HMYZ zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Hmyz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hmyz s proměnou dokonalou
Advertisements

HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU Vajíčko – larva - dospělec zdroj: www. cs
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
HMYZ je nejpočetnější a nejrozmanitější skupinou živočichů na naší planetě entomologie je věda zabývající se studiem hmyzu.
ŽIVOČICHOVÉ V LESÍCH Kmen: MĚKKÝŠI.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
členovci v říši živočichů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hmyz Digitalizace výuky Příjemce
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
DVOUKŘÍDLÍ.
VZDUŠNICOVCI (tracheata)
HMYZ VE SLUŽBÁCH ČLOVĚKA
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
zdroj obrázku: www. hmyz.info
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Členovci Vývojově nejvíce úspěšní bezobratlí na zemi
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Elektronická učebnice - II
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
VY_32_INOVACE_409, 21. sada, Přírodověda
ČLENOVCI HMYZ.
Bezobratlí.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podkmen: Vzdušnicovci /Tracheata/
Hmyz Přírodopis VY_32_INOVACE_209, 11. sada, Př 4
podkmen:HEXAPODA třída: Insecta - hmyz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hmyz s proměnou nedokonalou
Vypracovala: Jana Mikešová
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Stavba těla hmyzu Učebnice str. 76/77.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Hmyz s proměnou dokonalou
ČLENOVCI - HMYZ Řád: DVOUKŘÍDLÍ.
podkmen: VZDUŠNICOVCI (TRACHEATA)
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
 Materiál pro výuku přírodopisu v 6. ročníku základní školy praktické  Určeno pro interaktivní tabuli  Výklad nové látky – druhy hmyzu, stavba těla,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
než začnete prohlížet prezentaci ...
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - HMYZ
Portál eVIM Stavba těla hmyzu.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Identifikátor školy: Šablona VY_32_INOVACE_38_Hmyz.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_40_Hmyz s proměnou dokonalou
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
VY_32_INOVACE_39_Hmyz s proměnou nedokonalou
Obecná charakteristika třídy
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
RISK HMYZ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živočichové.
Hmyz s proměnou dokonalou
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

HMYZ zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Hmyz

Počet existujících druhů se odhaduje na 6 - 10 miliónů, a je možné že představují více než 90% všech živých forem na Zemi Hmyz můžeme nalézt téměř v každém prostředí naší planety, i když například jen ve velmi malém množství obývá oceány, Nové druhy se objevují převážně v tropických oblastech, ve kterých hmyz dosáhl největší rozmanitosti Studium hmyzu se nazývá ENTOMOLOGIE

FEROMONY SOCIÁLNÍ HMYZ: např. mravenci a včely žijí společně ve velkých koloniích Vývoj: před 350 miliony lety. V pozdním karbonu a raném permu hmyzí řády zahrnují několik nynějších velmi starých skupin a množství prvohorních forem. V této době žily také obří vážky, které měly rozpětí křídel od 50 až po 70 cm a byly tak největším hmyzím druhem v jeho historii. Největší druhové množství hmyzu se vyvinulo během období před 270 miliony let. Pozoruhodně úspěšní blanokřídlí se objevují v třetihorách. Velké množství druhů této úspěšné skupiny souvisí s rozvojem kvetoucích rostlin. Mnoho moderního hmyzu se vyvinulo během třetihor; hmyz z této doby často nacházíme zalitý v jantaru, mnohdy v dokonalém stavu. Studium fosilií hmyzu se nazývá paleontomologie.

TĚLO kryté kutikulou má 3 části: hlava – 6 článků, má složené oči, 4 jednoduchá očka, tykadla, smyslové orgány hruď – na 2 a 3 článku je 1 pár křídel (zpevněna žilkami, jsou vychlípeniny pokožky) křídla- např. přeměněna v krovky, kyvadélka, polokrovky každý článek nese 1 pár končetin, jsou většinou kráčivé ale mohou být i podle druhu plovací, hrabavé, skákací, uchopovací končetina má části: kyčel, příkyčlí, stehno,holeň, chodidlo zadeček – končetiny přeměněné na kopulační orgány nebo v přívěsky

SOUSTAVY: cévní soustava otevřená, hřbetní céva = srdce dýchají vzdušnicemi ( u létajícího hmyzu se rozšiřují do vzdušných vaků) nervová soustava žebříčková, gangliová, na nohách, zadečku nebo hrudi má tympanální orgány pro vnímání zvuků rozmnožovací: gonochoristé, oplodnění vnitřní - proměna nedokonalá vajíčko – larva – dospělý jedinec (imágo) - proměna dokonalá vajíčko – larva – kukla – dospělec (imágo)

Význam hmyzu: Škodlivý hmyz paraziti př. komáři, vši, štěnice přenašeči chorob př. komár, moucha ničitelé staveb př. termiti škůdci na zemědělských plodinách př. saranče, mandelinka Hubení - insekticidy nebo stále více se rozvíjejícími metodami biokontroly

Užitečný hmyz: Opylovači rostlin např. vosy, včely, motýli, mravenci Produkce užitečných surovin např. med, vosk, lak a přírodní hedvábí (produkt housenek bource morušového, mělo v minulosti veliký vliv na rozvoj obchodu mezi Čínou a zbytkem světa) Medicína: Larvy much (červi) byly dříve přikládány na rány, aby bylo zabráněno nebo zastaveno vytváření sněti, protože požírají pouze rozkládající se maso. Tento způsob ošetřování ran se znovu objevuje v některých nemocnicích. Dospělí hmyzí jednici jako např. cvrčci nebo různé druhy larev se také obvykle používají jako rybářská návnada. V některých částech světa je hmyz využíván jako výživná potrava, zatímco v jiných je jeho konzumace tabu.

chovatelství: Některé druhy hmyzu jsou také chovány v teráriích př chovatelství: Některé druhy hmyzu jsou také chovány v teráriích př. strašilky, kobylky, různí brouci larvy a různý hmyz, sloužící jako potrava pro plazy chované doma. v lékařském průmyslu jsou využívány různé druhy hmyzu, známým příkladem jsou španělské mušky (brouci puchýřnící) nebo i některé majky, které produkují látku kantaridin. jako vědecká pokusná zvířata se používají octomilky obecné, různé pakobylky a druhy brouků. různé druhy červů, především larvy různých much nebo brouků hrají v současnosti důležitou roli při vyšetřování vražd v kriminalistice.

Některé druhy hmyzu, zvláště brouci, jsou reducenti a živí se uhynulými živočichy nebo padlými stromy, čímž recyklují biologický materiál do podoby vhodné pro jiné organismy Staří Egypťané dokonce brouka vrubouna posvátného (scarabea) uctívali jako symbol znovuzrození. Ačkoliv nejsou moc známí, nejužitečnějším hmyzem jsou hmyzožravci, tj. hmyz, který se živí jiným hmyzem. Součást potravního řetězce Lidské pokusy regulovat škodlivé druhy hmyzu pomocí insekticidů většinou selhávají, protože se škodlivým hmyzem jsou systematicky otravovány i užitečné druhy živočichů, kteří se jimi živí.