DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Demografie je věda, která se zabývá:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín GEOGRAFIE SÍDEL – MĚSTSKÉ OSÍDLENÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DEMOGRAFIE – DEMOGRAFICKÁ REVOLUCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Socioekonomická geografie
ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_83 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Hospodářství.
Světové hospodářství.
Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát –
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Hospodářství (ekonomika)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Světová ekonomika – vývoj, rozmístění, tendence, primární sektor Téma Vývoj světového hospodářství Označení DUMU VY_32_INOVACE_801 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 2. 1. 2013 Anotace Úvodní výklad ke kapitole světová ekonomika, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Ekonomika = hospodářství = souhrn činností člověka směřujících k uspokojování jeho potřeb = činnosti vedoucí k získání zdrojů, jejich zpracování, produkce výrobků a služeb

Sektory NH 1. Primární sektor (A) – prvovýroba - získává a zpracovává produkty přírody pro další použití a využití 2. Sekundární sektor (I) – druhovýroba - zpracovatelský sektor – z surovin vyrábí materiály a výrobky 3. Terciární sektor (S) – nevýrobní sektor - služby + Kvartérní sektor – někdy vyčleněn z terciárního - školství, věda a výzkum

Vývojové etapy hospodářství Agrární společnost (AIS) 2. Industriální společnost (IAS) raně industriální společnost pozdně industriální společnost Postindustriální společnost (SIA) = informační společnost

Obr. č. 1 - Vývoj sektorové struktury SE

1. Agrární společnost Od pravěku – původní forma obživy – lov a sběr plodů později - chov domestikovaných zvířat – pastevectví - záměrné pěstování plodin – rolnictví Neolitická revoluce = přechod od lovu a sběru k usedlému způsobu života a zemědělské činnosti

Základní rysy agrární společnosti dominantní postavení – rolník, pastevec rozmístění obyvatel – závislé na půdním fondu - příroda určuje způsob života společnosti vznikají trvalá sídla - převládá venkovské osídlení - míra urbanizace je nízká typ zemědělství – samozásobitelské – naturální – určené k vlastní spotřebě - zaměstnává většinu obyvatelstva (produkty se nikam nepřeváží) začíná se pomalu rozvíjet řemeslná výroba

Industriální společnost Obecné změny Agrární společnost se rozvíjí, zvyšují se potřeby obyvatel, člověk využívá nové zdroje energie – tekoucí vodu, vodní páru, dochází k vzniku manufaktur a jejich rozvoji (zavádění strojů) Přechod se nazývá industriální – průmyslovou revolucí Industrializace odstartována v Anglii v 18. století České země – 19. století Amerika, Asie, Afrika - vliv evropských přistěhovalců

2a) Raně industriální společnost osvobození nevolníků – potřeba nové PS v průmyslu (uvolňuje se z venkova do měst, do továren) zvyšuje se míra urbanizace – stěhování do měst dochází k rozvoji dopravy - železniční, námořní, (doprava nákladů a osob na velké vzdálenosti) + v 19. století – automobilová doprava dochází k velkým sociálním změnám – zvyšuje se počet obyvatel, zlepšuje se dostupnost zdrav. péče, zvyšuje se vzdělanost dominantním sektorem v hospodářství je průmysl, stavebnictví a nákladní doprava (sekundární sektor) podíl zaměstnaných – A - 40 %, I - 40 %, S - 20 %

2 b) Pozdně industriální společnost rozvoj moderních průmyslových odvětví (dopravní strojírenství, přesné strojírenství, elektrotechnika, chemický a farmaceutický průmysl) roste spotřeba a potřeby obyvatel – rozvoj služeb – terciární sektor – je dominantní a vysoce se podílí na zaměstnanosti obyvatel rozvoj vědy a techniky – nové technologie, miniaturizace, požadavky na vysoce kvalifikovanou PS, nové informační technologie, biotechnologie Zaměstnanost : A -10 %, I - 30 %, S - 60 %

3.Postindustriální (informační) společnost moderní technologie ve všech odvětvích hospodářství ale i v běžném životě hi-tec odvětví = spojená s miniaturizací, náročnost na materiál nízká, ale vysoká na kvalifikovanou PS jednotlivá odvětví jsou propojována s vědeckých výzkumem – vyrůstají vědecko-technologické parky, kde je soustředěn výzkum i vysokoškolská výuka z terciéru se začíná vydělovat kvartér – školství, věda a výzkum ( potřeba vysoce kvalifikované PS) deurbanizace – obyvatelstvo se stěhuje na vesnice a do menších měst – klesá počet obyvatel - velká města zaměstnanost: A - méně než 10 %, I - méně než 30 % a S - kolem 70 %

Materiály Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 29 -31 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd. Fragment, Praha 2008, ISBN 978-80-253-0586-7, s. 106 -107 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa,1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 50