Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Základní matematické dovednosti Číslo DUMu: VY_42_INOVACE _23_17 Název DUMu: Základní pojmy procentového počtu Pro obor vzdělávání: E/01 Opravářské práce E/01 Stravovací a ubytovací služby Předmět: Matematika Ročník: 2. Autor: Ing. Václav Ptáček Datum:
Střední škola Oselce Procenta Základní pojmy
Střední škola Oselce Jedno procento (značka 1 %) je jedna setina celku (základu) V úlohách s % se vyskytují tři číselné údaje : 1. Základ (z) Je vždy 100%. Udává se obvykle v pojmenovaných číslech ( například 320 m, 702 ks) 2. Procentová část (č) Udává velikost části základu (například 24 m, 12 ks) 3. Počet procent (p) Vyjadřuje, kolik procent základu je příslušná procentová část. Udává se v procentech (například 7,5 %, 92 %)
Střední škola Oselce 70 % 0,7 % 7 % 700 % 0,07 %
Střední škola Oselce 3,6 36 0,36 0,6 360
Střední škola Oselce Kolik % plochy je vybarveno v 1. řádku Tabulky ? Kolik % plochy je vybarveno v 1. řádku Tabulky ? 60% 20% 70% 90%
Střední škola Oselce 7 % 28 % 50 % 25 % Zapište v procentech: 7/100 základu 28/100 základu 1/2 základu 1/4 základu
Střední škola Oselce Zapište ve tvaru zlomku : 50 % 23 % 57 % 25 % Příklad 1 V Evropě jsou zastoupeny jednotlivé krevní skupiny takto : A: 45%, B: 12%, 0: 38 %, AB: 5%. Vyjádřete zastoupení jednotlivých krevních skupin zlomkem. Příklad 2 Při dopravě bylo 2,5 % výrobků poškozených. Kolik výrobků bylo dopraveno bez poškození? 50/100 23/100 57/100 25/100 45/100, 12/100, 38/100, 5/100 97,5 %
Střední škola Oselce Shrnutí Jedno procento (1 %) je jedna setina základu (celku). V úlohách procentového počtu se setkáváme se třemi údaji, jsou to : základ (představuje 100 %) procentová část počet procent Známe-li dva údaje, můžeme vypočítat třetí.
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: KEBLOVÁ, Alena; VOLKOVÁ, Jana. Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť: aritmetika-algebra. Praha: Septima, 2002, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.