Úvod do sociální a kulturní antropologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Politologie jako věda Politika moc
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Model transkulturní péče
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Název politologie je složen z následujících slov:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie ošetřovatelství
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Literatura BENEŠ, J. Člověk. Praha : Mladá fronta, 1994.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Úvod do psychologie II. přednáška
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Úvod do sociální a kulturní antropologie

http://moodlinka.ped.muni.cz/ Katedra sociální pedagogiky Kurz – úvod do sociální a kulturní antropologie heslo: antropa

Podmínky zápočtu a kolokvia Zápočet Aktivní účast na přednáškách Skupinová příprava (4 osoby) posteru na vybrané téma (viz. níže) následná presentace. – 13. 5. 2006 Kolokvium – závěrečný test rozsah cca 20 otázek P - prospěl: nad 12 otázek (60%) termíny: 13.5.

Literatura BENEŠ, J. Člověk. Praha : Mladá fronta, 1994. HAJN, V. Antropologie. I. Olomouc : UP, 1998. 2. vydání. ISBN 80-7067-901-8. HAJN, V. Antropologie. II. Olomouc : UP, 1996. ISBN 80-7067-601-9. JOHNSON, P. E. Spor o Darwina. Praha : návrat domů, 1996. ISBN 80-85495-57-0. KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno : MU, 1990. ISBN 80-210-0141-0. LOEWENSTEIN, B. W. My a ti druzí. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-64-0. MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-53-2.

OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha :. Portál, 2000 OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6. PELCOVA, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5. RIDLEY, M. Genom. Životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-507-5. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Člověk jako osoba. Praha : Portál 2002. ISBN 80-7178-627-6. SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178-328-5. VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O., SOUKUP, V. (eds.) Sociální a kulturní antropologie. Praha : Slon, 2000. ISBN 80-85850-29-X. WOLF, J. Člověk a jeho svět. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-871-9.

Časopisy: Cargo, Nová Akropolis, Sedmá generace, Koktejl, Lidé a Země, National Geographic, Vesmír, Univerzitní noviny (MU Brno) www stránky: www.antropologie.cz www.mkc.cz www.national-geographic.cz www.akropolis.cz www.anthro.net www.vesmir.cz

STRUČNÁ ANOTACE PŘEDMĚTU Úvod do problematiky antropologie jako komplexní vědy o člověku s orientací na sociální pedagogiku. Rámcové seznámení se základními pojmy, postavením antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická.

Základní pojmy antropologie (řec. anthropos = člověk, logos = slovo, rozum, vědění), obecná věda o člověku, společnosti a kultuře. Předmětem výzkumu je člověk nejen jako biolo-gická bytost, ale také jako tvůrce a produkt kultury. Věda o člověku, rozumí se o „zdravém“ člověku, tj. nejen antropologie fyzická, zabývající se biologií člověka, ale v širším smyslu věda poznávající jak biologické, tak i kulturní a sociální zvláštnosti života lidské společnosti na Zemi.

V poslední době je antropologie chápána též jako soubor věd o člověku, zahrnující antropologii obecnou, biologickou, kulturní, sociální, užitou, dále etno-logii a etnografii, částečně i psychologii aj. Obecně též věda o člověku a jeho díle, komplex věd o člověku (Wolf, J. a kol. 1977).

Co je člověk? Toto téma se stalo obsahem mýtů starých kultur, náboženských soustav starověkých civilizací a předmětem reflexe (rozvažování, přemýšlení) filosofů a teologů antiky a středověku. Primární zvláštnost, která tradičně odlišila antropologii od jiných disciplín humanistických je důraz na kulturní relativnosti, důkladná zkouška kontextu, a cross-cultural srovnání.

