1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Kapraďrosty (Pteridophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.15/Li
Primární krycí pletiva
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
Rostliny na jaře.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Okrasné rostliny Kód VM:
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Heterotrofní výživa rostlin
VODIVÁ PLETIVA VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.02/Li VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.01/Li
10.VÝVOJ - ONTOGENEZE - KVALITATIVNÍ ♂ ♀
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_488_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Rostlinná produkce a prostředí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rostliny.
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Jiří Kec,Pavel Matoušek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Růst a vývin rostlin.
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 17. října 2006.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Růst a vývin rostlin - rozmnožování pomocí semen
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
Dormance.
ABA Kyselina abscisová, též v minulosti zvaná abscisin II nebo dormin, někdy označovaná zkratkou ABA (z angl. Abscise Acid) jeinhibiční fytohormon, zpomaluje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název prezentace (DUMu): Semeno. Plod.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název projektu: Moderní škola
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Růst a vývin rostlin.
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

2 OObdobí od vzniku až po smrt rostliny 44 vývojové fáze: 11. Zárodečná (embryonální) VVývoj zárodku (embrya) OOd vzniku ZYGOTY po dozraní semene 22. Vegetativní VVývoj vegetativních orgánů OOd klíčení semene po vytvoření vegetativních orgánů 33. Dospělost (generativní) VVývoj reprodukčních orgánů OOd vytvoření květů po vytvoření semen a plodů 44. Stáří PPostupné odumírání VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

3 OOdpočinek, vegetační klid ZZastavuje růst, snižuje se intenzita metabolismu PPřežití nepříznivých podmínek (zima, sucho) VVznik: nahromaděním ABA + vnější podmínky AAdaptace: OOpad listů OOdumření prýtu TTvorba zásobních orgánů (hlízy, cibule aj.) DDělení: VVynucená dormance DDormance z vnitřních příčin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

4 VVynucená dormance eexogenní, ektodormance, vnější dormance nnastává v nepříznivých podmínkách (hlavní faktor) zzměnou podmínek – lze zrušit ppř.: „barborky“ VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

5  Dormance z vnitřních příčin  endogenní, endodormance, vnitřní dormance  nastává i v příznivých podmínkách  nahromadění inhibičních fytohormonů (ABA)  Př.: po odkvětu a vytvoření semen a plodů u rostlin (např. u sněženky) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

6 PPřechod z dormance k růstu = klíčení SSložitý proces řízený fytohormony FFáze klíčení: 1) bobtnání – příjem vody, zvětšování objemu 2) aktivace metabolismu – produkce E, stavebních látek aj. 3) růst zárodku – projeví proražením osemení VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

7 Životní cyklusCharakteristikaPříklad EFEMÉRNÍCelý vývoj jen několik týdnůOsívka jarní JEDNOLETÝCelý vývoj jedno vegetační obdobíNetýkavka OZIMÝ Na podzim vyklíčí, přezimují a na jaře dokončí vývoj Ozimý ječmen DVOULETÝ První rok tvoří vegetativní orgány, druhý rok navíc reprodukční orgány Řepa VYTRVALÝŽijí více než 2 rokyLípa S pomocí učebnice doplňte tabulku rostlin podle délky životního cyklu v pracovním listu. VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

8  Vyhledejte a zjistěte význam následujících pojmů a zapište do pracovního listu:  VERNALIZACE  FOTOPERIODA  FOTOPERIODISMUS = jarovizace. Vliv nízkých teplot na vývoj rostlin (např. na kvetení) = světelná část dne = reakce rostlin na rozdílnou délku fotoperiody v průběhu dne nebo roku VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

9 Délka fotoperiodyOznačení rostlinPříklad KRÁTKÁ (méně než 12 hod.)KrátkodenníRýže DLOUHÁ (delší než 14 hod.)DlouhodenníPšenice NEUTRÁLNÍ (libovolná)NeutrálníSedmikráska S pomocí učebnice doplňte tabulku rostlin podle délky fotoperiody v pracovním listu. VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/

10  KINCL, L. a kol.: Biologie rostlin pro 1. ročník gymnázií, FORTUNA, Praha 1993 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li