Prováděcí akty EK dle čl. 291 SFEU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Revize Nového přístupu
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Správní právo Pojem správního práva.
Přehled orgánů Evropské unie
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Rozpočet EU - změny vyplývající z Lisabonské smlouvy
Seminář v Evropském domě
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Správní procesy v Evropské unii
Historické milníky evropského práva
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Evropské environmentální právo Přednáška č. 4.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Rozhodovací proces v Evropské unii
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Výhrady k mezinárodním smlouvám Výklad mezinárodních smluv
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Společná obchodní politika EU
Evropské environmentální právo
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Evropská dimenze legislativního procesu JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Celní správa České republiky
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Evropská družstevní společnost
Přehled orgánů Evropské unie
Právo na dobrou správu.
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Právo EU - nové „Základní nařízení“
Transkript prezentace:

Prováděcí akty EK dle čl. 291 SFEU Ministerstvo zahraničních věcí ČR 26. února 2010

Obsah prezentace Změny dle SFEU (Lisabonské smlouvy) Pojem prováděcí akt Nové komitologické nařízení Pozice ČR?

Článek 291 SFEU Členské státy přijmou veškerá nezbytná vnitrostátní právní opatření k provedení právně závazných aktů Unie. Jsou-li pro provedení právně závazných aktů Unie nezbytné jednotné podmínky, svěří tyto akty prováděcí pravomoci Komisi nebo, ve zvláštních, náležitě odůvodněných případech a v případech uvedených v článcích 24 a 26 Smlouvy o Evropské unii, Radě. Pro účely odstavce 2 Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem formou nařízení předem stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí. Součástí názvu prováděcích aktů je slovo “prováděcí”.

Změny podle LS dosavadní komitologie podle rozhodnutí Rady 1999/468/ES rozdělena na delegované akty (čl. 290 SFEU) a prováděcí akty (čl. 291 SFEU) zatímco úprava postupu při delegovaných aktech vyplývá přímo ze Smlouvy (potažmo bude konkretizována v jednotlivých legislativních aktech), pro prováděcí akty čl. 291 předvídá vydání komitologického nařízení Rady a EP, které nahradí dosavadní rozhodnutí Rady hranice mezi delegovanými a prováděcími akty v zásadě odpovídá hranici mezi regulativním postupem s kontrolou a ostatními komitologickými postupy

Co jsou prováděcí akty? na rozdíl od podmínek v době PRAC, EK pracuje s koncepcí, že Rada není nadána výkonnou mocí - za řádnou implementaci právních aktů EU jsou tak zodpovědné ČS tam, kde však právo EU vyžaduje při implementaci zajištění jednotného postupu, je zapotřebí přenesení této výkonné pravomoci na EK na tomto základě EK staví koncepci, že v rámci prováděcích aktů pravomoc kontroly EK mají výlučně ČS, a to v rámci komitologických výborů (na rozdíl od delegovaných pravomocí, tedy tam, kde by legislátor - Rada/EP - mohl v zásadě jednat sám, ale rozhodl se tuto pravomoc přenést na EK)

Komitologické nařízení nahradí dosavadní komitologické rozhodnutí 1999/468/ES bude přijato ve formě nařízení Rady a EP řádným legislativním procesem (dosavadní procedura spolurozhodování), tudíž lze očekávat silnou snahu EP o jeho širší zapojení (např. odkaz v rezoluci EP k jejich připravované IIA s EK – přizvání expertů EP na jednání výborů) podle posledních informací EK nepředloží návrh nařízení dříve než 9 března

do přijetí nařízení se postupuje podle dosavadního komitologického rozhodnutí s výjimkou regulativního postupu s kontrolou, který je, pro všechny legislativní akty přijímané po 1.12. 2009, nahrazen režimem delegovaných aktů podle čl. 290 SFEU díky tomu, že půjde o legislativní akt předpokládá se, že nebude zapotřebí revidovat stávající legislativu a přechod se provede automaticky s tím, že tam, kde se ve stávajícím legislativním návrhu odkazuje na dosavadní komitologické postupy se bude postupovat podle nových – tento plošný přístup však, stejně jako každý plošný přístup, obsahuje značné riziko

Hlavní změny implementace se týká pouze ČS (expertů v komitologických výborech) – dosavadní zapojení Rady zcela chybí z původních 4 budou komitologické postupy omezeny na 2: a) poradní (přebírá dosavadní poradní postup) b) přezkumný (spojuje dosavadní řídící a regulativní postup)

