Spalovací motory
Spalovací motory Spalovací motory (s.m.) přeměňují energii tepelnou na energii mechanickou. Tepelná energie vzniká spalováním paliva přivedeného do spalovacího prostoru. Podle působení vzniklých spalin rozdělujeme: pístové s.m. lopatkové s.m. tryskové s.m.
vrtulový (lopatkový) s.m. Spalovací motory pístový s.m. vrtulový (lopatkový) s.m. proudový (tryskový) spal. motor
Pístové spalovací motory – rozdělení podle zapálení směsi - zážehové s.m. - vznětové s.m. podle druhu paliva - benzinové s.m. - naftové s.m. - plynové s.m.
podle pracovního oběhu - čtyřdobé (čtyřtaktní) s.m. Spalovací motory podle pracovního oběhu - čtyřdobé (čtyřtaktní) s.m. - dvoudobé (dvoutaktní) s.m. podle uspořádání válců - řadové - vidlicové (do „V“) - s protilehlými válci (boxer) - hvězdicové
Části pístového motoru: pevné (nepohyblivé) - blok válců Spalovací motory Části pístového motoru: pevné (nepohyblivé) - blok válců - kliková skříň - blok motoru - spodní víko motoru (vana) - hlava válců - sací a výfukové potrubí
blok válců s klikovou sříní Spalovací motory vložený válec blok válců s klikovou sříní hlava válců
- klikový mechanismus - písty - pístní kroužky - pístní čep - ojnice Spalovací motory pohyblivé - klikový mechanismus - písty - pístní kroužky - pístní čep - ojnice - klikový(á) hřídel - setrvačník
Čtyřdobý zážehový motor Spalovací motory Čtyřdobý zážehový motor - 1 oběh = 2 otáčky klikové hřídele = 4 zdvihy pístu - plnění a vyprazdňování válce zajišťují ventily
Čtyři doby při jednotlivých zdvizích pístu: Spalovací motory Čtyři doby při jednotlivých zdvizích pístu: sání
Spalovací motory stlačení (komprese)
Spalovací motory výbuch (expanze)
Spalovací motory výfuk
Dvoudobý zážehový motor Spalovací motory Dvoudobý zážehový motor - 1 oběh = 1 otáčka klikové hřídele = 2 zdvihy pístu - Slučují se sání se stlačením a výbuch s výfukem
Čtyřdobý vznětový motor (diesel) Spalovací motory Čtyřdobý vznětový motor (diesel) - 1 oběh = 2 otáčky klikové hřídele = 4 zdvihy pístu - rozdíl je v zapálení paliva
Způsoby vstřikování paliva: - přímý vstřik nepřímý vstřik Spalovací motory Způsoby vstřikování paliva: - přímý vstřik nepřímý vstřik (vírová komůrka)
Při přeměně energie tepelné na mechanickou dochází ke ztrátám Spalovací motory Účinnost motoru Při přeměně energie tepelné na mechanickou dochází ke ztrátám - vlivem nedokonalého spalování - tepelným - třením
Efektivní účinnost u spalovacích motorů: benzinové motory 25 - 33% Spalovací motory Efektivní účinnost u spalovacích motorů: benzinové motory 25 - 33% naftové motory 38 – 50 %
Palivová soustava zážehového motoru - palivovou směs připravuje: Spalovací motory Palivová soustava zážehového motoru - palivovou směs připravuje: - karburátor - vstřikovací zařízení - palivová soustava se skládá z nádrže, potrubí, palivových filtrů, čerpadla, sacího vzduchového potrubí, filtru vzduchu a karburátoru (vstřikovače)
Spalovací motory
Karburátor směšuje nasávaný vzduch s palivem Spalovací motory Karburátor směšuje nasávaný vzduch s palivem v potřebném množství a složení
Vstřikovací zařízení má ve srovnání s karburátorem řadu výhod: Spalovací motory Vstřikovací zařízení má ve srovnání s karburátorem řadu výhod: optimální tvorba směsi nižší tvorbu emisí (s katalyzátorem) lepší studený start možnost přeplňování motoru (turbo)
vstřik do sacího potrubí Spalovací motory Způsoby dopravy paliva do spalovacího prostoru ve válci při vstřikování: vstřik do sacího potrubí
vstřik do sacího kanálu – těsně přes sací ventil Spalovací motory vstřik do sacího kanálu – těsně přes sací ventil
přímý vstřik paliva do válce Spalovací motory přímý vstřik paliva do válce