Antropologická pole a subfields Biologická antropologie (také fyzická antropologie) Soudní antropologie Paleoethnobotany Lingvistická antropologie Synchronická lingvistika (nebo deskriptivní lingvistika) Diachronická lingvistika (nebo diachronická jazykověda) Ethnolinguistics Sociolinguistics Archeologie

Kulturní antropologie (také společenská antropologie) Ethnomusicology Antropologie feministky Pohlaví Člověk behavioral ekologie Lékařská antropologie Psychologická antropologie Politická antropologie Antropologie náboženství Antropologie veřejnosti Urban antropologie Vizuální antropologie Antropologie umění Aplikovaná antropologie Mezikulturní studie Kybernetická antropologie Antropologie vývoje Dvojí teorie dědičnosti Environmentální antropologie Ekonomická antropologie Ekologická antropologie Etnografie

Historický vývoj Aristoteles jako první použil pojem antropologie jako komplexní studium člověka. Lidský organismus studovali již antičtí lékaři a přírodovědci (Hyppokrates, Erasistratos, Galénos aj.). Ve středověku, díky církvi, ustupuje zájem o lidské tělo do pozadí, ale v renesanci se opět uplatňuje výzkum lidského organismu.

V 16. až 17. století byly definovány základy anatomie: A V 16. až 17. století byly definovány základy anatomie: A. Vesalius (fysiologie, embryologie), W. Harwey (biologická taxonomie), dále J. Ray, C. Linné. V 18. století byly vytvořeny předpoklady pro systematické studium evoluce živočišných druhů: G. L. Buffon, J. B. de Lamarck. Byla formulována teorie biologické evoluce (Ch. Darwin a A. R. Wallace)

Antropologie jako samostatná věda vzniká rovněž v 18 Antropologie jako samostatná věda vzniká rovněž v 18. století, kdy roku 1775 J. F. Blumenbach znovu zavedl původní Casmannův pojem. Antropologie byla tehdy řazena mezi tři hlavní biologické obory: antropologie, zoologie, botanika Za další mezník v upevňování antropologie jako přírodovědecké discipliny bylo vydání díla Systema Naturae švédského badatele Carla Linne v roce 1735, který včlenil člověka do živočišné říše, zařadil je do řádů primátů a nazval jej homo sapiens – „člověk rozumný“.

Tím bylo zakončeno přípravné údobí ustavení antropologie jako vědy o člověku bez teologického nádechu, která hodnotí člověka čistě z hlediska novodobé přírodní vědy. V tomto pojetí byla antropologie rozdělena do tří hlavních oddílů: prehistorická antropologie etnická antropologie fysická antropologie.

Ve druhé polovině 19. století vzniku metodologie měření antropologických znaků, jsou zaváděny exaktní měřící přístroje a grafy (P. P. Broca, zakladatel antropometrie a jeho žáci). V současné době se antropologie chápe jako syntetická disciplína (soubor disciplín), která se zaměřuje na biolo-gickou a kulturní podstatu člověka.

¨V zemích kontinentální Evropy se antropologie považuje za přírodní vědu, která zkoumá variabilitu, morfologii a fyziologii lidského organismu (Vodáková a kol. 2000). Fylogenetický a ontogenetický vývoj, vznik lidských plemen a ras, kvantitativně a kvalitativně hodnotit tělesné znaky a rozměry a jejich variabilitu. „Starý svět“ upřednostňoval především antropologii fysickou, která neměla přímé vazby například na etnologii, archeologii nebo lingvistiku

Ve Velké Británii a USA se konstituuje široce koncipovaná antropologie jako obecná věda o člověku, společnosti a kultuře. Začíná se formovat jako biosociokulturní disciplína, která zahrnuje dimezi biologickou a sociální, kde se integrují poznatky přírodních i společenských věd. V anglosaském světě se v Antropologii kladl zvýšený důraz na společenský a kulturní rozměr člověka. „Nový svět“ dává přednost mnohem širšímu vymezení antropologie, kde výsadní postavení zaujímá kulturní antropologie. Tato dichotomie (dvojdílnost, dělení), přetrvává do dneška.

V USA, “antropologie” je tradičně rozdělena fyzická antropologie nebo biologická antropologie, studuje chování primáta, evoluci člověka, osteologiy, genetiku populace; kulturní antropologie, Oblasti studované kulturními antropology zahrnují sociální sítě, rozšiřování, společenské chování, vzory příbuznosti, právo, politika, ideologie, náboženství, víry, vzory ve výrobě a spotřebě, výměna, socializace, rod, a jiné výrazy kultury, se silným důrazem na důležitosti fieldwork nebo účastníku-pozorování

lingvistická antropologie, který studuje změnu v jazyce přes čas a prostor, sociální použití jazyka a vztah mezi jazykem a kulturou; a archeologie, to studuje materiální pozůstatky lidských společností. Archeologie sama je normálně zpracovaná jako oddělené (ale příbuzné) pole ve zbytku světa, ačkoli blízko příbuzná antropologickému poli hmotné kultury.

