Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYVOZENÍ SLABIK S PÍSMENEM T,t
Advertisements

Učivo o pravopise.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VYVOZENÍ SLABIK s PÍSMENEM a HLÁSKOU m, M
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Specifické poruchy učení
Reedukace dysortografie
Péče o žáky s SPU.
Škola: Základní škola a Mateřská škola Nečtiny, Nečtiny 39 Název: VY_32_INOVACE_SADA02_ČESKÝ JAZYK_DUM13 Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Klíčová.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Poměr Český jazyk – 2.roč.,1.část
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor: Helena Jordánová, Mgr. ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor: Helena Jordánová, Mgr. VY_32_INOVACE_9,čj.
Příčiny SPU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Alternativní a augmentativní komunikace
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
VY_32_INOVACE_03_NÁCVIK ČTENÍ
VYVOZENÍ SLABIK S HLÁSKOU A PÍSMENEM S
Reedukace dyslexie.
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Specifické poruchy učení
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
Cvičení pro nápravu SPU
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Říkáme si... Jazyk a řeč.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Specifické poruchy učení
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Anotace: prezentace slouží k procvičování rozdělení hlásek a druhů vět
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
VY_32_INOVACE_35_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Metodika počátečního čtení
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických jevů. Projevy: přidávání a vynechávání písmen, popř. slabik záměny a přehazování písmen ( b-d-p, a-o, m-n..) zkomoleniny nesprávné umístění nebo vynechání délek samohlásek (rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek) chyby v měkčení (rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni) nezvládání hranic slov v písmu ( spojování více slov v jeden větný celek- žák píše dvě i více slov dohromady, spojuje předložky se slovy, nerozlišuje začátek akonec věty) nezvládání souhláskových shluků (krtek) chyby plynoucí ze specifické asimilace - záměna sykavek (s, c, z, š, č, ž) nevhodné aplikace gramatických jevů v diktátech (naučená gramatická pravidla žák neuplatňuje v písemném projevu) postižená schopnost sluchové analýzy, fonematický sluch

Dysortografie Náprava dysortografie Při reedukaci dysortografie se zaměřujeme na: nedostatečně rozvinuté funkce, které jsou nejčastěji příčinou poruchy odstraňování specifických chyb zvládnutí mluvnického učiva http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-cestinarem-k-jazykove-prirucce-fjx-/domaci.aspx?c=A140605_172303_domaci_jj#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6

Dysortografie 1. Vynechávání, přidávání písmen (slabik), špatné rozlišení hranice slov cvičení sluchové analýzy a syntézy ( sklad a rozklad slov ), fonematického sluchu: sluchové rozlišování výstavby slov : znějí slova stejně? - kterou hláskou se liší ? - tvoření slov, která se liší jen jedinou hláskou určování počtu slov ve větě ( třeba i graficky nebo stavebnicí ) skládání slov ze slabik rozklady slov na slabiky rozklady slov na hlásky sestavování slov z kostek , písmen, která tvoří zadané slovo tvoření nových slov záměnou slabik: lepí – píle

Dysortografie 2. Zrakové rozlišování : vyhledávání shodných a rozdílných obrázků spojování čarou týchž písmen pouze jinak tvarově vyjádřených či v různé poloze zapsaných různobarevné křížkování písmen, která mají háček, čárku, kroužek či tečku ve slovech rozlišování figura pozadí : vyhledávání předmětů na pozadí vyhledávání písmen na pozadí postřehování často zaměňovaných písmen

Dysortografie 3. Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek (nejvhodnější pomůcka – bzučák) grafické znázornění délky samohlásek ( krátké tečkou, dlouhé čárkou ) znázorňování slov krátkými a dlouhými samohláskami pomocí stavebnice rytmická cvičení beze slov (žáci počítají kolik zvuků slyšeli, potom napodobují rytmus na bzučáku) doplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu vedeme žáky k tomu, aby si diktovali, co píší a napsané po sobě zkontrolovali

Dysortografie 4. Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni (chyby jsou nejčastěji způsobeny nedostatky v oblasti sluchového vnímání, sníženou schopností aplikovat učivo o tvrdých a měkkých souhláskách): předříkáváme dvojice slabik, dítě opakuje, ohmatává příslušnou tvrdou či měkkou kostku (využíváme tvrdých kostek například ze dřeva vyhledávání slov s danou slabikou: dítě mačká např. tvrdou kostku dy (dý), současně slabiku vyslovuje a vyhledává slova s touto slabikou rozlišování slov, která se liší tvrdostí slabik: doplňování slov do vět. Na stole (tyká - tiká) budík.

Dysortografie 5. rozlišování sykavek (s, c, z, š, č, ž) – příčinou při rozlišování sykavek bývá nesprávná výslovnost a nedostatečně vyvinuté sluchové vnímání rozlišování sykavek ve slabikách, rozlišování sykavek ve slovech vyhledávání slov se sykavkami v textu, rozlišování sykavek v jednou slově ( rozcvička, zašelestil) požíváme karty s písmeny a obrázky se slovy, které obsahují sykavku

Dysortografie 6. rozlišování b -d - p: nácvik provádíme zapojením jak zrakového, sluchového i hmatového smyslu: přiřazování písmen obrázkům nebo opačně podle toho, jakou hlásku ve slově slyší nácvik pomocí metody barevných kostek: jednotlivá písmena abecedy jsou nalepena na kostkách tak, že samohlásky mají jednu barvu, souhlásky jinou. Ta písmena, která si dítě plete, např. b - d, mají vždy určitou barvu, kterou si dítě spojuje s obrazem hlásky v jakémkoliv textu dítě barevně vyznačuje písmena, která zaměňuje

Dysortografie 8. osvojování mluvnického učiva pomáháme dětem kartičkami s krátkými a dlouhými samohláskami, s měkkými a tvrdým i/y , měkkými a tvrdými kostkami, kartami s dvojicemi párových souhlásek, které se jinak píší a jinak vyslovují a různými přehlednými tabulkami probíraných mluvnických jevů využíváme průhledné folie (dítě nepíše věty, ale doplňuje jen procvičovaný mluvnický jev), diktáty píšeme s přípravou, dovolíme dětem při diktátu používat všechny pomůcky (například tabulku psacích písmen abecedy, kostky), které jim mohou pomoci, využíváme bzučáku neopravujeme červeně (chyby se fixují)

Dysortografie Pomůcky vhodné k nápravě dysortografie bzučák, hudební nástroje stavebnice s krátkými a dlouhými prvky; tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni karty s písmeny tabulky se čtveřicí písmen, která dítě zaměňuje, karty s tvrdým a měkkým i/y karty s předložkami; přehledy mluvnického učiva; doplňovací cvičení, předtištěné diktáty; pracovní sešity

Dysortografie Pomůcky vhodné k nápravě dysortografie bzučák, hudební nástroje stavebnice s krátkými a dlouhými prvky; tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni karty s písmeny tabulky se čtveřicí písmen, která dítě zaměňuje, karty s tvrdým a měkkým i/y karty s předložkami; přehledy mluvnického učiva; doplňovací cvičení, předtištěné diktáty; pracovní sešity

Dysortografie Literatura: O. Zelinková - Cvičení pro dyslektiky I. (rozlišování délek) , II. ( rozlišování slabik a sykavek ) a III. (sluchová analýza a syntéza) J. Bednářová – Psaní s hraním