Hybridní pohon Vojtěch frajt
OBSAH Historie Hybrid Přenos výkonu Technické řešení Výhody Nevýhody
První elektromobil před 177 lety 1828 sestavil slovák Jedlík první model s elektromotorem 1832 - 1839 sestavil skotský obchodník Robert Anderson první elektrické vozidlo Nizozemský prof. Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker sestavili první elektromobil v roce 1835
Fotovoltaické elektromobily mají 100 let První elektromobil postavený v USA, 1893 Baker electric z roku 1912, sluneční články na střeše
Elektromobil Františka Křižíka 1895 (3,7 kW) Třetí Křižíkův elektromobil byl plugin-hybrid se dvěma motory na zadních kolech. Později na něj navázal Ferdinand Porche Elektromobil Thomase Edisona 1913
Překonání 100 km/h před 110 lety 17 ledna 1899 Belgičan Camille Jenatzy elektromobilem Jamais Contente (Nikdy spokojená) překonal jako první vozidlo na světě 100km/h
Hybridní Automobil Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Hybrid . Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji se má na mysli kombinace elektrické trakce jako u elektromobilu a spalovacího motoru. Hybridní pohony jsou využívány především v silniční a železniční dopravě . Auto s hybridním pohonem představuje vozidlo, které při svém pohonu využívá více než jeden zdroj energie. U hybridního pohonu lze využívat výhody jednotlivých pohonů. U elektropohonu nízkou hlučnost, žádné výfukové zplodiny a vysokou účinnost elektromotoru asi 90 %
Elektrický přenos výkonu . Spalovací motor pohání elektrický generátor, který vyrábí elektrickou energii, jež je přenášena do dalších elektromotorů (spolu s energií z akumulátorů), které přímo pohánějí danou nápravu nebo dokonce jednotlivá kola. Toto řešení, které neobsahuje převodovku ani spojku, umožňuje, aby spalovací motor pracoval v optimálních otáčkách (nezávisle na rychlosti vozidla) a tím zvyšuje efektivitu motoru i prodlužuje jeho životnost. Energie, která se ztratí mezi elektrickým generátorem a elektromotorem, je kompenzována úsporami mechanických ztrát
Technické řešení full-hybrid. Klasická hybridní vozidla vždy obsahují spalovací motor, elektromotor, nádrž na benzín či naftu, palivo a chemické akumulátory . full-hybrid. Má elektromotor o vyšším výkonu, který je sám schopen dodat automobilu dostatečný výkon po delší dobu. Díky tomu může mít spalovací motor nižší výkon. Akumulátory mají vyšší kapacitu a často se nemusejí spoléhat jen na nabíjení při brzdění (rekuperace), ale dají se nabít přímo z elektrické sítě. Toto řešení přináší ještě vyšší úsporu energie. Příkladem zmiňované varianty je Toyota Prius s 57 kW benzínovým motorem a 50 kW elektrickým.
Na obrázku je znázorněno schéma hybridního automobilu seriové koncepce.
Motor
Výhody jednoduchá mechanická konstrukce možnost koncepce v žážehové i vznětové verzi na 100 ujetých km spotřebuje běžný osobní automobil 4–10 litrů benzínu či nafty (40 litrová nádrž vydrží na 400–1000 km jízdy). dostupnost infrastruktury Naproti tomu elektromotor umí využít energii při brzdění Vysoká účinnost elektromotoru (až 90 %) a velký točivý moment při nízkých otáčkách je výhodou při rozjezdech ekologie
Nevýhody vyšší hmotnost vozidla (díky akumulátorům a dvěma motorům) menší zavazadlový prostor vyšší cena nutnost využití složité řídicí elektroniky