21.1 Vím, co jsou ostatní krizové situace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
20.1 Malá násobilka - násobení
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
19.1 Ochrana člověka za mimořádných událostí
36.1 Obsahy složitějších obrazců
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
= velké, náhlé a nečekané neštěstí způsobené živlem
Elektronická učebnice – II
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Přeprava nebezpečného zboží I
08.1 Jak ošetřit některá poranění Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví.
Elektronická učebnice – II
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
13.1 Krizové stavy, varovný signál, evakuace, ukrytí
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
Elektronická učebnice - I
09.1 Chodec v silničním provozu
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
9.1 Vím, kdo jsou pavoukovci
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
12.1 Mimořádné události, IZS
Chování v případě nebezpečí
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Elektronická učebnice - I
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Elektronická učebnice – II
1) Havárie s únikem nebezpečných látek
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
72.1 Odčítání desetinných čísel
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_11_19_Nebezpečné látky. Havárie s únikem nebezpečných látek Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

21.1 Vím, co jsou ostatní krizové situace. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví 21.1 Vím, co jsou ostatní krizové situace. Člověk často, aniž by si to uvědomil, při své činnosti vypouští do okolí látky, které mohou ohrozit životní prostředí! jaderný výbuch ropné havárie Autor: Mgr. Petra Křivánková

21.2 Co již víme? Co zvyšuje následky havárie? Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.2 Co již víme? Co zvyšuje následky havárie? Co pro člověka představuje největší ohrožení? Reaktivita a oxidační vlastnosti látek Látky škodlivé zdraví výbušnost, toxicita či hořlavost – projeví se až po reakci s jinou látkou únik plynů nebo par látek, které jsou hořlavé, výbušné nebo jedovaté

21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Záchranný kruh Přeprava nebezpečných látek: Označení nebezpečných látek: výstražné tabulky, symboly cisterny, nádrže, zásobníky – automobilová, železniční a lodní doprava kód nebezpečnosti 33 1203 identifikační kód UN-kód výstražný symbol

Elektronická učebnice – II Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.4 Co si řekneme nového? Zásady chování obyvatel při úniku nebezpečných látek nepřibližovat se k místu havárie vyhledat úkryt (nejvyšší patro, NE sklep) sledovat TV, rozhlas připravit „evakuační zavazadlo“ (DUM 19) improvizovaná ochrana (DUM 19) EXPLOZE – OHEŇ – ÚNIK LÁTKY Co přináší nekontrolovatelný únik nebezpečných látek?

NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ NEBEZPEČNÉ LÁTKY Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.5 Procvičení a příklady NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ NEBEZPEČNÉ LÁTKY 268 chlór Cl2 1017 2 – plyn pod tlakem 6 – toxický 8 - žíravina 268 amoniak NH3 Co způsobuje? 1005 UN-kód - doporučen OSN poleptání dýchacích cest a plic (vdechnutí) podráždění kůže, puchýře omrzliny (kapalný) Co způsobuje? čerstvý vzduch, stabilizovaná poloha umělé dýchání, postižená místa opláchnout první pomoc dráždí, leptá oči, dýchací cesty, kůži křeče dýchacích cest – udušení kapalný - omrzliny, smrt První pomoc: čerstvý vzduch, stabilizovaná poloha přivolat první pomoc První pomoc:

Nejčastější způsob vniknutí toxické látky do organismu Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.6 Něco navíc pro šikovné Nejčastější způsob vniknutí toxické látky do organismu vdechnutí – inhalační exploze vstřebávání kůží (oční spojivky, zvukovod, prostor pod jazykem, otevřené rány, popáleniny, zažívací trakt) Účinek toxické látky závisí na její koncentraci v ovzduší a době vdechování! Co nejdříve zamezit nebo alespoň maximálně omezit kontakt nebezpečných látek s organismem!

21.7 CLIL ACCIDENT Warning symbols Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 21.7 CLIL ACCIDENT Warning symbols Transportation of dangerous substance flammability cistern tanker The skull and crossbones is a common symbol for toxicity. DANGER

21.8 Test znalostí K nejrozšířenějším nebezpečným látkám patří: Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.8 Test znalostí K nejrozšířenějším nebezpečným látkám patří: a/ fosgen a sirovodík b/ formaldehyd a kyanovodík c/ chlór a amoniak d/ fosgen a oxid siřičitý 3. Při havárii s únikem toxických látek je prvotní zásadou: a/ okamžitě vyhledat výdejnu masek b/ okamžitě se schovat ve sklepě c/ nepřibližovat se k místu havárie d/ zdržovat se mimo jakoukoliv budovu 2. Při vdechování nízkých koncentrací chlóru jsou první příznaky: a/ ospalost, malátnost b/ kašel, pálení očí, slzení c/ bolest břicha a zad d/ pocit úzkosti a chladu Na čem závisí účinek nebezpečných látek? a/ na koncentraci látky a době vdechování b/ na ročním období c/ na intenzitě slunečního záření d/ na skupenství látek Správné odpovědi: c b a Test na známku

21.9 Použité zdroje, citace http://www.bittner.eu/cz/adr/ (slide 3) Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví 21.9 Použité zdroje, citace http://www.bittner.eu/cz/adr/ (slide 3) http://www.prvni-pomoc.webgarden.cz/stabilizovana-poloh http://deti.zachranny-kruh.cz/index.php?art=99027 Obrázky z databáze klipart

21.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví 21.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2012 Ročník 8. ročník Klíčová slova Přeprava a označení nebezpečných látek, zásady chování při úniku nebezpečných látek Anotace Prezentace popisující ostatní krizové situace – únik nebezpečných látek.