Podle způsobu dávkování paliva: kontinuální vstřik pulzní vstřik Spalovací motory Podle způsobu dávkování paliva: kontinuální vstřik pulzní vstřik Podle počtu vstřikovacích ventilů: jednobodový (centrální) vstřik vícebodový vstřik
Palivová soustava vznětového motoru Spalovací motory Palivová soustava vznětového motoru Palivo se do válce motoru dopravuje vždy vstřikováním. To je řešeno jako: - přímé (do válce) - nepřímé (do komůrky v hlavě válce) přímý vstřik paliva nepřímý vstřik paliva
Palivová soustava vznětového motoru se dělí na dvě části: Spalovací motory Palivová soustava vznětového motoru se dělí na dvě části: zařízení pro dopravu a čistění paliva – nádrž, potrubí, čerpadlo a filtr vstřikovací jednotka – vstřikovací čerpadlo a příslušenství
Spalovací motory
Motory se mažou olejem, který plní několik funkcí: mazací těsnicí Spalovací motory Mazání motorů Při chodu motoru se musí všechny třecí plochy pohyblivých částí motoru mazat. Zabrání se tak suchému tření, které by způsobilo „zadření motoru“. Motory se mažou olejem, který plní několik funkcí: mazací těsnicí chladicí
U pístových spalovacích motorů se mazání provádí: Spalovací motory U pístových spalovacích motorů se mazání provádí: mastnou směsí – dvoudobé motory tlakovým mazáním – motor se maže pomocí olejového čerpadla, které přivádí olej na potřebná místa
Tlakové mazání: z klikové skříně z nádrže Průběžná kontrola tlaku Spalovací motory Tlakové mazání: z klikové skříně z nádrže Průběžná kontrola tlaku a množství oleje může zabránit vážnému poškození motoru. tlakové olejové mazání z klikové skříně
Podle druhu chladicí látky rozeznáváme chlazení: vzduchové kapalinové Spalovací motory Chlazení motorů Chlazení odvádí z motoru přebytečné teplo, které vzniká při spalování paliva a udržuje teplotu motoru na přípustné hodnotě. Podle druhu chladicí látky rozeznáváme chlazení: vzduchové kapalinové
Kapalinové chlazení motoru Spalovací motory Kapalinové chlazení motoru Teplo se odvádí prostřednictvím kapaliny, která proudí okolo stěn spalovacího prostoru motoru. Způsoby oběhu kapaliny v chladicí soustavě: samooběžné (již se nepoužívá) s nuceným oběhem (čerpadlem) přetlakové s nuceným oběhem (nejpoužívanější)
Spalovací motory Přetlakové chlazení s nuceným oběhem pracuje s mírným přetlakem a teplota v chladicí soustavě je okolo 105 oC. Ideální teplota motoru je okolo 90 oC.
Vzduchové chlazení spalovacích motorů Spalovací motory Vzduchové chlazení spalovacích motorů Teplo se z ochlazovaných ploch odvádí vzduchem. Způsoby ochlazování: sáláním – malé, méně výkonné motory jsou opatřeny žebrováním (povrch až desetkrát větší) nucené – součástí systému je buď ventilátor nebo ejektor - přetlakové chl. - podtlakové chl. - ejektorové chl.
Nucené vzduchové chlazení Spalovací motory Nucené vzduchové chlazení
Zdroje elektrického proudu Spalovací motory Elektrická zařízení Zdroje elektrického proudu akumulátor – trvalý zdroj proudu nezávislý na chodu motoru
alternátor – zdroj proudu závislý na chodu Spalovací motory alternátor – zdroj proudu závislý na chodu motoru, je poháněný klínovým řemenem
dynamo – starší zdroj, již se nepoužívá Spalovací motory dynamo – starší zdroj, již se nepoužívá magnetické zapalování – malé motory, motor se startuje šlápnutím na páku, zatažením za startovací šňůru apod.
Spotřebiče elektrického proudu Spalovací motory Spotřebiče elektrického proudu spouštěč (startér) – největší odběr proudu zapalovací soustava (u zážehového motoru) - cívka - transformátor - svíčky
další spotřebiče – osvětlení, kontrolky, houkačka, Spalovací motory další spotřebiče – osvětlení, kontrolky, houkačka, ostřikovače, stěrače …….. Elektrické rozvody Zajišťují měděné vodiče (kabely) o různém průřezu. Pojistky Chrání jednotlivé obvody při zkratu
Spalovací motory Jak funguje motor?
Spalovací motory