Spalovací motory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Kryté součástky - AutoCheck PREMIUM
Palivová soustava vznětových motorů
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Mobilní energetické prostředky
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
(čtyřdobý zážehový motor)
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Spalovací motory Střední odborná škola Otrokovice
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Řízení motorových vozidel
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Spalovací Motory Benzínové
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
P ÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Palivová soustava zážehového benzínového motoru s karburátorem
Transkript prezentace:

Spalovací motory

Spalovací motory Spalovací motory (s.m.) přeměňují energii tepelnou na energii mechanickou. Tepelná energie vzniká spalováním paliva přivedeného do spalovacího prostoru. Podle působení vzniklých spalin rozdělujeme: pístové s.m. lopatkové s.m. tryskové s.m.

vrtulový (lopatkový) s.m. Spalovací motory pístový s.m. vrtulový (lopatkový) s.m. proudový (tryskový) spal. motor

Pístové spalovací motory – rozdělení podle zapálení směsi - zážehové s.m. - vznětové s.m. podle druhu paliva - benzinové s.m. - naftové s.m. - plynové s.m.

podle pracovního oběhu - čtyřdobé (čtyřtaktní) s.m. Spalovací motory podle pracovního oběhu - čtyřdobé (čtyřtaktní) s.m. - dvoudobé (dvoutaktní) s.m. podle uspořádání válců - řadové - vidlicové (do „V“) - s protilehlými válci (boxer) - hvězdicové

Části pístového motoru: pevné (nepohyblivé) - blok válců Spalovací motory Části pístového motoru: pevné (nepohyblivé) - blok válců - kliková skříň - blok motoru - spodní víko motoru (vana) - hlava válců - sací a výfukové potrubí

blok válců s klikovou sříní Spalovací motory vložený válec blok válců s klikovou sříní hlava válců

- klikový mechanismus - písty - pístní kroužky - pístní čep - ojnice Spalovací motory pohyblivé - klikový mechanismus - písty - pístní kroužky - pístní čep - ojnice - klikový(á) hřídel - setrvačník

Čtyřdobý zážehový motor Spalovací motory Čtyřdobý zážehový motor - 1 oběh = 2 otáčky klikové hřídele = 4 zdvihy pístu - plnění a vyprazdňování válce zajišťují ventily

Čtyři doby při jednotlivých zdvizích pístu: Spalovací motory Čtyři doby při jednotlivých zdvizích pístu: sání

Spalovací motory stlačení (komprese)

Spalovací motory výbuch (expanze)

Spalovací motory výfuk

Dvoudobý zážehový motor Spalovací motory Dvoudobý zážehový motor - 1 oběh = 1 otáčka klikové hřídele = 2 zdvihy pístu - Slučují se sání se stlačením a výbuch s výfukem

Čtyřdobý vznětový motor (diesel) Spalovací motory Čtyřdobý vznětový motor (diesel) - 1 oběh = 2 otáčky klikové hřídele = 4 zdvihy pístu - rozdíl je v zapálení paliva

Způsoby vstřikování paliva: - přímý vstřik nepřímý vstřik Spalovací motory Způsoby vstřikování paliva: - přímý vstřik nepřímý vstřik (vírová komůrka)

Při přeměně energie tepelné na mechanickou dochází ke ztrátám Spalovací motory Účinnost motoru Při přeměně energie tepelné na mechanickou dochází ke ztrátám - vlivem nedokonalého spalování - tepelným - třením

Efektivní účinnost u spalovacích motorů: benzinové motory 25 - 33% Spalovací motory Efektivní účinnost u spalovacích motorů: benzinové motory 25 - 33% naftové motory 38 – 50 %

Palivová soustava zážehového motoru - palivovou směs připravuje: Spalovací motory Palivová soustava zážehového motoru - palivovou směs připravuje: - karburátor - vstřikovací zařízení - palivová soustava se skládá z nádrže, potrubí, palivových filtrů, čerpadla, sacího vzduchového potrubí, filtru vzduchu a karburátoru (vstřikovače)

Spalovací motory

Karburátor směšuje nasávaný vzduch s palivem Spalovací motory Karburátor směšuje nasávaný vzduch s palivem v potřebném množství a složení

Vstřikovací zařízení má ve srovnání s karburátorem řadu výhod: Spalovací motory Vstřikovací zařízení má ve srovnání s karburátorem řadu výhod: optimální tvorba směsi nižší tvorbu emisí (s katalyzátorem) lepší studený start možnost přeplňování motoru (turbo)

vstřik do sacího potrubí Spalovací motory Způsoby dopravy paliva do spalovacího prostoru ve válci při vstřikování: vstřik do sacího potrubí

vstřik do sacího kanálu – těsně přes sací ventil Spalovací motory vstřik do sacího kanálu – těsně přes sací ventil

přímý vstřik paliva do válce Spalovací motory přímý vstřik paliva do válce

Podle způsobu dávkování paliva: kontinuální vstřik pulzní vstřik Spalovací motory Podle způsobu dávkování paliva: kontinuální vstřik pulzní vstřik Podle počtu vstřikovacích ventilů: jednobodový (centrální) vstřik vícebodový vstřik

