VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn Druh učebního materiálu Prezentace Autor Mgr. Jarmila Zrnová
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Literární výchova Ročník 1. ročník Název tematické oblasti (sady) Základy kultury a vzdělanosti Název vzdělávacího materiálu Období antiky 2 – Starověké Řecko Anotace Prezentace je určena pro výuku předmětu LIV v 1. ročníku čtyřletých oborů. Je druhou částí cyklu o antice. Jejím cílem je přehlednou a stručnou formou zmapovat vývoj starořecké kultury od attického období až po období římské. Výuka bude doplněna četbou a analýzou literárních textů. Materiál chce ukázat antiku jako základ evropské vzdělanosti. Zhotoveno, (datum/období) leden 2013 Ověřeno 21. listopadu 2013
Základy kultury a vzdělanosti Období antiky Starověké Řecko (2. část)
Attické období v řecké literatuře 5. – 4. století př. n. l. (r. 323 př. n. l. umírá Alexandr Makedonský) vedoucí roli v politické i kulturní oblasti zaujaly Athény (odtud název – Athény leží na poloostrově Attika) vzniká drama (nejdříve tragédie, asi o půlstoletí později komedie) a próza Mapa staré Attiky Attika. Wikimedia Commons. Public Domain Dostupné na http://www.encyclopedia.com/topic/Attica.aspx
Attické období v řecké literatuře drama vzniklo z obřadních her na počest boha Dionýsa ve veršovaných hrách vystupoval původně 1 herec, který vedl dialog s tzv. chórem (sbor) hráli pouze muži, velký význam měly kostýmy a masky hrálo se pod athénskou Akropolí autoři čerpali náměty především z mýtů Divadlo pod Akropolí DerHexer, dostupné pod licencí CC na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Theatre_of_Herodes_Atticus_from_the_Acropolis.jpg?uselang=cs
Představitelé starořecké tragédie Aischylos je považován za zakladatele řecké tragédie jako dramatik přidal vedle herce a chóru i druhého herce, a zavedl tak dialog nejvýznamnějším dílem je Oresteia hra vychází z řecké mytologie; Orestes na příkaz bohů zabije matku a jejího milence, čímž pomstí vraždu svého otce Agamemnona. Autor řeší otázku viny a testu. Aischylova busta Gabor,dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aischylos_B%C3%BCste.jpg?uselang=cs
Představitelé starořecké tragédie Sofoklés ve svém díle zachycoval ideály athénské demokracie uvedl na scénu třetího herce v tragédii Antigona bojuje dcera krále Oidipa za přirozené věčné mravní zásady, které staví nad zákony vydané světskou mocí - králem tragédie Král Oidipus vypráví příběh thébského krále, který zachrání Théby od zlé Sfingy, ale nevědomky zabije otce a ožení se s vlastní matkou, jak prorokovala věštba. Po zjištění pravdy se v hrůze oslepí a opustí Théby. Sofoklova busta, Marie-Lan Nguyen, dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sophocles_Musei_Capitolini_MC560.jpg?uselang=cs
Představitelé starořecké tragédie Euripides třetí významný tragéd attického období nezaměřoval se na konflikt člověka a osudu, ale na konflikt člověka a člověka věnoval velkou pozornost psychologii postav, zaměřil se hlavně na ženské postavy nejznámější jsou hry Medea a Elektra (téma lásky, obětavosti, žárlivosti a pomsty) Euripidova socha v Louvre Jastrow, dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seated_Euripides_Louvre_Ma343.jpg?uselang=cs
Řecká komedie stejně jako tragédie vycházela z obřadů konaných k poctě boha Dionýsa zpracovávala také příběhy z mýtů, ale satiricky, s jízlivým humorem hlavním představitelem je Aristofanes nebál se ve svých hrách kritizovat konkrétní politiky či vojevůdce, jeho hry obsahují satiru na politické poměry - např. komedie Jezdci či Žáby Vignette portrait of Aristophanes Project Gutenberg, dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristophanes_-_Project_Gutenberg_eText_12788.png?uselang=cs
Rozvoj prózy Řekové dlouho nerozlišovali prózu naučnou a uměleckou v 5. století př. n. l. se rozvíjela historická próza jako „otec dějepisu“ je označován Herodotos – jeho Dějiny přinášejí kromě historických záznamů i povídkové příběhy rozvíjela se i rétorická próza - – vrcholným představitelem, řečnictví byl Demosthenes literaturou se zabývali i filozofové Platon a Aristoteles Titulní stránka Herodotových Dějin Aldine Press, dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Title_page_of_Herodotus'_history_of_the_Greek_and_Persian_Wars_1502.jpg?uselang=cs
Helénistické období v řecké literatuře 4. – 1. století př. n. l. řecká kultura a jazyk se dostává daleko na východ (v souvislosti s výboji Alexandra Velikého) – splynutím kultury řecké a orientální vznikla kultura helénistická řecká literatura ztratila národní charakter, centrem říše se stala egyptská Alexandrie v Alexandrii byla vybudovaná největší knihovna starověku, právě zde se dochovaly mnohé památky řecké literatury Nová knihovna v Alexandrii (otevřená 2002) REDTURTLE, dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biblio_Alexandria.jpg?uselang=cs
Římské období v řecké literatuře 1.- 5. století n. l. řecky psaná literatura se rozvíjí po ovládnutí Řecka Římem řecká díla byla překládána do latiny Římané navázali na řeckou literaturu, vědu i mytologii, přejímali již existující literární druhy a žánry (tzv. kultura řecko–římská) prostřednictvím římské literatury se dostala do Evropy znalost antiky Slavný starověký lékař Galénos NLM, dostupné na http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galen_detail.jpg
Použitá literatura a zdroje SOUKAL, Josef. Přehled dějin literatury: pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 120 s. ISBN 80-7235-316-0. BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 151 s. ISBN 978-807-3581-152. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 156 s. ISBN 978-807-3581-169. cs.wikipedia.org commons.wikimedia.org Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.