Vzhledem k oblasti zkoumání rozlišujeme tyto součásti antropologie: filozofická – tematická oblast filozofie – zabývá se výkladem podstaty a smyslu existence člověka, v úzkém slova smyslu vznikla jako reakce na rozvoj speciálních výzkumů o člověku jako o bytosti ve snaze dát rozmanitým dílčím poznatkům o člověku obecný filozofický rámec. ekologická – zkoumá kultury jako adaptivní systémy

biologická – zabývá se studiem člověka z biologického pohledu, jeho fylogenetickým i ontogenetickým vývojem, morfologií a fyziologií a variabilitou (genotyp, fenotyp) sociální a kulturní – souborná věda o člověku, zabývá se zkoumáním vývoje, struktur a fungování socio-kulturních systémů v čase a prostoru (Soukup, 2000), dalšími subdisciplínami mohou být antropologie eko-nomická (ekonomické systémy), lingvistická (vztahy jazyka, kultury a myšlení), politická (politické sys-témy), psychologická (osobnost a kultura v různém kulturním kontextu) pedagogická (člověk jako jedinec v systému věd o výchově)

Na základě hledání kompromisu mezi evropským a americkým přístupem publikoval klasifikaci antropologie v roce 1960 J. M. White. Hovoří o čtyřech hlavních oddílech antropologie: Fysická antropologie Kulturní antropologie Sociální antropologie Užitá antropologie (aplikovaná)

Fysická antropologie je též označovaná jako biologie člověka, studuje fosilní pozůstatky našich předků, tělesné rozměry a ostatní fysické rysy člověka, jejich změny a vývoj, mechanismus dědičnosti fysických vlastností a srovnání vlastností primátů a současného člověka. Můžeme ji tedy definovat jako vědu studující biologické vlastnosti lidí a příbuzných primátů v přírodním a společenském kontextu. Má některé specializovanější obory jako např. paleoantropologie (zkoumá zákonitosti evoluce člověka), etnická antropologie (studium lidských ras), ekologická antropologie.

Kulturní antropologie je to směr studující původ a historii lidských skupin, jejich vývoj, strukturu a fungování v čase a prostoru. Předmětem výzkumu je kultura. Kulturní antropologie studuje např. indiánské kultury v povodí Amazonky, kulturu černošského gheta v americkém velkoměstě či kulturu vysokoškolských studentů. Kulturní antropologie se spíše zabývá charakterem společnosti jako celek. Kulturou se rozumí definovatelná skupina lidí vyznávající podobné hodnoty, žije obdobným stylem života, hovoří stejným jazykem, dialektem, slangem nebo používá jednotnou terminologii. (jen přibližné vymezení pojmu nenahrazující vlastní definici)

Sociální antropologie je obor zkoumající malé, uzavřené společnosti chápané jako komplexní sociální struktury. Studuje příbuzenské a společenské vztahy. Tento termín používají někteří autoři zaměnitelně s termínem kulturní antropologie, přestože mnozí je z důvodů metodických rozdílů rozlišují. (jedná se o rozdílné evropské a a americké pohledy)

Aplikovaná antropologie se snaží využívat své poznatky v praxi. V souvislosti se severoamerickým pojetím, kdy antropologie byla v USA důležitým mocenským nástrojem se aplikovaná antropologie ocitala často v morálním dilematu zda poznatky aplikovat či ne. Jejím hlavním úkolem je na základě objednávek státních, mezinárodních nebo soukromých institucí vypracovávat expertní zprávy, antropologické projekty a podobně.