Volba procedury - principy podle současného komitologického rozhodnutí (mimo PRAC) jsou kritéria pro výběr komitologického postupu nezávazná („…should be followed…“) návrh EK směřuje k částečné závaznosti definice použití přezkumného postupu („…should apply only…“) definice použití poradního postupu zůstává naproti tomu otevřená (…should apply […] where […] most appropriate…) - tudíž i to, co naplňuje definici použití přezkumného postupu, lze podřadit poradnímu postupu

Volba přezkumného postupu přezkumný postup se použije v případě: opatření obecného významu, která provádějí legislativní akty, zejména pak ty, které se týkají životního prostředí nebo ochrany zdraví či bezpečnosti lidí, zvířat nebo rostlin řídících opatření, která se vztahují k provádění: společné zemědělské politiky a společné politiky rybolovu programů se značným dopadem na rozpočet společné obchodní politiky

Volba poradního postupu poradní postup se použije ve všech ostatních případech, zejména pak tehdy, kdy je považován za nejvhodnější pravidla pro poradní postup by měla odpovídat těm současným: výbor se k návrhu usnáší prostou většinou, EK přihlíží co nejvíce ke stanovisku výboru s tím, že mu sdělí způsob, jakým vzala stanovisko na vědomí

Přezkumný postup v rámci přezkumného postupu odpadá kontrola ze strany Rady: výbor může kvalifikovanou většinou zablokovat návrh EK, pokud vysloví nesouhlasné stanovisko pokud výbor vyjádří negativní stanovisko, EK může předložit nový návrh, event. doplnit stávající pokud se výbor nevyjádří, EK se může rozhodnout zda předpis vydat nebo upravit hlavními rozdíly oproti dosavadním postupům je, že v rámci: řídícího postupu jde návrh na Radu pouze v případě negativního stanoviska výboru regulativního postupu i v případě absence stanoviska výboru

Okamžitě uplatnitelná opatření EK chce zavést možnost zrychleného řízení (přijetí okamžitě aplikovatelných opatření) – jeho podoba však zatím není zcela jasná (určitá obdoba u současného řídícího postupu) proces: EK přijme opatření, která jsou okamžitě použitelná, opatření předloží výboru a v případě jeho nesouhlasného stanoviska opatření zruší, v odůvodněných případech by tato opatření nicméně mohly zůstat v platnosti do doby přijetí nových (ochrana zdraví, bezpečnosti, nerušeného fungování trhu…)

Pravidla pro fungování výboru EK může v průběhu vyjednávání předkládat opakovaně pozměňovací návrhy zavádí se formálně písemná procedura, s tím, že člen výboru může požádat o svolání výboru – rozhodnutí je však na EK stávající výbory budou muset adaptovat své jednací řády podle nového komitologického nařízení

Kontrola EK? nařízení pracuje s principem zpětné kontroly ze strany Rady a EP, který však nemůže zastavit proces přijímání prováděcího předpisu nařízení nadále nepočítá s explicitní úpravou přezkoumání návrhu na základě námitky legislátora (viz čl. 8 současného rozhodnutí) - podle EK nicméně možnost upozornit ji na překročení jejích implementačních pravomocí, potažmo předložit věc Soudnímu dvoru nadále vyplývá přímo ze Smluv v rámci zpětné kontroly by však Rada, ale především EP, měly mít přístup do registru, který bude obsahovat veškeré informace o konání ve výborech (nástupce současného čl. 7 odst. 3)

Jakou pozici by měla zaujmout ČR? potřeba přesnější definice podmínek volby procedury? vhodnost metodiky v rámci přezkumného postupu? (např. vytvoření speciálního horizontálního výboru, který by měl rozhodnou pravomoc, jako doposud Rada) automatický přechod na novou komitologii? (problém např. u záležitostí, které se týkají daní - pomocí komitologického nařízení, přijatého v rámci QMV, by byly novelizovány i akty, kde byla ke schválení v Radě zapotřebí jednomyslnost)

Jakou pozici by měla zaujmout ČR? blokační menšina pro odmítavé stanovisko výboru? (EK odmítá použití blokační menšiny s odkazem, že by odmítnutí návrhu podle nařízení bylo komplikovanější než u delegovaných aktů) bude výboru chybět motivace bez následné kontroly Rady? (podle některých ČS je snaha o kompromis posílena vědomím, že když se kompromis nepovede, půjde to "výš")

Děkuji vám za pozornost. zdenek_petzl@mzv.cz