Pří_231_Savci_Tur domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Pří_265_Živá příroda_Mapa Chřibů Autor: Mgr. Marie Pížová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Neživá příroda – Slunce
Autor: Mgr. Hana Krajčová
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Botanické zahrady Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Pavla Martincová
Pří_230_Savci_Kůň domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_230_Savci_Kůň domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Potravní vazby rostlin, hub a živočichů
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Pří_231_Savci_Tur domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Obojživelníci - ocasatí
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Pavla Martincová
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ČR - mírný podnebný pás (živočichové)
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Smysly člověka (všeobecně)
Subtropický podnebný pás
ČR – mírný podnebný pás (vegetace)
ČR – mírný podnebný pás (vegetace)
Subtropický podnebný pás
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
PRASE DOMÁCÍ Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autor: Mgr. Martina Vaculová
III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT
Transkript prezentace:

Pří_231_Savci_Tur domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Tur domácí Pří_231_Savci_Tur domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků pátého ročníku s učivem o savcích. Materiál rozšiřuje základní probíranou látku o savcích. Je určen pro předmět přírodověda a ročník pátý. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: JURČÁK, Jaroslav. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: PRODOS, 1996. ISBN 80-85806-41-X. Materiál vznikl ze zápisů a příprav autorky.

Tur domácí Obr. 1

chovaný pro hospodářský užitek Tur domácí patří mezi savce chovaný pro hospodářský užitek Savci = obratlovci – společný znak: kojení mláďat, srst u většiny obratlovců. V zemědělství využívaný pro maso a mléko. Hovězí = maso z dospělého tura domácího. Telecí = maso z mláďat tura domácího.

Jak to vlastně je? Vůl = vykastrovaný býk (bývá klidnější). Kráva = samice. Býk = samec. Tele = mládě. Jalovice = kráva, která ještě nerodila. Vůl = vykastrovaný býk (bývá klidnější). Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4

Tele se rodí plně vyvinuté, mléko od matky saje až 10 měsíců. ROZMNOŽOVÁNÍ Pohlavní dospělost okolo 10. měsíce věku. Většinou se rodí 1 mládě. Tele se rodí plně vyvinuté, mléko od matky saje až 10 měsíců. Obr. 5 Březost 9 – 10 měsíců. Gravidní samice se nazývá stelná nebo březí. Otelená samice – samice, která právě porodila. Potrat – zmetání (zmetek = potracený plod). .

HMOTNOST ŽALUDEK Kráva může vážit 380 – 850 kg, býk i dvojnásobek. Kolik myslíš, že můžu vážit? A kolik ten můj ,,starý“? Kráva může vážit 380 – 850 kg, býk i dvojnásobek. Kolik částí žaludku má tur domácí? a) 7 b) 5 c) 4 Obr. 6

a) bachor, čepice, kniha a slezina Víš, jak se nazývají části žaludku? Dám ti na výběr. b) břicho, slez, kšiltovka a knihovna d) slezina, bachor, čelenka a časopis c) bachor, čepec, kniha a slez http://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/4428/zazracne-zvire.html

Potrava tura Léto pastva Zima seno (chlévy, kravíny) Jsme býložravci. Obr. 7 Léto pastva Zima seno (chlévy, kravíny) !!!!! Přechod z trávy na seno musí být pozvolný a to samé i naopak. Postupně přidávat do trávy seno až si zvykne na seno a naopak !!!!! Obr. 8

U krav dbáme na: - doporučení chovu alespoň 2 jedinců - správné dojení Víš, kdo jsou býložravci? - správné dojení - doporučení chovu alespoň 2 jedinců - vhodnou stravu (v létě pastva, v zimě kvalitní seno) Býložravci jsou živočichové, kteří požírají rostliny nebo některé jejich části. Obr. 9

konec PRATUR – základ téměř všech plemen tura domácího. Mrkni na ukázku života krav na farmě: http://www.youtube.com/watch?v=4mQLJ3MNiEI Obr. 10 konec

Hinduismus vznik v Indii dosud nejstarší světové náboženství KRÁVA - je posvátné zvíře - má vždycky přednost - tomuto zvířeti se nesmí ublížit - hovězí maso se nesmí konzumovat

Vylušti křížovku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.

Otázky a doplňovačky ke křížovce: 1. Jak se říká masu z dospělého tura domácího? 2. Živočichové, kteří požírají rostliny nebo některé části rostliny se nazývají…. 3. Příbytek pro více krav se nazývá…. 4. Tele je ……….. tura domácího. 5. Předchůdce neboli základ všech plemen tura domácího je ….. 6. Kráva, která ještě nerodila se nazývá….. 7. Jedna z částí žaludku tura domácího. 8. Tura domácího využíváme v zemědělství pro mléko a …… 9. Domácí zemědělská zvířata chováme hlavně pro …… 10. V létě chodí tur domácí na ……….. , je tam pro něj potrava. TAJENKA: _____________________ Co znamená slovo z tajenky? _______________________

Vylušti křížovku: řešení 1. H O V Ě Z Í 2. B Ý L O Ž R A V C I 3. K R A V Í N 4. M L Á D Ě 5. P R A T U R 6. J A L O V I C E 7. S L E Z 8. M A S O 9. U Ž I T E K 10. P A S T V A

Otázky a doplňovačky ke křížovce: řešení 1. Jak se říká masu z dospělého tura domácího? 2. Živočichové, kteří požírají rostliny nebo některé části rostliny se nazývají…. 3. Příbytek pro více krav se nazývá…. 4. Tele je ……….. tura domácího. 5. Předchůdce neboli základ všech plemen tura domácího je ….. 6. Kráva, která ještě nerodila se nazývá….. 7. Jedna z částí žaludku tura domácího. 8. Tura domácího využíváme v zemědělství pro mléko a …… 9. Domácí zemědělská zvířata chováme hlavně pro …… 10. V létě chodí tur domácí na ……….. , je tam pro něj potrava. TAJENKA: HINDUSIMUS Co znamená slovo z tajenky? SVĚTOVÉ NÁBOŽENSTVÍ, KTERÉ POCHÁZÍ Z INDIE. POSVÁTNÝM ZVÍŘETEM JE KRÁVA.

Zdroj obrázků: Obr. 1: Soubor:Cow with calf.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 2.9.2005 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cow_with_calf.jpg Obr. 2: Klipart Obr. 3: Klipart Obr. 4. Klipart

Zdroj obrázků: Obr. 5: File:Da morgannwgbach.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 3. 2. 2007 [cit. 2013-01-22]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Da_morgannwgbach.jpg Obr. 6: File:Cow female black white.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 24. 5. 2006 [cit. 2013-01-22]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cow_female_black_white.jpg Obr. 7: File:Nové Dvory (Sedlec-Prčice), kravín.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 4. 8. 2010 [cit. 2013-01-22]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nov%C3%A9_Dvory_(Sedlec-Pr%C4%8Dice),_krav%C3%ADn.jpg?uselang=cs Obr. 8: File:CH cow 2.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 25. 1. 2008 [cit. 2013-01-22]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:CH_cow_2.jpg

Zdroj obrázků: Internetové odkazy Obr. 9: Soubor:Sortbroget dansk malkerace.jpg. In: THYSSEN, Malene. Wikipedia [online]. 2001-, 3. 6. 2006 [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sortbroget_dansk_malkerace.jpg Obr. 10: Soubor:Ur-painting.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 7. 7. 2008 [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ur-painting.jpg Internetové odkazy http://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/4428/zazracne-zvire.html http://www.youtube.com/watch?v=4mQLJ3MNiEI