TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Základy sportovního tréninku mládeže
Environmentální výchova pro základní školu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost TATO PREZENTACE JE FINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Friedrich Fröbel ( ).
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
2012 / 2013 Exkurz Hra Metodica / 2013 Exkurz hra Co je to hra? Metodica.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rozdíly mezi osobnostmi
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Společně proti úrazům ve městě Chrudim. Zdravé město Chrudim  Zdravé město od roku 2001 – vstup do NSZM ČR  Podpora zdraví (soulad psychické, fyzické.
Hrové chování.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Simona Hyková
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Přetrvává stejný postoj k dítěti
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Tlumočník očima neslyšícího dítěte Lucie Břinková, Josefina Kalousová, Markéta Spilková.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV
9. Tvorba individuálního plánu
Šablony OP VVV a podpora nadání
Pedagogické disciplíny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Socializace Kejřová.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová

Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky hry 6.Využití hry pro pedagogickou diagnostiku 7.Hračka 8.Ukázky her (zdroj – literatura, Internet)

8. Hračka: je materiálem, který hru ovlivňuje a rozvíjí jsou předměty umožňující přenos zkušeností a informací společensko – kulturních struktur, které mohou být využívány při výchově a vzdělávání (Duplinský) může se stát pomocníkem při komunikaci mezi dítětem a dospělým vyplňuje prostor, když si dospělí nemohou s dítětem hrát

I když je hra velmi důležitá, nemůžeme dítě nechat napospas jen hračkám, jako jediným prostředkům formujícím jeho psychiku! (Matějček, 1996)

Hračka, stejně jako hra, provází lidskou společnost od vzniku dějin. archeologické vykopávky a pozdější literární památky J. Á. Komenský charakterizoval hry a hračky ve spise Svět v obrazech. výpověď o zručnosti našich předků (jaký měli cit pro materiál a jeho zpracování, jaký měli vztah k přírodě a jaký byl jejich estetický smysl) ukazuje na vztah k dětství, který ta která kulturní epocha nebo společenská vrstva měla a jaké hodnoty s ním spojovala Původně byly hračky vyráběny samotnými rodiči nebo příbuznými, kteří v nich dětem předkládali ke hře své vlastní zhmotnělé představy o světě, své zkušenosti z dětství i dalšího života.

Vývoj do minulého století: základní inventář hraček téměř neměnný hračky se lišily především materiální a typovou kvalitou, která byla podmíněna sociálním prostředím hračky zpravidla plnily úlohu vzdělávacích prostředků (příprava na budoucí povolání - syn rytíře vlastnil více zbraní, syn sedláka více pracovního nářadí) (Duplinský, 1993) od minulého století se tato pracovně výchovná funkce hraček již tolik neuplatňuje

Další vývoj hračky: s rozvojem průmyslové výroby se staly hračky předmětem zájmu celé řady pracovníků – výtvarníků, technologů, lékařů, psychologů, pedagogů a ekonomů. do hodnocení hračky se promítá celá řada vlivů – společenských, kulturních, náboženských, ale i ekonomických a dalších (tyto vlivy často nesouvisí se vztahem dítěte k hračce)

„V současné době se v diskusi o požadavcích a nárocích kladených na funkci dětské hry a hračky někdy málo zdůrazňuje jejich výsostně volná herní, fantazijní a abreaktivní funkce, jejíž důležitý mentálně hygienický účel je nepochybný a z mnoha důvodů je nutno v něm spatřovat jedno z hlavních poslání hračky.“ (Duplinský 1993, str.6).

Současnost: ve světě se vyrábí víc než milion různých druhů hraček, které deklarují výchovnost a zaručený vliv na rozvoj psychických funkcí, motoriky nebo inteligence (zpravidla jde o konzumní zboží) častý hřích dospělých je, že dětem kupují to, co se líbí jim (nebo s čím by si sami chtěli hrát), přičemž neberou ohled na potřeby dítěte ani na jeho rozvoj (20% případů, kdy si děti mohly hračku vybrat samy)

Oblíbenost hraček u dětí hračky napodobující skutečnou věc – důvodem je nemožnost hrát si se skutečnými předměty, jakými jsou pračka, vypínač, žehlička atd. nebo představa, že se stávají dospělými (Millarová, 1978) pro děti je důležitá tvarová a barevná blízkost k reálnému vzoru

Česká tradice: hračky mají vysokou kulturní úroveň a dobrou tradici informační bulletin hračkářského oboru „Hračka“, (lednu 1966) seznamuje s úspěchy tohoto oboru u nás - výstavy v Paříži v letech 1955 a 1956 (prof. Viktor Fixl) oceňována je zejména jejich výchovná a výtvarná stránka i jejich námětová bohatost v porovnání s dalšími zeměmi jsou české MŠ mnohem vybavenější

Rizika spojená s množstvím hraček: Deprivace – malé množství, chudost, malá podnětnost Supersaturace – zahlcení velkým množstvím Je důležité najít rovinu mezi těmito dvěma póly tak, aby se hračka stala ve hře přirozenou učební pomůckou, která umožňuje řešení úkolů nanečisto. Obecně vzato by se měla vyznačovat rozmanitostí, umožňovat napodobování činnosti dospělých a nechávat prostor pro dětskou fantazii.

Každý rok v říjnu se pod záštitou Asociace předškolní výchovy organizuje soutěž „Správná hračka“. (Praha, MŠ Sokolovská 182) Kvalitu hraček zde posuzuje tým odbornic z řad pedagogů i psychologů.

VYTVÁŘENÍ ZÁSOBNÍKU Doporučená literatura: