ZÁŽEHOVÝ MOTOR
Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou. Kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Tím se liší od vznětového motoru, kde dochází k samovznícení vstříknutého paliva díky teplotě stlačeného vzduchu.
Pracují s nižším kompresním tlakem, nejvyšší točivý moment a výkon leží ve vyšších otáčkách, jejich chod je tichý a pravidelný. Pro správnou funkci zážehových spalovacích motorů je důležitá odolnost paliva proti samovznícení, kterou udává oktanové číslo. Oproti vznětovému motoru má však nižší účinnost. 4
TYPY ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ: Dvoudobý spalovací motor Čtyřdobý spalovací motor Wankelův spalovací motor
ČTYŘDOBÝ SPALOVACÍ MOTOR
Zpočátku byl montován motor s karburátorem, Motor je řadový zážehový čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 43 až 50kW. Zpočátku byl montován motor s karburátorem, který byl později nahrazen jednobodovým vstřikováním. Pohonná jednotka je doplněna manuální pětistupňovou převodovkou.
Fyzika Spalovací motor zážehový Hlavní částí čtyřdobého zážehového motoru je válec s pístem. Píst je spojen s ojnicí klikovým hřídelem. V hlavě válce jsou sací a výfukový ventil a svíčka, která zapaluje palivo. Palivem je benzín, který se v karburátoru mísí se vzduchem.
1. zdvih: Sání otevírá se sací ventil výfukový ventil je uzavřen do válce se nasává sacím potrubím směs píst se pohybuje dolů
2. zdvih: Stlačování oba ventily jsou uzavřeny píst se pohybuje nahoru směs se stlačuje
3. zdvih: Výbuch oba ventily jsou uzavřeny elektrická jiskra zapálí směs píst se pohybuje dolů
Fyzika Spalovací motor zážehový 4. zdvih: Výfuk otevřen je výfukový ventil píst se pohybuje nahoru píst vytlačuje z válce spálené plyny
Zde se můžeme podívat jak motor pracuje v pohybu. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/4-Stroke-Engine.gif
DVOUDOBÝ SPALOVACÍ MOTOR
Dvoudobý zážehový motor je jednodušší konstrukce než motor čtyřválcový, ale pro jeho velké ztráty a poměrně neekologický provoz se dnes prakticky nepoužívá.
Dvoudobý spalovací motor je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele. Na rozdíl od čtyřdobého spalovacího motoru obstarávají přívod zápalné směsi místo ventilů píst a kanály. Píst při svém pohybu otevírá a zavírá kanály. U novějších motorů ovládá sání pod píst šoupátkový rozvod nebo klapky.
1. doba: píst stoupá, a tím odkryl sací kanál 1. doba: píst stoupá, a tím odkryl sací kanál. Zároveň probíhá stlačení nasáté směsi. 2. doba: přeskočí jiskra, rozpínající se plyny tlačí píst dolů. Ve své spodní poloze zakryje sací a odkryje výfukový kanál. Směs stlačená dole se rozpíná směrem vzhůru a vytláčí zbytky spálených plynů
Počet dob je zkrácený tím, že probíhají dvě současně Počet dob je zkrácený tím, že probíhají dvě současně. Na rozdíl od čtyřdobého se obejde bez ventilů. Výhodou je mechanická jednoduchost, a tedy i spolehlivost. Nevýhodou pro změnu nedokonalé spalování a zanášení válce.
DĚKUJEME ZA POZORNOST!!! VYROBENO 2009© Kačka a Peťa