Palivová soustava vznětového motoru Spalovací motory Palivová soustava vznětového motoru Palivo se do válce motoru dopravuje vždy vstřikováním. To je řešeno jako: - přímé (do válce) - nepřímé (do komůrky v hlavě válce) přímý vstřik paliva nepřímý vstřik paliva

Palivová soustava vznětového motoru se dělí na dvě části: Spalovací motory Palivová soustava vznětového motoru se dělí na dvě části: zařízení pro dopravu a čistění paliva – nádrž, potrubí, čerpadlo a filtr vstřikovací jednotka – vstřikovací čerpadlo a příslušenství

Spalovací motory

Motory se mažou olejem, který plní několik funkcí: mazací těsnicí Spalovací motory Mazání motorů Při chodu motoru se musí všechny třecí plochy pohyblivých částí motoru mazat. Zabrání se tak suchému tření, které by způsobilo „zadření motoru“. Motory se mažou olejem, který plní několik funkcí: mazací těsnicí chladicí

U pístových spalovacích motorů se mazání provádí: Spalovací motory U pístových spalovacích motorů se mazání provádí: mastnou směsí – dvoudobé motory tlakovým mazáním – motor se maže pomocí olejového čerpadla, které přivádí olej na potřebná místa

Tlakové mazání: z klikové skříně z nádrže Průběžná kontrola tlaku Spalovací motory Tlakové mazání: z klikové skříně z nádrže Průběžná kontrola tlaku a množství oleje může zabránit vážnému poškození motoru. tlakové olejové mazání z klikové skříně

Podle druhu chladicí látky rozeznáváme chlazení: vzduchové kapalinové Spalovací motory Chlazení motorů Chlazení odvádí z motoru přebytečné teplo, které vzniká při spalování paliva a udržuje teplotu motoru na přípustné hodnotě. Podle druhu chladicí látky rozeznáváme chlazení: vzduchové kapalinové

Kapalinové chlazení motoru Spalovací motory Kapalinové chlazení motoru Teplo se odvádí prostřednictvím kapaliny, která proudí okolo stěn spalovacího prostoru motoru. Způsoby oběhu kapaliny v chladicí soustavě: samooběžné (již se nepoužívá) s nuceným oběhem (čerpadlem) přetlakové s nuceným oběhem (nejpoužívanější)

Spalovací motory Přetlakové chlazení s nuceným oběhem pracuje s mírným přetlakem a teplota v chladicí soustavě je okolo 105 oC. Ideální teplota motoru je okolo 90 oC.

Vzduchové chlazení spalovacích motorů Spalovací motory Vzduchové chlazení spalovacích motorů Teplo se z ochlazovaných ploch odvádí vzduchem. Způsoby ochlazování: sáláním – malé, méně výkonné motory jsou opatřeny žebrováním (povrch až desetkrát větší) nucené – součástí systému je buď ventilátor nebo ejektor - přetlakové chl. - podtlakové chl. - ejektorové chl.

Nucené vzduchové chlazení Spalovací motory Nucené vzduchové chlazení

Zdroje elektrického proudu Spalovací motory Elektrická zařízení Zdroje elektrického proudu akumulátor – trvalý zdroj proudu nezávislý na chodu motoru

alternátor – zdroj proudu závislý na chodu Spalovací motory alternátor – zdroj proudu závislý na chodu motoru, je poháněný klínovým řemenem

dynamo – starší zdroj, již se nepoužívá Spalovací motory dynamo – starší zdroj, již se nepoužívá magnetické zapalování – malé motory, motor se startuje šlápnutím na páku, zatažením za startovací šňůru apod.

Spotřebiče elektrického proudu Spalovací motory Spotřebiče elektrického proudu spouštěč (startér) – největší odběr proudu zapalovací soustava (u zážehového motoru) - cívka - transformátor - svíčky

další spotřebiče – osvětlení, kontrolky, houkačka, Spalovací motory další spotřebiče – osvětlení, kontrolky, houkačka, ostřikovače, stěrače …….. Elektrické rozvody Zajišťují měděné vodiče (kabely) o různém průřezu. Pojistky Chrání jednotlivé obvody při zkratu

Spalovací motory Jak funguje motor?

Spalovací motory