37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
20.1 Malá násobilka - násobení
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
VZTAHY ORGANISMŮ.
Elektronická učebnice - I
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
5.1 Řasy a lišejníky lišejníky řasy
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
60.1 Základy mikroskopování
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
Alternativní zdroje energie
6e.1 Písmenko S Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
Co jsou nahosemenné rostliny?
21.1 Malá násobilka - dělení
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
12.1 Mimořádné události, IZS
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Elektronická učebnice - II
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Elektronická učebnice - I
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - I
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Elektronická učebnice - II
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí SPOLEČENSTVO Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Petra Křivánková

37.2 Co už víš? EKOLOGIE = věda zabývající se: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 37.2 Co už víš? Víš, co zobrazuje následující sled obrázků? EKOLOGIE = věda zabývající se: vztahy mezi organismy a prostředím vztahy mezi organismy navzájem POTRAVNÍ ŘETĚZEC (PYRAMIDA)

37.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 37.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Každému organismu se daří nejlépe v optimálních podmínkách. Co působí na život organismu? Abiotické podmínky – složky neživé přírody (sluneční záření, ovzduší, voda, …) Populace – organismy stejného druhu žijící v určitém čase na určitém místě Biotické podmínky – ostatní organismy Fytocenóza společenstvo rostlin Biosféra - živý obal Země Společenstvo = biocenóza – společenstvo různých organismů, které obývají určitý prostor a jsou vzájemně propojeny Zoocenóza společenstvo živočichů

37.4 Co si řekneme nového? Ekosystém Přírodní Umělé Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 37.4 Co si řekneme nového? Ekosystém základní stavební a funkční jednotka přírody biocenóza + neživá příroda = složitý systém vzájemných vztahů základem pro vytvoření rovnováhy je tok energie a koloběh látek Přírodní (oceán, moře, tajga, deštné pralesy, …) Umělé (rybník, pole, skleník, …) Producenti Konzumenti I. řádu II. řádu III. řádu IV. řádu stromy, byliny býložravé larvy hmyzu hmyzožraví ptáci drobní dravci, šelmy větší dravci, šelmy

37.5 Procvičení a příklady Vylušti osmisměrku Tajenka: ……………. Z A J Í Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.5 Procvičení a příklady Vylušti osmisměrku BUVOL LIŠKA REJSEK BÝK LOS RYS JELEN MEDVĚD SRNA JEŽEK MROŽ TUR KOČKA MYŠ TYGR KOZY NETOPÝR VELRYBA KRÁLÍK NOSOROŽEC VEVERKA KRTEK OSEL VLK KRYSA OVCE ZAJÍC KŮŇ PES ZEBRA LEV PLCH ZUBR LEVHARD PRASE Z A J Í C P D Ě V E M R O Ž S Y B U L N T K G Č H Á Ý Š Ů Ň I CH Tajenka: …………….

Vztahy mezi populacemi Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 37.6 Něco navíc pro šikovné Významné osobnosti: Vztahy mezi populacemi C. Linné: základy botanické a zoologické systematiky J. B. Lamarck: odhalil závislost organismů na vnějším prostředí E. Haeckel: definice ekologie Ch. Darwin: získal základní představy o přirozeném vzniku a vývoji druhů evolucí Neutralizmus – neovlivňující se dva druhy Konkurence – populace se navzájem omezují Symbióza – vzájemně prospěšný stav Parazitismus – hostitel – parazit, škodlivý, ale i prospěšný Predace – jedna populace napadá druhou

37.7 CLIL Food chain Ecosystem Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Biology 37.7 CLIL Food chain Ecosystem

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.8 Test znalostí Organismy stejného druhu žijící v určitém čase na určitém místě = biocenóza fytocenóza populace ekosystém Vztah, ve kterém se navzájem populace omezují, označujeme: neutralismus konkurence predace symbióza Složka neživé přírody tvoří ……….. podmínky. biotické abiotické biologické nebiologické Kdo definoval pojem ekologie? CH. Darwin E. Haeckel C. Linné J. B. Lamarck Správné odpovědi: c b Test na známku

37.9 Použité zdroje, citace http://v-d.wbs.cz/krtek.jpg (slide 2) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 37.9 Použité zdroje, citace http://v-d.wbs.cz/krtek.jpg (slide 2) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Chesapeake_Waterbird_Food_Web.jpg (slide 7) Obrázky z databáze klipart

37.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 37.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2013 Ročník 6. - 9. ročník Klíčová slova Ekologie, populace, ekosystém, symbióza, konkurence, predace, biocenóza Anotace Prezentace zabývající se základními ekologickými pojmy a vztahy mezi organismy.