Metody výzkumu terénní výzkum (systematický sběr antropologických dat, který využívá přímé pozorování, dotazníkové šetření, interview, testy, autobiografickou metodu, genealogickou metodu ad.), komparativní a statistická metoda Vztahy antropologie k dalším vědním disciplínám – přírodní a společenské vědy: biologie, lékařské vědy, filo-zofie, sociologie, psychologie, pedagogika, ekonomie, politologie ad.

antropologický pohled Jiné vědy studují lidi příliš samozřejmě. (Historie, ekonomika, psychologie, sociologie, dokonce biologie a chemie mohou studovat lidi.) V čem je antropologie různá? Antropologie přistoupí k tématu a studuje lidi a jejich chování. Antropologický pohled má tři součásti: Komparativní Holistický Relativistický

Cross-cultural nebo komparativní antropologie vyšetřuje lidi v každé formě, kterou oni vezmou. aspekt antrop. perspektivy, kdy se získávají důkazní materiály pro své generalizace z celého světa a v časovém prostoru snaží se generalizovat něco podstatného o lidství snaží se dojít k nějakému gen. závěru zahrnujícímu poznatky z kultur v čase a prostoru

Co je „možné“ pro lidi a co je „nutné“ pro lidi? Vychází s faktů, že jsme zainteresovaní vidět celé spektrum lidských těl a chování, snažit se učit, že rozsah lidstva = všechny cesty, kde „my“ můžeme být člověk. Hlavní otázkou je pak: Co je „možné“ pro lidi a co je „nutné“ pro lidi?

Holistický antropologie se pokouší líčit každou část kultury ke každé jiné části. Tím se rozumí, že různé části kultury jsou propojené na každého z nás jinak a že jisté kombinace inklinují k tomu nastat nebo nenastat holismus, filozofie celku, celistvosti, vyvíjející se od 20. let 20. stol. Termín zavedl J. Ch. Smuts; Každý z nás je zainteresován v tom jak je kultura lidí propojená na jejich prostředí

Relativistický pohled toto je většina hluboké přesto sporné části antr. pohledu. Relativismus znamená, že vlády nebo normy nebo hodnoty kultury jsou příbuzné s tou specifickou kulturou. Jinými slovy, říkat, monogamie může být normální nebo přednostní v jedné kultuře, ale mnohoženství může být normální nebo přednostní v jiném. Odlišné kultury věří jiným věcem nebo hodnotovým jiným věcem nebo dokonce znamenají jiné věci s možností totožnosti

Současná sociální a kulturní antropologie

Základní směry a školy v současné sociální a kulturní antropologii Evolucionistická antropologie Difuzionistická antropologie Konfiguracionismus Psychologická antropologie Funkcionalistická a strukturálně funkcionalistická antropologie Neoevolucionistická antropologie Nová etnografie

Evolucionistická antropologie aplikace biologické evoluční teorie Ch. Darwina, přenesení myšlenky biologické evoluce na všechny oblasti lidské činnosti (vše jde od jednoduchého ke složitějšímu, od stejnorodého ke různorodému a vývojově vyššímu) rozpracování teorie endogenní (vnitřní) kulturní změny, kde zdrojem je lidská inovace a základní formou je lidská invence

Difuzionistická antropologie teorie exogenní kulturní změny, která je založena na vzájemném kontaktu mezi příslušníky různých kultur – šíření kultury v geografickém prostoru předpokladem bylo, že žádná kultura nemůže být pochopena, pokud nebude výčet jejích kulturních prvků kompletní a tedy nedocházelo k formulaci obecné teorie v popředí zájmu byla zejména problematika akulturace (vzájemné přejímání a splývání rozdílných kultur)

Konfiguracionismus podstata kultury je dána v konfiguraci hodnot, norem, idejí a vzorů chování systémová analýza a snaha interpretovat konkrétní kultury prostřednictvím kategorií: kulturní vzor a kulturní integrace základní teoretická východiska kofiguracionismu důraz na systémovou analýzu kulturních vzorců a konfigurací zájem o studium procesů kulturní změny a akulturace kulturní determinismus jako explanační model empirický výzkum principů integrace kultury etnopsychologický výklad vztahu osobnosti a kultury

Psychologická antropologie systematické studium struktury a funkce procesů vnímání a myšlení v konkrétním kulturním kontextu jde zejména o výzkum vztahů osobnosti a kultury, dále výzkumy kognitivních procesů, studium biologických a kulturních determinant lidského chování a prožívání, analýza frustrací, deprivací a duševních nemocí v různých společnostech atd. využití psychologických metod a technik v antropologickém výzkumu kultury – ovlivnění psychologickými teoriemi neobehaviorismem a psychoanalýzou rozhodující roli při formování lidské osobnosti představuje kultura, kterou si člověk osvojuje v procesu socializace a enkulturace (učení se v espolečnosti a jiné kultuře) psychologická antropologie se 70. letech 20. stol. profiluje jako samostatná subdisciplína kulturní antropo-logie

