38.1 Nejstarší literární památky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Téma: Středověká literatura
74.1 Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
70.1 Porovnávání desetinných čísel
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Zacharová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
44.1 Písemné násobení jednociferným činitelem
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Náboženská literatura
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Obecné poučení o literatuře
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
12.1 Mimořádné události, IZS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Elektronická učebnice - I
Identifikátor materiálu: EU –
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Evropská středověká literatura
Syropalestina.
POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
3.1 Periodizace dějin hudby
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Mezopotámie Egypt Čína, Indie, Persie starověké.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Počátky písemnictví na našem území
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Starověká literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
Transkript prezentace:

38.1 Nejstarší literární památky Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.1 Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Čína, Indie, Persie + hebrejská literatura Mezopotámie Egypt starověké Řecko a Řím Autor: Mgr. Eva Zralá

38.2 Co již víme o vzniku literatury? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.2 Co již víme o vzniku literatury? Literatura vznikala nejprve (v dobách pravěku) ve formě ústní slovesnosti. při magických obřadech pronášeli lidé zaklínadla a zaříkávadla obřady se postupně rozšiřovaly a doprovázely pak každou významnou událost v životě lidí (např. narození, svatbu, vítání jara) → vznikaly lyrické písně životní zkušenosti vkládali lidé do pořekadel, přísloví a pranostik z představ o vzniku světa, o jeho zákonitostech a o osudu člověka vznikly mýty, dlouho předávané pouze ústním podáním - až do doby, kdy člověk objevil a naučil se používat písmo → rozvoj psané literatury (zhruba od 4. tisíciletí př. n. l., nejprve hlavně pracovní záznamy o obdělávání půdy, náboženské texty, postupně vzniká i umělecká literatura)

38.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Starý zákon asi 12.-2. stol. př. n. l. hebrejské náboženské texty, historie a duchovní vývoj Palestiny od nejstarších dob k počátkům křesťanství (příběhy např. o stvoření světa, o Adamovi a Evě, o potopě světa, …) Tóra (Pět knih Mojžíšových), Proroci, básnické knihy Žalmy, Jób, Přísloví, Pět svitků (Píseň písní), … Literatura v psané podobě vznikala asi od 4. tisíciletí př. n. l. Mezopotámie Sumerové klínové písmo Epos o Gilgamešovi Hebrejská literatura (židovská) prostředníkem mezi starými civilizacemi Předního Východu a Evropou kniha knih BIBLE Egypt hieroglyfické písmo zejména literatura lyrická (hymny, milostné písně, náhrobní básně), naučná a zábavná Nový zákon v 1. a 2. stol. n. l. základem křesťanství věnován životu a působení Ježíše Krista 4 evangelia (Janovo, Markovo, Matoušovo a Lukášovo), epištoly (listy apoštolů), Zjevení svatého Jana = Apokalypsa (vyprávění o předpokládaném konci světa a posledním soudu) Čína, Indie, Írán (Persie) posvátné knihy hinduistického náboženství (védy) eposy Mahábhárata a Rámájama rozsáhlá sbírka čínské lidové poezie Kniha písní čínští básníci: LI PO (701-762), TU FU (712-770) Antická literatura = literatura starověkého Řecka a Říma

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.4 Co si řekneme nového? Řím 3.stol. př. n. l. - 5. stol. n. l. literatura silně ovlivněna řeckými vzory latina drama Plautus (asi 251-184 př. n. l.) – Lišák Pseudolus básnictví Vergilius (70-19 př. n. l.) – epos Aeneis Ovidius (43 př. n. l. – 18 n. l.) – Proměny, Umění milovat naučná literatura Cicero (106 – 43 př. n. l.) – řečnictví Seneca (4 př. n. l. – 65 n. l.) – filozofie dějepisectví Gaius Julius Caesar (100-44 př. n. l.) – Zápisky o válce galské Tacitus (asi 55-124) – Letopisy próza Petronius (asi 27-66) – román Satirikon epigramy Martialis (asi 40-104) Antická literatura = literatura starověkého Řecka a Říma Řecko 8.-1. stol. př. n. l. (do expanze Říma) epika ústní lidová slovesnost – mýty eposy Ilias a Odyssea (8.-7. stol. př. n. l.) – údajným autorem Homér bajky – otrok Ezop lyrika milostné básně – Sapfo (7.-6. stol. př. n. l.) o víně, ženách, zpěvu – Anakreón (6. stol. př. n. l.) drama tragédie a komedie autoři: Aischylos (525-456 př. n. l.) – Oresteia Sofoklés (asi 496-406 př. n. l.) – Král Oidipus Eurípidés (480-406 př. n. l.) – Médeia, Elektra Aristofanés (asi 445-388 př. n. l.) – Jezdci, Žáby

