Regenerační schopnost tkání. Zevní a vnitřní prostředí organismu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trávicí žlázy játra slinivka.
Advertisements

Kost a chrupavka z kmenových buněk
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
A jak je to u živočichů? (tkáně)
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
Tělní tekutiny.
BIOLOGIE ČLOVĚKA BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN.
Tkáně Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obecná charakteristika krve jako tekuté tkáně. Funkce krve.
Obecná stavba kosti. Růst a pevnost kostí. Kostní věk
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
HISTOLOGIE A ROSTLINNÁ PLETIVA
NERVOVÁ TKÁŇ OLGA BÜRGEROVÁ.
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Stavba a funkční třídění pojivové tkáně
KOSTRA 5. ročník.
Nervová soustava- úvod
POHYBOVÁ SOUSTAVA Svaly tvoří zhruba 40 % váhy těla
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
TKÁNĚ OLGA BÜRGEROVÁ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tkáně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
POJIVA Nejrozšířenější typ tkáně
Biologie člověka.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Homeostáza a termoregulace
TĚLNÍ TEKUTINY ROZTOKY LÁTEK V LIDSKÉM TĚLE VODA
Přírodopis Žáci byli poučeni o bezpečnosti práce, chování a hygienických zásadách v hodinách.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Základy biologie člověka
Přírodní látky Bílkoviny = Proteiny –přírodní látky složené ze 100 – 2000 molekul aminokyselin (AK) → makromolekuly –obsah – C, H, N, O, S, P –vazby mezi.
Tkáně
Stavba kosti.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
3. Stavební elementy nervové soustavy.
Tělní tekutiny Krev a míza.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_TKÁNĚ1_P1-2
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
SOMATOLOGIE Mgr. Pavlína Krbcová.
Základní stavba lidského těla
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Svalová soustava.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Oběhová soustava Krev.
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
STÉLKA předchůdce pletiv a orgánů chromista, rostliny, houby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Úvod do biologie člověka
ANATOMIE A FYZIOLOGIE HISTORIE LÉKAŘSKÝCH VĚD
Opěrná soustava Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Téma: Tkáně.
4. Buňky.
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Bílkoviny = Proteiny Přírodní látky
Transkript prezentace:

Regenerační schopnost tkání. Zevní a vnitřní prostředí organismu. Somatologie 1. ročník

Regenerační schopnost tkání DIFERENCIACE – rozlišení – umožňuje hojení, obnovu a náhradu – REGENERACI poškozené tkáně Faktory ovlivňující regeneraci tkání: 1. cévní zásobení – výživa tkáně – přísun stavebních látek, odvod zplodin 2. schopnost buněk se dělit

Epitely Hojí se velmi dobře a rychle Jejich buňky se dobře dělí – hlavně na okrajích defektu a přerůstají přes ránu a její plochu Bohaté cévní zásobení – urychluje buněčné dělení Malou regenerační schopnost má smyslový epitel – neobnoví svou funkci úplně

Pojiva Regenerace dle typu cévního zásobení Vazivo: Hojí se rychle a dobře Do novotvořeného vaziva prorůstají cévy a fibrocyty – rychle se dělí a produkují vlákna a mezibuněčnou hmotu Vzniká bělavá a pevná vazivová jizva – např.zhojená rána na kůži

Pojiva Chrupavka: Je bezcévnatá Defekty se vyplňují pomalu – u hyalinních je poškození trvalé Je nahrazena v defektech neplnohodnotnou vazivovou tkání Kost: Dobře cévně zásobená, ale tvrdá (mineralizovaná) – zhoršený přestup látek do kosti Zlomená kost – poškození cévy zásobující kost – vznik vazivových buněk – vyplnění defektu vazivem – ukládání minerálních látek do vaziva – pevná kost = SVALEK Hojení je velmi pomalé – postupné zatěžování

Svaly Svalovina je nahrazena dělícími buňkami vaziva, která vlákna spojí = vazivová jizva Jizva je pevná, ale nefunkční – neschopnost obnovy Schopnost dělení má jen hladká svalovina

Nervy Dobré cévní zásobení, ale malá regenerační schopnost – ztráta brzy po narození – ztráta schopnosti se dělit u neuronů Poškozené buňky – rozpad – náhrada gliovými buňkami Nervové výběžky – hlavových a míšních nervů při zachování myelinové pochvy – možnost obnovy – pomalé, nikdy úplné Periferní výběžky nervů – pokud dojde ke zničení celého neuronu – trvalé poškození

Zevní a vnitřní prostředí organismu Organismus se musí přizpůsobovat změnám zevního prostředí, aby udržel stálé vnitřní prostředí HOMEOSTÁZA – stálost vnitřního prostředí Je udržována regulačními mechanismy, z nichž nejdůležitější jsou: endokrinní a nervový systém

Vnitřní prostředí: Krev Míza Tkáňový mok Je to tekuté prostředí organismu, hlavní součástí je voda – prostředí vodných roztoků

Zevní prostředí: Zajišťuje podmínky nutné pro existenci organismu Teplota prostředí Přívod O2, odvod CO2 Přívod H2O, živin, minerálních látek a vitamínů – uvolňování katabolitů do prostředí

Zevní a vnitřní prostředí organismu Pokud dojde k porušení mezi zevním a vnitřním prostředím – nastává SMRT

Společenské prostředí: Vliv na člověka Určuje vzájemné vztahy mezi lidmi HOLISMUS – člověk je BIO-PSYCHO-SOCIÁLNÍ celek