jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět Dějepis pořadové číslo DUM 9
AnotacePrezentace stručně přibližuje nástup nacismu v Německu AutorMgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivitykombinovaná Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let
Nástup nacismu v Německu
Důsledky krize v Německu: 6 milionů nezaměstnaných, průmyslová výroba se snížila o 41%, situace přála extrémistickým stranám = především nacisté = fašisté Adolf Hitler a jeho Nacionálněsocialistická německá strana dělnická = NSDAP = program strany = Mein Kampf/Můj boj = bezohledný rasismus, Němci = nadřazená rasa, mají právo podrobit si ostatní národy a vládnout světu
Hitler sliboval, že odstraní nezaměstnanost v Německu a obnoví velikost a slávu země. Výsledek jeho slibů se dostavil brzy = ve volbách v roce 1932 získala NSDAP 40% hlasů = nejsilnější politická strana v zemi = strana otevřeně prohlašovala, že chce odstranit demokracii. 30.ledna 1933 = nástup Adolfa Hitlera k moci = byl prohlášen říšským kancléřem. Okamžitě začal likvidovat všechny prvky demokracie, omezil moc parlamentu, zakázal všechny politické strany kromě NSDAP, omezil základní občanská práva a svobody, začalo zatýkání odpůrců strany a režimu.
Začaly vznikat koncentrační tábory. První vznikl v Dachau v březnu Hlavní nacistické koncentrační a vyhlazovací tábory
Nacisté mohli zatknout kohokoliv, v libovolnou dobu a bez udání důvodu = atmosféra strachu. Mezi nejznámější koncentrační tábory patří: * Sachsenhausen * Buchenwald * Mauthausen * Gross-Rosen * Ravensbrück Koncentrační tábory sloužily také jako zdroj levné pracovní síly.
Vyhlazovací koncentrační tábory sloužily k likvidaci osob: * Osvětim * Osvětim II – Birkenau * Treblinka * Majdanek * Sobibor = továrny smrti = páchané zločiny přesahují dodnes schopnosti lidského chápání. Nesnesitelné životní podmínky, které lidi zbavovaly lidské důstojnosti, mučení, popravy bez soudu, tisíce mrtvých a zubožených dětí, zločinné lékařské pokusy na živých lidech, naprosté pošlapání všech lidských práv.
Mrtvoly - koncentrační tábor Buchenwald
Hitler se obklopil schopnými lidmi : Heinrich Himmler = říšský šéf SS a šéf německé policie Rudolf Hess = jeden z nejbližších spolupracovníků A. Hitlera Martin Bormann Joseph Goebbels = říšský ministr propagandy, zmocněnec pro vedení totální války Hermann Göring = zakladatel gestapa, ministr letectví, vrchní velitel Luftwaffe, říšský maršál, zástupce Hitlera po většinu druhé světové války
Noc dlouhých nožů (lze považovat za čistku = masakr). 29. červen červen 1934 = noc, během které byl na příkaz Adolfa Hitlera jednotky SS zlikvidován velitelský sbor SA včetně jeho velitele a dávného spolubojovníka Hitlera Ernsta Röhma a některých odpůrců nacistické vlády. Bylo povražděno na tisíc příslušníků oddílů SA. Ernst Röhm, velitel SA, dosahoval ve straně stále vyšších funkcí a chtěl se stát ministrem říšské obrany, aby mohl vybudovat novou říšskou armádu z jednotek SA a stanout v jejím čele. Tím si znepřátelil Hitlera.
Hitler nechtěl armádu, kde by většina vojáků byla oddána Röhmovi a ne Vůdci. Bál se, že by ho na cestě k moci mohl Röhm ohrozit (věděl příliš mnoho, třeba i o běžných homosexuálních praktikách = svět mužů = římský vzor = homosexualita byla zcela běžná). SA = hnědokošiláci = úderný oddíl = ozbrojená organizace založená NSDAP, po noci dlouhých nožů byla zlikvidována. SS = černokošiláci = ochranný oddíl = v čele stál H.Himmler
Německo se stalo klasickým příkladem totalitního, policejního státu (státní tajná policie = gestapo) Hitler měl podporu veřejnosti = zmizela nezaměstnanost. Nacistická politika pronikala do všech oblastí života. Mládež byla povinně organizována v oddílech Hitlerjugend = Hitlerova mládež (představa o německém nadčlověku, oprávněnosti vést válku, pohrdání nad méněcennými rasami).
Zdroje: Učebnice dějepisu pro 9. ročník základní školy, SPN, Praha 2002