Funkcionalistická a strukturálně funkcionalistická antropologie Britská sociální antropologie předmětem zájmu britských sociálních antropologů se ve 20. letech stal výzkum kulturních prvků z hlediska jejich přínosu pro fungování sociokulturních systémů hlubší pochopení a vědecké vysvětlení kulturních institucí, vzorů chování a idejí je založeno na vymezení funkcí, které plní v rámci daného sociálního systému

Strukturální antropologie (Francie – 60. léta 20. století) hlavním zdrojem byla filozofie a Durkheimova sociologická škola (zejména její komparativní výzkumy sociálních, symbolických a náboženských institucí), moderní lingvistika a institucionalizace francouzské etnologie – založení Etnologického institutu) obecné principy antropologického strukturalismu při analýze sociokulturních systémů je kladen důraz na prvotnost vztahů před prvky systému 􀂡􀀃dominuje synchronní metoda výzkumu – historicko-genetický přístup ustupuje do pozadí za rozhodující determinantu lidského chování a prožívání jsou považovány nadindividuální objektivní struktury, které tvoří podstatu sociokulturní společnosti předmětem výzkumů jsou vnitřní vztahy mezi prvky daného systému (hlavním představitelem byl C. Lévi-Strauss)

Neoevolucionistická antropologie 60. léta – obnovení zájmu o principy evolučního myšlení základní principy: základním atributem evoluce kultury je růst komplexnosti kulturních systémů evoluci společnosti charakterizuje pokrok od jednoduchých ke složitějším společenským organismům kulturní evoluce představuje posun od homogenity k heterogenitě rozhodující hybnou silou kulturní evoluce jsou materiální faktory 4

studium kulturní evoluce v kategoriích lidského pokroku dějiny lidské kultury lze studovat z makroevoluční perspektivy jako evoluci obecných vývojových trendů nebo z mikroevoluční perspektivy jako evoluci různých kultur v různých ekosystémech

kultura představuje extrasomativní (nadbiologický) adaptivní systém, který lidským populacím rozšiřuje spektrum jejich možností, hybnou sílou dějin jsou materiální faktory (zejména technologie) universální evolucionismu – L. A. White; multilineární evolucionismus – J. Steward směry: Ekologická antropologie kulturní ekologie, kulturní materialismus Nová archeologie, analytická archeologie

Nová etnografie rozvíjí se od 60. let – kritika výzkumných metod tradiční antropologie, snaží se studovat kulturu jako ideový systém zahrnuje široké spektrum metod a technik výzkumů člověka a kultury zdroje – filozofie (novokantovské školy, německá a francouzská hermeneutika, anglická analytická filozofie a obecné sémantiky), kognitivní psychologie sociální a politické pozadí – procesy modernizace v zemích třetího světa a zásadní proměny vztahu vyspělých a rozvojových zemí snaha zúžit pojem kultury tak, aby zahrnoval méně a odhaloval více (vytvořit užší, více specializovanou a teoreticky efektivnější kategorii)

předpokladem je, že jednotlivé kultury jsou jedinečnými systémy znalostí, symbolů, kategorií, pravidel a organizačních principů chování, které si člověk osvojuje jako člen určité společnost základní jednotkou antropologického výzkumu je „otázka – odpověď“ kognitivní antropologie – vnímání a interpretace reality (kultura – systém sdílených znalostí) symbolická antropologie chápe kulturu jako ideový systém (systém symbolů a významů) kulturní gramatika – pevný a omezený soubor pravidel a principů.

závěr Antropologie je hledání toho, co je všem lidem jakožto lidem společné. Současný význam spočívá v hledání lidské podstaty bytí a žití Všichni lidé mají společnou stavbu těla a funkce jeho orgánů, společný původ a zděděné vzorce chování, ve všech lidských společnostech můžeme nalézt podobné instituce, rituály, tradice,…