STAVITEL PETR PARLÉŘ GOTIKA Mgr. Lenka Venclová 2010
NÁZEV: nenavazuje na antiku je CIZÍ – mezi románským slohem a renesancí GOTOVÉ = cizinci, barbaři, hanlivé označení pro ničitele antické kultury přišla z Francie - kmeny Gótů OBDOBÍ: 12. – 15.století RODY: Přemyslovci LUCEMBURKOVÉ – KAREL IV. - vrcholná Jagellonci – pozdní gotika ZNAKY: křesťanství – kláštery, vzdělanost, katedrály hrady, rytířství – turnaje, středověk – bída - nemoci
ROZVOJ MĚST na tržištích kupci informují měšťany o cizích kulturách nakupují zde i šlechtici ŠKOLY jazyk – LATINA ( ve školách, mezinárodní dorozumění ) při klášterech, farách – budoucí kněží, na univerzity měšťanské – počty, psát, číst, latina (učí zde bakaláři ) obchodníci, řemeslníci UNIVERZITY – 4 fakulty:lékaři, právníci,kněží, filozofové-učitelé včele fakult děkani, univerzity řídí rektor titul bakalář, mistr, doktor nejstarší: Itálie, Francie, Anglie
Gotické písmo od 13. století psaní knih a písemností v národních jazycích ( nejen v latině ) nejdříve- Itálie, Francie nejstarší česky psaná rýmovaná DALIMILOVA KRONIKA po r. 1300
rýmovaná a již česky psaná Dalimilova kronika z roku 1310 Dozvídáme se, že jistý lech (jde tedy zřejmě o funkci, nikoliv jméno, snad to znamená cosi jako vladyka), jménem Čech, uprchl se svými šesti bratry a jejich rody z Charvátska v kraji srbském, poté, co se dopustil „mužobojstva“ – zkrátka poté, co někoho zabil, a bál se odplaty. Každý ať sám posoudí, zda se zde „tak řečený Dalimil“ přiblížil skutečnosti, nebo se spíš nechal inspirovat tím, že z podobného důvodu prchl Mojžíš z Egypta. Když Čech se svým lidem dojde k Řípu, odpočinou si všichni vespolek na jeho úpatí – Čech sám pak vystoupí na vrchol, obhlédne kraj a následně zvěstuje svým bratřím, že došli zaslíbené země „po svéj vóli, budú nám zde plni stoli.“
STAVITELSTVÍ MATERIÁL: dřevo, KÁMEN ZNAKY: vertikalita – směřování vzhůru – k Bohu slabší zdi – OPĚRNÝ SYSTÉM sloupoví, pilíře, žebrová klenba, plaménková LOMENÝ OBLOUK větší okna – VITRÁŽ - sklomalba chrliče – odvod vody = zla z katedrál /ďáblíci/ fiály- věžičky, portál - vstup
STAVBY CÍRKEVNÍ CIVILNÍ KATEDRÁLY, KLÁŠTERY HRADY, MOSTY
VNĚJŠÍ OPĚRNÝ SYSTÉM
CHRÁM SV. BARBORY
ROZETA LOMENÝ OBLOUK VITRÁŽ - SKLOMALBA
NOTRE DAME - PAŘÍŽ CHRÁM SV. VÍTA ROZETY ZVENČÍ
ŽEBROVÁ, KŘÍŽOVÁ KLENBA
CHRLIČ FIÁLA
PORTÁL – VSTUP DO CHRÁMU
KROUŽENÁ PLAMÉNKOVÁ KLENBA – CHRÁM SV. BARBORY POZDNÍ GOTIKA
Oslí hřbet PRVKY POZDNÍ GOTIKY KROUŽENÁ KLENBA - Vladislavský sál – Benedikt Ried Oslí hřbet PRVKY POZDNÍ GOTIKY
STAVBY
Karolinum – Univerzita Karlova gotický arkýř
Karlův most – základní kámen 1357 9.7. v 5.31 min 516m dlouhý 30 soch – např. Matyáše Brauna
architekt, sochař, kameník dokončil katedrálu začal v 24 letech MATYÁŠ Z ARRASU pocházel z Francie povolán Karlem IV. první stavitel katedrály sv. Víta zemřel 1352 PETR PARLÉŘ architekt, sochař, kameník dokončil katedrálu začal v 24 letech Karlštejn, Karlův most, Týnský chrám Mostecká věž zemřel 1399
Gotická malba Desková – na dřevěné desky neznají perspektivu náměty : madony – Marie s Ježíškem pieta – Marie s mrtvým Ježíšem autoři – nepodepisují se oslava Boha ne jejich Mistr Theodorik – výzdoba Karlštejn Křížové kaple zlaté pozadí Mistr Vyšebrodský, Mistr Třeboňský Svatý Jeroným – kaple sv.Kříže na Karlštenjně
Knižní iluminace – barevný obraz ve středověkých rukopisech
MADONY dítě má dospělou tvář přesvědčení, že už se v něm skrývá dospělý esovité prohnutí středověkých madon
polychromie mnohobarevnost znak gotických soch kaple sv. Václava v katedrále - Jindřich Parléř – synovec Petra Parléře
MÓDA MUŽI ŽENY SUKNICE SE ZKRACUJE PŘILÉHAVÝ KABÁTEC POD PÁS NA HÁČKY PŘILÉHAVÉ NOHAVICE /I KAŽDÁ JINÉ BARVY/ KÁPĚ S KUKLOU – CÍPY AŽ K ZEMI SE STŘAPCEM VYSOKÉ KLOBOUKY VPŘEDU DO ŠPICE, VZADU OHRNUTÁ OBRUBA ŽENY ŽIVŮTEK S OVÁLNÝM VÝSTŘIHEM DVOJITÉ RUKÁVY – SPODNÍ ÚZKÉ VYMĚŇOVACÍ VRCHNÍ VOLNÉ – 2 PRUHY VISÍ SUKNĚ SPLÝVÁ OZDOBNÝ PÁS – PŘIVĚŠENÉ ROLNIČKY VDANÁ - HLAVU OVINUTOU ROUŠKOU klobouky do špice –“bílá paní“ BOTY – DLOUHÉ ŠPICE – 3x delší než chodidlo – přivazují se k lýtku
RANÁ GOTIKA
POZDNÍ GOTIKA