a proto je neobsluhuje.
4. fyzické útoky – na majetek, na osobu 5. likvidace etnika jako celku - genocida Na jakém stupni je podle vás česká společnost? (Ve vztahu k Romům, k cizincům?) Jaký stupeň by asi označili oni sami?
Hra Život Pokyny: - str. 17 Pokyny: Zkuste si představit sami sebe jako člověka na kartičce. Jak se vám žije v ČR, co máte za sebou, jaké máte sny…? Celá třída se postaví do řady, pokud s přečteným výrokem budete souhlasit, udělejte krok vpřed, v opačném případě krok zpět. Odhalte svou identitu, jak jste se cítili vzhledem k ostatním hráčům?
Zdroje ČAKRTOVÁ, M.: Začněme třeba takhle. Lidská práva – rozmanitá společnost – participace. neme_treba_takhle.pdf