ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Advertisements

ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Tvary zemského povrchu
GEORELIÉF = zemský reliéf  pevninský reliéf  podmořský reliéf.
TVARY ZEMSKÉHO POVRCHU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_16 JZ Asie - Mrtvé moře. MRTVÉ MOŘE  je bezodtoké slané jezero, které se rozkládá mezi Izraelem a Jordánskem  nachází se 420 m pod hladinou.
Strukturní geologie litosféry
GEOMORFOLOGIE ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Činnost vody.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
POVRCH ZEMĚ JAKO VÝSLEDEK PŮSOBENÍ PŘÍRODNÍCH ČINITELŮ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Členění zemského povrchu, Typy pohoří
Asie.
GYMNÁZIUM,VLAŠIM,TYLOVA
Georeliéf – endogenní síly
VLIV VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH SIL. ► Na vývoji zemského povrchu vytrvale spolupracují přírodní síly.  Příklady jejich projevů….??? ► sopečný výbuch, zemětřesení,
Planeta Země – Endogenní činitelé
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola a Mateřská škola Vrbovec
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jezera.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zelená revoluce Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Planeta Země - Litosféra
Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů
Členitost a tvary povrchu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
GEOMORFOLOGIE KRAJINA V ČR 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Členění zemského povrchu
Tvary zemského povrchu (reliéf)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
BAJKAL Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
CO DOKÁŽE EROZE….
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jezera Mgr. Petr Králík.
Tvary zemského povrchu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hydrosféra (XII. Část) Název školy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jižní Amerika - povrch Autor: Mgr. Marian Solčanský
Georeliéf Povrch zemské kůry
Východní Afrika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Povrch Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Litosféra stavba Země stavba dna oceánů. obsah litosféra stavba zemského tělesa ▫zemská kůra, zemský plášť, zemské jádro litosférické desky dno světového.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Povrch ČR Číslo: EU DUM 6_07 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_Z7. 11 ASIE Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_Z9-002 ZEMĚPIS 9.ROČNÍK RELIÉF ČR Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Fyzická geografie NÁZEV DUMu: Vznik pevnin a oceánů POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 20 KÓD DUMu: JK_FYZ_GEO_20 DATUM TVORBY: 20.12.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Kvinta – DUM seznamuje žáky s vědní disciplínou geomorfologie a svrchní částí zemské kůry – georeliéfem. METODICKÝ POKYN:

Geomorfologie je věda zabývající se studiem tvarů, vznikem a stářím zemského povrchu Termín geomorfologie v dnešním smyslu poprvé v literatuře použil americký geolog W. J. McGee v roce 1893 Objektem geomorfologie je reliéf povrchu planety Země – reliéf Předmětem geomorfologie je pak řešení vztahů v rámci objektu tj. vazeb mezi složkami reliéfu Podle Farského (2008) je geomorfologie „vědní disciplinou, která se z pohledu objektu a předmětu zabývá georeliéfem, jeho jednotlivými tvary a způsoby jejich vzniku, tedy procesy vedoucími ke změně materiálního základu těchto tvarů“

Georeliéf Svrchní plocha zemské kůry Sám o sobě je nehmotný, hmotným nositelem jsou horniny zemské kůry Reliéf zemského povrchu ovšem úzce souvisí s vlastnostmi hornin zemské kůry, jejich uložením, stářím apod. Reliéf vzniká v důsledku působení endogenních a exogenních geomorfologických pochodů Endogenní pochody vedou zejména k vytváření nerovností povrchu, exogenní pochody směřují k zarovnávání povrchu a zmenšování výškových rozdílů

Georeliéf Podmořský georeliéf – georeliéf pod úrovní mořské hladiny Pevninský georeliéf - je tvořen podle nadmořské výšky: nížinami do 200 m n.m. – vysočinami nad 200 m n.m. Nížiny zaujímají ¼ souše, vysočiny ¾ Území pod 0 m n.m. – proláklina (deprese) Skrytá proláklina (kryptodeprese) – jestliže je dno jezera pod úrovní hladiny světového oceánu a jezerní hladina leží v nadmořské výšce

