Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu Baroko Charakteristika uměleckého stylu Střední odborná škola Luhačovice
Charakteristika období baroka období mezi třicetiletou válkou (1618 – 1648) a Velkou francouzskou revolucí (1789) vrcholný absolutismus protireformace osvícenství mocenské spory mezi evropskými velmocemi koalice a mocenské bloky vznik kapitálu tržní hospodářství průmyslová výroba Evropa po třicetileté válce Vojevůdce Albrecht z Valdštejna
Charakteristika období baroka katolická koalice (rakouští a španělští Habsburkové, papež a polští králové) se opírá o katolickou církev navrácení prestiže církvi boj proti reformaci potlačení humanistických ideálů založení jezuitského řádu (Tovaryšstvo Ježíšovo) Ignácem z Loyoly cenzura šíření katolicismu především mezi mládeží a v dalekých zemích Ignác z Loyoly Jezuité v Číně
Charakteristika období baroka Dějiny umění Charakteristika období baroka protihabsburská koalice (Anglie, Francie, Nizozemí) podporuje tržní hospodářství liberalizace trhu i společenského života hromadění kapitálu počátky průmyslové výroby ochrana trhů a snaha získat odbyt pro své výrobky nevzdává se výdobytků reformace a renesančního obratu k rozumu – buržoazní revoluce baroko proto nejednotný proud Jean-Pierre Houël: Dobytí Bastily 1789 Střední odborná škola Luhačovice
Charakteristika období baroka katolické baroko (Itálie, Španělsko, Portugalsko, jižní Nizozemí, střední Evropa) radikální, dramatická forma útočí na emoce, bohatá expresivita vedoucí k duchovní extázi pocit strachu ze smrti a marnosti pozemského života, výrazně náboženský charakter zároveň pozemskost a citová vřelost protireformační, násilná rekatolizace (cenzura a autocenzura tvůrců) Caravaggio: Ukřižování sv. Petra
Charakteristika období baroka protestantské baroko (severní Nizozemí, Anglie, částečně i Francie) klasicizující proud, odmítání násilné podoby rekatolizace monumentalita a harmonie bez dekorativních prvků nepotlačuje smyslnost přehlednost a jasné formy racionalismus a větší příklon k světským tématům bez fanatické náboženské zanícenosti Jan Vermeer van Delft: Umění malby
Charakteristika období baroka Termín baroko (z port. perles baroquesse) – výraz pro perly nepravidelného tvaru používal již počátkem 16. století. Ve středověké logice se tak označovalo vše nabubřelé, nesprávné a směšné. umělecký sloh (takto označovaný až od 18. stol.) měl osobité vyjádření v architektuře, malířství, sochařství, hudbě, tanečním umění i literatuře a divadelní tvorbě lidové (selské) baroko Extáze sv. Terezy od Gianlorenza Berniniho
Charakteristika období baroka Kontrolní otázky: Ve kterých druzích umění nachází své uplatnění baroko? Patří malba G. B. Tiepola k typu protestantské nebo katolického baroka? Který církevní řád se podílel na násilné rekatolizaci, měl za úkol hlídat čistotu církve a kdo byl jeho zakladatelem? Vymez období, v němž se barokní umění vyvíjelo.
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org