EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka 8.4.2017 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. VI Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VI_Př, DUM 9 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Název: Nadřád: Placentálové II. Autor: Ing. Andrea Hojková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Andrea Hojková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Název: Nadřád: Placentálové II. Autor: Ing. Andrea Hojková Stručná anotace: Prezentace je určená k výkladu učiva. Vysvětluje žákům systematické členění placentálních savců a charakteristiky jednotlivých řádů (hlodavci, zajíci, šelmy). Metodické zhodnocení: Prezentace byla odpilotována 4.10.2011 v 8.A. Časová dotace materiálu je 1 vyučovací hodina a je vhodný i pro žáky s SVP. Formu zápisu lze v prezentaci vyznačit změnou řezu písma.
ŘÁD: HLODAVCI CHRUP U HLODAVCŮ JE TVOŘEN ZUBY – ŘEZÁKY = HLODÁKY - 4 (V KAŽDÉ ČELISTI JEDEN PÁR HLODAVÝCH ZUBŮ), STÁLE DORŮSTAJÍ STOLIČKY ŠPIČÁKY A TŘENOVÉ ZUBY CHYBÍ JSOU BÝLOŽRAVCI I VŠEŽRAVCI VELKÁ ROZMNOŽOVACÍ SCHOPNOST A VĚTŠÍ POČET MLÁĎAT V JEDNOM VRHU
NĚKTEŘÍ PŘENÁŠEJÍ NEBEZPEČNÁ ONEMOCNĚNÍ (MYŠ DOMÁCÍ) PATŘÍ SEM: VEVERKY – VEVERKA OBECNÁ, MYŠI – MYŠ DOMÁCÍ, POTKAN, KRYSA – DERATIZACE = HUBENÍ HRABOŠI – HRABOŠ POLNÍ, SYSEL OBECNÝ, NORNÍK RUDÝ, HRYZEC VODNÍ KŘEČKOVÉ – KŘEČEK POLNÍ, MORČE
U NÁS SE V POSLEDNÍCH LETECH ROZŠÍŘIL BOBR EVROPSKÝ V ZOO ŽIJE DIKOBRAZ OBECNÝ
ŘÁD: ZAJÍCI CHRUP U ZAJÍCŮ JE TVOŘEN ZUBY – ŘEZÁKY = HLODÁKY (V HORNÍ ČELISTI 2 PÁRY ZA SEBOU) A STOLIČKAMI OSTATNÍ ZUBY CHYBÍ PATŘÍ SEM: ZAJÍCI A KRÁLÍCI
ZAJÍC POLNÍ SPÍ A RODÍ V DŮLKU („PEKÁČ“) MLÁĎATA SE RODÍ OSRSTĚNÁ, VIDÍ A BRZY BĚHAJÍ
KRÁLÍK DIVOKÝ VYHRABÁVÁ NORY MLÁĎATA SE RODÍ HOLÁ, SLEPÁ – VIDÍ AŽ PO 10 – 14 DNECH
ŘÁD: ŠELMY ŽIJÍ OD TROPICKÝCH LESŮ PO POLÁRNÍ OBLASTI JSOU PREDÁTOŘI – STOJÍ NA VRCHOLU POTRAVNÍ PYRAMIDY A STAVBOU TĚLA (DLOUHÝ OCAS, SILNÉ DRÁPY,CHRUP) I SVÝMI SMYSLY SE PŘIZPŮSOBILY LOVU ŽIVÉ KOŘISTI CHRUP – ŘEZÁKY(2), ŠPIČÁKY = TRHÁKY, TŘENOVÉ ZUBY A STOLIČKY
JSOU TO NOČNÍ ZVÍŘATA MLÁĎATA HOLÁ A SLEPÁ SKUPINY ŠELEM: PSOVITÍ, KOČKOVITÍ, LASICOVITÍ (KUNOVITÍ), MEDVĚDOVITÍ
PSOVITÍ JSOU MASOŽRAVCI, ŠTVOU KOŘIST TĚLO ŠTÍHLÉ, DLOUHÉ NOHY – DRÁPY NEJSOU ZATAŽITELNÉ A DLOUHÝ CHLUPATÝ OCAS LIŠKA OBECNÁ – PŘENAŠEČ VZTEKLINY VLK OBECNÝ – PŘEDKEM PSA DOMÁCÍHO PES DOMÁCÍ
PLEMENA PSŮ SLUŽEBNÍ (DOBRBAN, OVČÁK) LOVECKÁ (OHAŘI, NORNÍCI, SLÍDIČI) PASTEVECKÁ (SLOVENSKÝ ČUVAČ) SPOLEČENSKÁ (PEKINÉZ, DALMATIN)
KOČKOVITÍ NEJLEPŠÍ LOVCI MEZI ŠELMAMI – RYCHLÝMI BĚŽCI, ALE MÁLO VYTRVAJÍ, ZATAŽITELNÉ DRÁPY VÝBORNĚ VYVINUTÝ ZRAK, SLUCH, ČICH I HMAT KOČKA DOMÁCÍ , DIVOKÁ RYS OSTROVID
CIZOKRAJNÍ KOČKOVITÍ LEV – „KRÁL ZVÍŘAT“ TYGR – NEJVĚTŠÍ KOČKOVITÁ ŠELMA TYGR INDICKÝ A TYGR USSURIJSKÝ LEVHART JAGUÁR GEPARD PUMA
LASICOVITÍ (KUNOVITÍ) MAJÍ PROTÁHLÉ ŠTÍHLÉ TĚLO, KRÁTKÉ NOHY S NEZATAŽITELNÝMI DRÁPY PACHOVÉ ŽLÁZY U ŘITNÍHO OTVORU ŽIVÍ SE DROBNÝMI HLODAVCI, HMYZEM I ROSTLINNOU POTRAVOU LASICE KOLČAVA – CELÝ ROK STEJNĚ ZBARVENÁ LASICE HRANOSTAJ – ZIMNÍ BÍLÁ BARVA SRSTI
KUNA SKALNÍ – BÍLÁ NÁPRSENKA KUNA LESNÍ – ŽLUTÁ NÁPRSENKA TCHOŘ TMAVÝ JEZEVEC LESNÍ – NEJVĚTŠÍ VYDRA ŘÍČNÍ
MEDVĚDOVITÍ NEJVĚTŠÍ ŽIJÍCÍ ŠELMY - V TROPICKÝCH LESÍCH I V POLÁRNÍCH OBLASTECH VŠEŽRAVCI MEDVĚD LEDNÍ - NEJVĚTŠÍ MEDVĚD NA ZEMI
MEDVĚD HNĚDÝ - NAŠE NEJVĚTŠÍ ŠELMA, V BESKYDECH - VŠEŽRAVEC - CHRÁNĚN ZÁKONEM
PANDA VELKÁ - PŘÍBUZNÁ MEDVĚDŮM, VELMI VZÁCNÁ - ŽIJE V HORÁCH ČÍNY - ŽIVÍ SE BAMBUSOVÝMI VÝHONKY (12KG ZA DEN)
POUŽITÁ LITERATURA VANĚČKOVÁ, I. a kol. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2006. ISBN 80- 7238-428-7. s. 22 - 28. Obrázky poskytl Microsoft klipart