S SO 4 2 - S2-S2- Přírodovědecká fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie rostlin Kurz fyziologie rostlin Minerální výživa rostlin 3 Ivan Šetlík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Bakteriální oxidace uhlovodíků
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Koloběhy látek Cyklus vody.
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
Redoxní reakce = Oxidačně-redukční reakce (učebnice str. 60???)
ENZYMY = biokatalyzátory.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
METABOLISMUS SACHARIDŮ
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 8.C.
Obecné principy metabolismu Biologické oxidace, makroergní sloučeniny
Chemická stavba buněk Září 2009.
Metabolismus sacharidů
ENERGETICKY BOHATÉ SLOUČENINY II. PaedDr. Jiřina Ustohalová
Organické sloučeniny obsahující síru
Biologie E
Metabolismus sacharidů
Princip, jednotlivé fáze
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
METABOLISMUS LIPIDŮ.
DÝCHACÍ ŘETĚZEC.
Sekundární procesy fotosyntézy
Redox procesy – přenos elektronů Marcus a Hush: 4  3 2 (  G ° + ) 2 k ET k ET = · H AB · exp – h 2 k B T 4 k B T.. – – nuclear reorganisation parameter.
Úvod.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Krebsův a dýchací cyklus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Energetický metabolismus
Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity Katedra fyziologie rostlin Kurz fyziologie rostlin Fyziologie fotosyntézy 2 Ivan Šetlík.
INTERMEDIÁRNÍ METABOLISMUS
1 DÝCHACÍ ŘETĚZEC. 2 PRINCIP -většina hetero. organismů získává hlavní podíl energie (asi 90%) procesem DÝCHÁNÍ = RESPIRACE -při tomto ději – se předávají.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Fyziologie rostlin_malá
BUŇKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Biologická fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie a anatomie rostlin Kurz fyziologie rostlin Fyziologie fotosyntézy 3 Ivan Šetlík.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity
MITOCHONDRIÁLNÍ TRANSPORTNÍ SYSTÉMY
Biologická fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie a anatomie rostlin Kurz fyziologie rostlin Enzymové reakce fotosyntézy 1 Ivan Šetlík.
CITRÁTOVÝ CYKLUS = KREBSŮV CYKLUS= CYKLUS TRIKARBOXYLOVÝCH KYSELIN CH 3 CO-ScoA + 3H 2 O  2CO  H  + CoASH.
SOŠO a SOUŘ v Moravském Krumlově
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
Fotosyntéza.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Krebsův a dýchací cyklus
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
ORGANICKÉ SLOUČENINY OBSAHUJÍCÍ SÍRU
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
11-Oxidační fosforylace, alternativní respirace FRVŠ 1647/2012
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
25_Speciální metabolické dráhy
Minerální výživa rostlin 3 Ivan Šetlík
23b_Oxidační fosforylace, alternativní respirace
Biochemie – Citrátový cyklus
 Biochemický ústav LF MU 2016 (E.T.)
Transkript prezentace:

S SO S2-S2- Přírodovědecká fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie rostlin Kurz fyziologie rostlin Minerální výživa rostlin 3 Ivan Šetlík

redukce oxidace síranové estery polysacharidů, sulfatované steroidy atd. (rostliny, mikroorganismy) disimilační redukce sulfátu (anaerobní bakterie) chemoautotrofní a fotosyntetické sirné bakterie živočichové, mikroorganismy bílkoviny

vakuola Leukoplast nebo proplastid síranová permeáza o vysoké aktivitě ATPáza čerpající protony kořenová buňka

vakuola xylém floém permeáza pro síran s nízkou aktivitou mezofylová buňka listu mitochondrie sulfátované sloučeniny

SO 4 2– + ATP + 8 e – + 8 H + = = S 2– + 4 H 2 O + AMP + PP i

Syntéza APS sulfát + ATP  APS + PP i  G 0 ' = 45 kJ.mol -1 spřažená s hydrolýzou pyrofosfátu PP i + H 2 O  2 P i  G 0 ' = -33,5 kJ.mol -1 je stále ještě endergonická. Sdruží-li se se syntézou PAPS APS + ATP  PAPS + ADP  G 0 ' = -25 kJ.mol -1 je úhrnná bilance už příznivá (+45 – 33,5 – 25) kJ.mol -1 = -13,5 kJ.mol -1

APS sulfotransferáza, používá APS jako donor sulfurylové skupiny a přenáší sulfát na akceptorovou thiolovou skupinu, patrně na glutathion. Vzniklý thiosulfonát redukuje na thiosulfid reduktáza thiosulfonátu, závislá na ferredoxinu.

APS kináza nejprve fosforyluje APS na PAPS. PAPS reduktáza použije elektrony z thioredoxinu na tvorbu sulfitu. Reduktáza sulfitu pak použije elektrony z ferredoxinu a dovede redukci až k sulfidu.

α- peptidová vazba γ- peptidová vazba Jeden z hlavních konečných produktů reduk- tivní asimilace sulfátu je glutathion. Je to hlavní nebílkovinný thiol v rostlinách. Jeho milimolární koncentrace v buňkách výrazně přesahují mikromolární koncentrace cysteinu. Glutathion se účastní skladování redukované síry a jejího transportu v rostlině, dále jako přenašeč v signálních drahách, dále zneškodňuje různé formy aktivního kyslíku, xenobiotika a slouží jako substrát pro syntézu fytochelatinů.

Homoglutathione (  -alanin je nahrazen Gly; je obsažen v některých luštěninách) Hydroxymethylglutathione (Ser je nahrazen Gly; je obsažen v některých travách)  -Glutamylcysteinylglutamate (Glu je nahrazen Gly;je osažen v kukuřici)

herbicid GS-herbicid vakuola modifikace a uložení přenos GSH = redukovaný glutathion

Dvě fytochelatinové molekuly [(gama-Glu-Cys) 2 Gly] koordinované iontem kadmia. Fytochelatiny váží ionty těžkých kovů a odstraňují je z buněčného ústrojí.

Model znázorňuje mechanismus mineralizace a odloučení CdS v rostlinných buňkách zprostředkovaného fytochelatiny.

(A) Vztah fytoplanktonu ke klimatu. Dimethyl- sulfoniopropionát (DMSP) rozkládají bakterie na dimethylsulfid (DMS) a akrylát. DMS vytěká do atmosféry, kde se oxiduje na dimethylsulfoxid (DMSD) a sulfát, který slouží jako kondenzační jádra pro vodu a tak se tvoří mraky.

(B) Sulfát rozpuštěný v dešťových kapkách se vrací do moře. Poněvadž oblačnost zpomaluje růst fytoplanktonu a působí ochlazení atmosféry, považuje se tento pochod za homeostatický mechanismus. Dimethylsulfoniopropionát (DMSP) má mnoho úloh, např. je osmoprotektantem, kryoprotektantem a odpuzuje planktonní herbivory.