Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Christiaan Huygens ŽIVOTOPIS.
Optika Optika se zabývá zkoumáním podstaty světla a zákonitostí světelných jevů, které vznikají při šíření světla a při vzájemném působení světla a látky.
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Interference a difrakce
15. Podstata světla Číslo a název projektu
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Optika Co je světlo ? Laser – vlastnosti a využití Josef Štěpánek
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Elektromagnetické vlnění
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Diplomovaný oční optik – Geometrická optika
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
Jitka Prokšová OPTZ,S úvodní přednáška
OPTIKA.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
OPTIKA II.
Ohyb světla, Polarizace světla
37. Elekromagnetické vlny
Optika.
Difrakce světla O difrakci mluvíme samozřejmě tehdy, když vlnění se setká s překážkou a postupuje v jiných směrech,než ve směrech předvídaných zákony přímočarého.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_5 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Elektromagnetické vlnění
OHYB VLNĚNÍ.
Dvouštěrbinový experiment
Aneta Trkalová Petra Košárková
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
K čemu může vést více vlnění
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Elektromagnetické záření
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Dvouštěrbinový experiment
Relativistický pohyb tělesa
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Mechanické kmitání, vlnění
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Speciální teorie relativity
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Základní vlastnosti světla
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Mechanické kmitání, vlnění
Transkript prezentace:

Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření světla: korpuskulární (= částicová – světlo je proud částic – korpuskulí; jejím zastáncem byl např. Isaac Newton) a vlnová (světlo je vlnění). První pozorování a popis jevů interference, ohybu a polarizace světla provedl italský fyzik Francesco Maria Grimaldi (1618-1663), nicméně za počátek vlnové optiky je považováno vydání „Pojednání o světle“ („Traité de la lumière“) od holandského fyzika Christiaana Huygense (1629-1695), který toto pojednání nejprve roku 1678 podal pařížské Akademii a v roce 1690 také vydal v tištěné podobě. Na základě své konstrukce vlnoploch odvodil zákony přímočarého šíření světla, odrazu světla a lomu světla.

Velký rozvoj zaznamenává vlnová optika až po roce 1801, v němž anglický fyzik a lékař Thomas Young (1773-1829) provedl svůj zásadní pokus, kterým dokázal platnost Huygensovy teorie. Podle zákonů paprskové optiky (konkrétně podle zákona přímočarého šíření světla) světlo nemůže projít přes druhou dvojici štěrbin a nemůže dopadnout na stínítko. Ve skutečnosti se na stínítku objeví soustava světlých a tmavých proužků – interferenční obrazec, což je důkazem vlnových vlastností světla.

Aby tento interferenční obrazec vůbec mohl vzniknout, musí záření splňovat určité podmínky: všechna záření dopadající do jednoho bodu na stínítku musí mít stejnou vlnovou délku v daném bodě na stínítku musí mít všechna záření stálý, s časem neměnný dráhový rozdíl (tzn. také stálý fázový rozdíl). Záření, které splňují obě podmínky, označujeme jako koherentní záření

Je-li dráhový rozdíl l roven sudému násobku poloviny vlnové délky, pak na stínítku vzniká světlý proužek a říkáme, že nastává interferenční maximum. Pokud je dráhový rozdíl roven lichému násobku poloviny vlnové délky, pak na stínítku vzniká tmavý proužek a říkáme, že nastává interferenční minimum. Obě podmínky můžeme zapsat matematickými rovnicemi: Podmínka pro vznik interferenčního maxima: kde k je řád interferenčního maxima a nabývá hodnot 1, 2, 3, 4, atd.

Podmínka pro vznik interferenčního minima: kde k je řád interferenčního minima a nabývá hodnot 1, 2, 3, 4, atd.