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.5 Procvičení a příklady Jedna vdova měla slepici a ta jí každý den snášela vajíčko. Žena se domnívala, že bude-li jí dávat více žrát, slepice bude snášet dvakrát denně. A tak to dělala, ale slepice ztloustla a nesnášela pak už ani jednou denně. Seřaď chronologicky jednotlivá díla, urči jejich autora (je-li znám) a přiřaď správnou ukázku: řešení: Epos o Gilgamešovi – autor neznámý (asi 2000 př. n. l.) Odysseia – Homér (8. stol. př. n. l.) Bajky – Ezop (asi 6. stol. př. n. l.) Umění milovat – Publius Ovidius Násó (43 př.n.l. – 18 n.l.) Chci jen neškodnou lásku a přípustné zálety líčit, nebude tedy v mé básni tajit se nějaký hřích. Snaž se především najít, nač chtěl bys upnout svou lásku, kdo, jsa nováček ještě, poprvé nyní jdeš v boj; dalším úkolem tvým je milenou dívku získat; třetím, aby tvá láska trvala po dlouhý čas. Umění milovat Odysseia Epos o Gilgamešovi Bajky S posupným pohledem na ně jim důvtipný Odysseus řekl: „Mysleli jste si, vy psi, že já už se z krajiny trojské nevrátím domů? A proto jste trávili tady mé jmění, k ženám sloužícím zde jste násilně léhali v lůžko, mně jste sváděli ženu, ač sám jsem byl naživu ještě, nic jste se nebáli bohů, co sídlí na širém nebi, nic, že v budoucnu lidé vás budou stíhati hněvem? Proto teď veskrze všem jsou zchystána osidla zkázy!“ I mluví šenkýřka k němu, ke Gilgamešovi: „Kam běžíš, Gilgameši? Život, jejž hledáš, nenalezneš! Když bozi stvořili lidstvo, smrt lidstvu dali v úděl, život však do svých rukou si vzali. Ty, Gilgameši, žaludek si naplň, ve dne i v noci buď stále vesel!“

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.6 Něco navíc pro šikovné Poznáš, o jaké druhy písma se jedná? čínské znaky azbuka klínové písmo hieroglyfy řecká abeceda

38.7 The oldest literary monuments Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 38.7 The oldest literary monuments The Epic of Gilgamesh is an epic poem from Mesopotamia is among the earliest known works of literature The Bible The Old Testament The New Testament The Theatre of Ancient Greece Homer is the author of the Iliad and the Odyssey is revered as the greatest ancient Greek epic poet

38.8 Test znalostí Jak se nazývá nejstarší dílo sumerské literatury ? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 38.8 Test znalostí Jak se nazývá nejstarší dílo sumerské literatury ? a/ Odyssea b/ Pět knih Mojžíšových c/ Epos o Gilgamešovi d/ Mahábhárata Ve kterém díle vystupují postavy: obr Polyfémos, čarodějnice Kirké, Telemachos, Penelopa, …? a/ Epos o Gilgamešovi b/ Starý zákon c/ Rámájama d/ Odyssea Co nepatří do Bible? a/ Píseň písní b/ Ilias c/ Apokalypsa d/ Janovo evangelium Nejslavnějším autorem komedií ve starověkém Řecku byl: a/ Aristofanes b/ Sapfo c/ Sofokles d/ Homér Správné odpovědi: c b d a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.9 Použité zdroje, citace Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN 80-7200-052-7 Soukal Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, Praha, SPN, 2009, 2.vydání, ISBN 978-80-7235-438-2 Hanzová Marie, Žáček Jiří: Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, Havlíčkův Brod, Fragment, 1999, 1.vydání, ISBN 80-7200-282-1 www.wikipedie.cz http://en.wikipedia.org kliparty

38.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 38.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Antická literatura, Starý a Nový zákon Anotace Prezentace charakterizující vznik a počátky literatury.