Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pavoukovci jsou skupina bezobratlých živočichů z podkmene klepítkatců. Vědecké jméno získali podle dívky Arachné. Zahrnuje asi 73 000 zejména suchozemských.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
ČLENOVCI nejpočetnější skupina živočichů
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
Členovci Základní škola a mateřská škola, Tupesy, Klepítkatci
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_504_Př6 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
Řád:Sekáči zadeček přisedá k hlavohrudi celou šíří (vypadá jako jeden kus) kráčivé končetiny – velmi dlouhé schopnost odvrhnutí končetiny=autotomie nestavějí.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Členovci - pavoukovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.08 Anotace: Vysvětluje základní rozdíly, seřazuje jednotlivé zástupce. Vzdělávací oblast: Členovci – popis těla, zástupci Autor:
Opakování členovci - pavoukovci
Kmen: členovci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ČLENOVCI.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové
PAVOUKOVCI.
Základní škola Kladruby
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
9.1 Vím, kdo jsou pavoukovci
Bezobratlí živočichové Kmen členovci Třída pavoukovci.
Hmyz v lese Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Elektronická učebnice - II
Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu: Pavoukovci.
Sklípkani.
Korýši Mgr. Helena Roubalová
ZÁKLADNÍ ZNAKY SYSTÉM ČLENOVCŮ
PAVOUKOVCI; HMYZ V RYBNÍKU
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Pavouci a Štíři.
Rak říční 12 – 25 cm.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními znaky a systematickým.
Taxonomie klepítkatců
Členovci. Znaky členovců Nestejnoměrně článkované tělo (hlava, hruď, zadeček) Vnější kostra (KUTIKULA) z chitinu a uhličitanu vápenatého NS žebříčkovitá.
Členovci  nejpočetnější živočišný kmen  mají nestejnocenně článkované tělo a článkované končetiny  tělo většiny členovců členíme na hlavu,hruď a zadeček,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Sekáči, roztoči, štíři, štírci
ČLENOVCI 1. část PAVOUKOVCI KORÝŠI
Kmen: členovci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Prezentace – David Schröpfer
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PAVOUCI 2. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210222
Členovci Pavouci.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
PAVOUKOVCI 1.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Kmen: ČLENOVCI.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Členovci - Pavoukovci  Pavouci Př. křižák obecný.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pavoukovci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_27_Roztoči
Kmen: Členovci.
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PAVOUKOVCI.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Anotace Výukový program pro žáky 6. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Členovci - pavoukovci. Možnost využití: interaktivní tabule.
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová Přírodopis 6. ročník Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová

Znaky pavoukovců - tělo tvoří hlavohruď a zadeček - 4 páry končetin - klepítka - pavouci, sekáči, roztoči

Pavouci - snovací bradavky na zadečku – tvorba tekutiny, která na vzduchu tuhne ve vlákno → tkaní pavučiny, do které chytají kořist (predátoři) - klepítka s jedovou žlázou – usmrcení potravy - mimotělní trávení – do kořisti vstříknou trávicí šťávu, která potravu rozloží mimo tělo pavouka → poté ji vysají ústy

Pavouci Dýchání - plicní vaky Nervová soustava žebříčkovitá Smyslové orgány - 8 oček - smyslové brvy (vnímání pohybu a otřesů) - makadla – sídko hmatu

Pavouci Rozmnožování - odděleného pohlaví (pohlavní dvojtvárnost) - při páření přenáší sameček pomocí makadel sperma do pohlavního otvoru samice - vnitřní oplození - přímý vývin – vajíčka samice obalí pavučinou (kokon), často si je nosí s sebou

Pavouci křižák pokoutník vodouch obecný domácí stříbřitý http://www.guh.cz/edu/bi/biologie_bezobratli/

Pavouci snovačka sklípkan běžník jedovatá huňatý kopretinový http://www.guh.cz/edu/bi/biologie_bezobratli/

Sekáči Chybí jim snovací bradavky → kořisti se znocňují nohama V případě, že jsou chyceni jiným predátorem, odpojí končetinu, která se sama pohybuje sekavým pohybem http://www.guh.cz/edu/bi/biologie_bezobratli

Roztoči Parazit obratlovců - samička a larvy se živí krví hostitele Sameček nepřijímá potravu Přenašeč bakteriálních onemocnění (lymská borelióza, zánět mozkových blan) http://www.guh.cz/edu/bi/biologie_bezobratli/ Klíště obecné

Roztoči čmelík zákožka kuří svrabová http://www.guh.cz/edu/bi/biologie_bezobratli/

Opakování Vyber správnou odpověď Tělo křižáka obecného je složeno z: a/ hlavy, trupu a zadečku b/ hlavohrudi a zadečku c/ klepítek, hrudi a zadečku Pavoukovci se pohybují pomocí: a/ 5 párů končetin b/ 3 párů končetin c/ 4 párů končetin

Opakování Doplň větu: Na konci zadečku mají pavouci ________________ , které slouží k ______________________________ . Popiš, jakým způsobem probíhá trávení u pavouků. Jak se nazývá takový způsob trávení? Vysvětli, proč sekáče neřadíme mezi pavouky.

Opakování Rozděl následující pavoukovce do příslušných skupin: a/ pavouci 1. klíště obecné b/ sekáči 2. křižák obecný c/ roztoči 3. sekáč domácí 4. zákožka svrabová 5. vodouch stříbřitý 6. běžník

Opakování Klíště je: a/ živočich žijící v půdě, rozkládající odumřelé organismy b/ parazit rostlin, na člověku neparazituje c/ přenašeč původců nemocí na člověka, na němž může parazitovat Popiš, jak bys odstranil/a klíště ze svého těla. Z jakého důvodu je nutné klíště odstranit?