Bajkalské jezero Nejhlubší skrytá proláklina Průměrná nadmořská výška hladiny jezera je 456 m Bajkal je tvořen hlubokou příkopovou propadlinou na rozhraní dvou tektonických desek (eurasijské a amurské), které se každým rokem rozestupují zhruba o 2 cm Jde o nejstarší jezero na Zemi, jeho stáří se odhaduje na 25 až 30 milionů let Průměrnou hloubku má 730 m a maximální 1680 m (ve střední části, kotliny) Dno je tak v nadmořské výšce -1182 m

Bajkalské jezero

Mrtvé moře Nachází se 420 metrů pod hladinou světového oceánu a je nejníže položeným odkrytým místem na zemském povrchu, nejníže položeným slaným jezerem na světě

Vysoká hustota vody umožňuje pohodlné sezení na hladině Mrtvého moře

Vstup do hotelu Dead sea resort (Jordánsko)

Mrtvé moře Izrael Řeka Jordán Jordánsko

Řeka Jordán

Nížina je část zemského povrchu o nadmořské výšce 0 – 200 m, tvořená nezpevněnými nebo málo zpevněnými sedimentárními horninami, plochá nebo jen málo zvlněná, s relativní výškovou členitostí do 75 m Existuje řada typů s charakteristickými tvary: Nížina pobřežní je bývalá část mořského dna s mírně zvlněným reliéfem, který se od mořské hladiny zvolna zvedá Na plážích je výskyt mysů, kos a přesypů (např. nížina na Floridě, na východním pobřeží Brazílie, Kaspická nížina)

Nížina Nížina jezerní je tvořena vynořeným dnem jezera Nížina deltová představuje rovinu při ústí řeky do moře s četnými rameny a lagunami (např. nížina deltová řeky Amazonky, 100 000 km2) Nížina piedmontová vzniká spojením říčních náplavových kuželů při vyústění toku z pohoří do nížiny Nížina říční je tvořena sedimenty vodních toků, údolními nivami a říčními terasami; výskyt meandrů, mrtvých ramen, břehových valů

Zemědělská výroba v Polabí

Vysočina je území v nadmořské výšce nad 200 m se zvlněným až členitým reliéfem, tvořeným různými typy hornin (sedimentární, metamorfované, vyvřelé) Podle výškové členitosti se dělí na: pahorkatiny vrchoviny hornatiny velehornatiny

Morfologické typy reliéfu Se určují podle relativního výškového rozdílu mezi nejvýše a nejníže položenými částmi georeliéfu v metrech na určité ploše (zpravidla 16 km²) Roviny – území s výškovou členitostí do 30 m Pahorkatiny - území s výškovou členitostí 30 – 150 m Vrchoviny - území s výškovou členitostí 150 – 300 m Hornatiny - území s výškovou členitostí 300 – 600 m Velehornatiny - území s výškovou členitostí nad 600 m

Gerlachovský štít - 2 655 m n.m.

Použité zdroje a literatura Literatura: Bičík, I. et al. (2001): Příroda a lidé Země. Praha: Nakladatelství ČGS. Kašparovský, K. (1999): Zeměpis I v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment. Kašparovský, K. (2008): Zeměpis I v kostce. Praha: Fragment. Internetové zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bajkal http://cs.wikipedia.org/wiki/Mrtv%C3%A9_mo%C5%99e http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%AD%C5%BEina

Použité zdroje a literatura Obrazové materiály: Fotografické materiály autora. SANSCULOTTE. wikipedia [online]. [cit. 20.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:-26_swiatoinos.JPG.JPG NASA. wikipedia [online]. [cit. 20.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Baikal-S1998162044804.jpg NASA. wikipedia [online]. [cit. 20.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dead_Sea_1920px.jpg PETE. wikipedia [online]. [cit. 20.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dead_sea_newspaper.jpg VILGUS, Petr. wikipedia [online]. [cit. 20.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polabi_zemedelstvi.JPG GSOUTHFACE. wikipedia [online]. [cit. 20.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gerlach_south_face_B.jpg