ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: LITERATURA NÁZEV DUMu: ŘÍMSKÁ LITERATURA 2 POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 19 KÓD DUMu: HK_CJ1R_19 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Prezentace se zaměřuje na klasické období římské literatury. Charakterizuje Ciceronovo i Augustovo období, pro názornost je doplněna mapami území římského impéria. Seznamuje s nejvýznamnějšími autory tohoto období a jejich díly. METODICKÝ POKYN: Prezentace navazuje na materiál Římská literatura 1.
2. KLASICKÉ OBDOBÍ
Ciceronovo období 1.st.př.n.l. – 30 př.n.l. Římané si podmanili Egypt občanské války ⇒ krize římské republiky
vláda Octaviana Augusta 27 př.n.l. – 14 n.l. většina provincií - dlouhotrvající etapa vnitřního míru, stability, bezpečnosti a blahobytu podpora umění a věd rozvoj řečnictví, poezie, historie ⇓ základ římského písemnictví
Augustus 1.císař římské říše
(1.st.př.n.l.) politik, filosof teoretik řečnictví Řečník filipiky vytříbený jazyk ⇒ vzor a norma klasické latiny
(1.st.př.n.l.) státník, vojevůdce, politik dobyl Gálii, dostal se do Británie a za řeku Rýn 49 př.n.l. překročil řeku Rubikon (hranice Itálie) > občanská válka slavný výrok „ALEA IACTA EST“ (kostky jsou vrženy) první triumvirát > rozpad triumvirátu > doživotní diktátor > zavražděn 44 př.n.l. (senátoři včele s Brutem)
historická próza Zápisky o válce galské osobní vzpomínky na dobývání Gálie pozn. Caesar – historická postava → inspirace mnoha autorů (Shakespeare, Voltaire, Voskovec a Werich, …)
(70 – 19 př.n.l.) největší římský básník vychází z helénismu ⇓ Bukolika (Zpěvy pastýřské) - 10 eklog po vzoru Theokrita Georgika (Zpěvy rolnické) - idealizace venkova, vzor Hesiodos - mravní ponaučení
snaha obrodit římskou společnost ⇓ Aeneis (Aeneida) římský národní epos (asi na objednávku) inspirace Homérem vybájený hlavní hrdina prchá z hořící Tróje → různá dobrodružství podřizuje se osudu, plní povinnosti k bohům, vlasti a rodině (obdoba středověkého ideálu rytířství)
Vergilius oblíben po celý středověk Aeneas – charakterový typ blízký středověkým rytířům ⇒ rytířský epos 4.ekloga : narodí se chlapec, který přinese začátek nového věku pro křesťany proroctví o Kristově narození
(43 př.n.l. – 18 n.l.) básník s velkým nadáním námět: milostný cit spontánní verše, hravé, rozkošnické dílo: Lásky Umění milovat Listy milostné (heroin)
Proměny (Metamorfózy) vrchol tvorby 250 zpracovaných řeckých a římských bájí společný motiv: proměna člověka např. nymfa Dafné odmítá lásku Apollóna (vavřín) pyšná Niobé (plačící kámen) věrní manželé Filemon a Baucis (splynou ve strom) Caesar (hvězda) pomíjivost lidského života, proměnlivost světa
na konci života ve vyhnanství – pobřeží Černého moře ⇒ stesk po domově ⇒ Žalozpěvy
( 65 – 8 př.n.l.) básník radosti a strasti soukromého života
Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 CRISTIANO64. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NIERMANN, Tiel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CRISTIANO64. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PEDERSEN, Gunar Bach. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: YONGE, Charlotte Mary. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WRIGHT, A.hunter. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GABOR. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GABOR. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: