Manažírci a šéfíci Jakub Stránský
The White-Collar World Director General Manager Head of the Board Chief Executive Officer
Řízení organizace StakeholdersBoardCEO Accountability Principal vs. Agent
Business People Visionary – Leader – Strategy maker – Director Organisational Architect – Planner – Process designers Analyst – Decision Maker – Manager / Officer – Controller
Řízení organizace Management to analyse – to decide – to manage – to check to lead – to steer – to direct to control – to ensure – to check up to organise – to plan – to design to motivate – to stimulate – to empower Vize Vision – Mise Mission – Cíl(e) Goal(s) – Strategie Strategy Projekt Project – Plán Plan – Proces Process – Politika Policy Systém řízení Management System např. ISO 9000 Řízení / Správa Governance
Typy organizací Pevné / tekuté (améba) Malé / velké Ploché / strmé Hierarchické / participativní / svobodné Liniové / maticové Funkční / procesní Jaká organizace je Univerzita Karlova?
Liniová struktura Podnik (celek) Factory / Plant / Office Divize (část podniku) Division / Business Unit Úsek (velká část) Division / Section Oddělení (malá část) Department / Dept. Dílna Workshop Tým (skupina lidí) Team (working group) Směna Shift
Organizační funkce Functional Structure Ředitel Výroba Production Výzkum a vývoj R&D MarketingProdej Sales Informatika ICT Finance Personalistika HR
Procesní struktura Process-Oriented Structure Proces Process Vstupy – výstupy (produkty, SLA) Input – output (product, SLA) Informace, dovednosti Information, competences Řízení procesu Process management NÁVRHPRODEJVÝROBA
Personalistika Human Resources Management Orientace (přehlednost pravidel, řešení problémů) Organizace (kam patřím, co mám dělat) Motivace (proč to dělám, co z toho mám)
Personalistika – činnosti Katalog prací, kompetencí – pracovní pozice Evidence zaměstnanců, dovedností – lidé Matching pozic a lidí Pracovní výkon – sledování, měření, hodnocení Odměňování – mzda, bonus, benefit