Středověká vzdělanost Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.15 Středověká vzdělanost Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Většina společnosti byla negramotná Většina společnosti byla negramotná. Vzdělanost nebyla brána jako nutnost. Ideálem byl válečník, rytíř. Středověk – rozvoj vzdělanosti
Církevní školy Vzdělání probíhalo prostřednictvím klášterů. S rozvojem měst vznikají školy, které jsou přímo na kláštery vázány. Zde se učilo – číst, psát, počítat + latina (mezinárodní jazyk).
Univerzity Nový typ škol – univerzity – poskytovaly nejvyšší vzdělání. Jejich vznik je nejvýznamnější kulturní počin středověku. První univerzity vznikají na konci 12. století v Itálie – Bologna, Padova. Následovně vznikají anglické univerzity a Sorbona ve Francii. Roku 1348 vzniká nejstarší středoevropská univerzita - pražská univerzita.
Poskytovaly úplné, univerzální vzdělání Poskytovaly úplné, univerzální vzdělání. Formálně navazovaly na antickou vzdělanost. Učilo se Sedm svobodných umění (gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometrie, astronomie a hudba). To se dělilo na tzv. trivium a kvadrium. Trivium: gramatiku, rétoriku a dialektiku musel zvládnout bakalář. Kvadrium - aritmetika, geometrie, astronomie a hudba navíc byla úkolem pro mistra (magistra).
Nutnost čtyř odvětví – fakult: artistická (filozofická), medicínská, právnická a teologická. Měly svá vlastní práva a svobody. Úspěšní studenti získali titul bakalář nebo vyšší titul mistr. Bakaláři vyučovali na městských školách, mistři na univerzitě.
Boloňská univerzita Je nejstarší univerzita na světě. Vznikla roku 1088. Slavní absolventi jsou např. Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Mikuláš Koperník.
Další evropské univerzity Pařížská univerzita vzniká roku 1150. Nejznámější z ní je dnes Sorbona. Oxford vzniká roku 1167. Cambridge je druhá nejstarší anglická univerzita z roku 1209.
Zápis Středověká vzdělanost Z počátku není důležitá, postupně stoupá její vliv. Nejprve školy u klášterů, pak univerzity. Univerzita – čtyři fakulty - titul bakalář nebo mistr Sedmero svobodných umění V čele rektor Nejstarší univerzity Bologna, Padova, Paříž, Oxford, Cambridge. 1348 pražská univerzita
U X B O V M Y I M C W E A O E N N H Z M F P C D A L J Q O L C R I B J E W F Y M R A E Y F V L E V Q X W M F B X T H T J G G P D E J Y W P R N F D V A L F D L I R I W K I M I S T R I P F L O B Z V F D Z N G X R O Z N T P P A I Q G G L A I X L A K F U D M I T E X D N H I U E C W R F M U I A Q B G T I R K T I A Q E O I N M V O D N V D U L Z O Y J J V B O L G T B M N V B M N G S V I Q O R M R T R O J H K T E D K R B F J A N O B R O S W I G Y F T J J Najděte uvedená slova v osmisměrce a vysvětlete, co znamenají. BOLOGNA CAMBRIDGE KVADRIUM MISTR REKTOR SORBONA TRIVIUM UNIVERZITA
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová Druhé pololetí, únor Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: sedmý ročník, středověk, církevní školy, univerzity Prezentace se alespoň částečně dotýká rozvoje vzdělání ve středověku. Vysvětluje, co to je univerzita. Prezentace obsahuje vnitřní hypertextové odkazy a pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentace může sloužit i k samostudiu. Některé pojmy jsou zopakovány formou osmisměrky, kterou je možno i vytisknout. Použitá literatura: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis pro 7. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. 136 s. ISBN 80-7235-022-1. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2002. 180s. ISBN 80-86218-82-1. kol. autorů: Dějepis 7: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, 2009. 159 s. ISBN 978-80-7238-558-4.