Pohony vozidel možnosti a specifika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BUDOUCNOST DOPRAVY V PŘEROVĚ
Advertisements

Odjezd z místa zásahu, uvedení jednotky do akceschopnosti po příjezdu z místa zásahu Ing. Milan Tlamka 2007.
Jiří Jedlička, Libor Špička
Aktuální informace o požární bezpečnosti staveb
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Alternativní paliva automobilů
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Opakovací otázky na uhlovodíky
Ruská dálnice. Tato Ruská státní dálnice je z Moskvy do Jakutska na Sibiři. Dálnice nemá na povrchu asfalt, ačkoliv to je to důležitá dálnice. Pokaždé,
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
možnosti a význam použití
Čtyřdobý zážehový motor
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Dlouhodobá maturitní práce
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_zástupci uhlovodíků
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Vývoj prodejů pohonných hmot v ČR a aktuální stav Evidence čerpacích stanic
Písemka lineární uhlovodíky
Skupina RWE v České republice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_247.
Kinematika a konstrukce robotů Humpolíček Libor ME4C
Střední odborná škola Otrokovice
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca
Efektivní využití energie ve vozidlech (32% nyní) – cesty a synergie
Česká pošta a využití CNG
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Fosilní paliva – Zemní plyn
Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Česká asociace pro hydrauliku a pneumatiku (CAHP) Vybrané aplikace tekutinových mechanismů v automobilech 1. března 2016.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-008 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uzemním plynu, jeho těžbě, dopravě.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace s řídící jednotkou
STANDARDY ČAPPO SEMINÁŘ BEZPEČNOST DISTRIBUCE POHONNÝCH HMOT
Racionalizace nákladových položek ve společnosti ČSAD JIHOTRANS
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Zapisování do Port.Allu – vzorové zápisy VPPO
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Technické prostředky v požární ochraně
Měření odporu.
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Diagnostika.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Alternátory – závady pokračování
Autorádia rozdělení.
Petrol Summit 2017 Trh pohonných hmot včera, dnes a zítra Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO.
Vývoj CNG v České republice
Poptávka po alternativních pohonech automobilů v ČR o čem hovoří statistiky registrací Odborná konference PETROL SUMMIT Josef Pokorný,
Alternativní paliva a jejich právní předpisy z pohledu MPO
Podpora alternativních způsobů dopravy
Název školy: Základní škola Městec Králové
Pavla avramová studentka II. ročníku Gymnázia v Pardubicích
Regulační rámec podpory čisté mobility v České republice
Transkript prezentace:

Pohony vozidel možnosti a specifika Ing. Pavel Štěrba

Pohonné jednotky v minulosti NAFTA BENZÍN

Současnost pohonných ústrojí HYBRID H2 ELEKTRO E85 CNG LPG BENZÍN (E5) NAFTA (B5)

Paliva LPG CNG Propan Butan Zbytek Léto 40% 60% <1% Zima V zahraničí může být složení LPG odlišné (až 80:20%) Metan Dusík Zbytek G20 99% 1% <1% G25 85% 15%

Paliva Lihové směsi Vodík Benzín Ethanol Zbytek E85 15% 85% <<1% 90% 10% E5 95% 5% Složení Fáze Teplota Tlak CGH2 nestandardizováno plynná 20°C <70 MPa LH2 kapalná -253°C normál

Emise – porovnání paliv Vozidlo Palivo Homologační měření [g/km] CO HC NOx CO2 Volvo V60 2.4 BA 0.410 0.050 0.020 211 LPG 0.503 0.037 0.040 185 CNG 0.283 0.046 161 Mitsubishi Shogun Sport 3.0 0.313 0.089 0.024 319 0.650 0.068 0.038 272 Nissan Primera 1.8 0.640 0.010 177 2.064 0.080 0.025 155

Emise – porovnání paliv Vozidlo Palivo Homologační měření [g/km] CO HC NOx CO2 Citroen Berlingo 1.4 BA 0.852 0.070 0.083 185 LPG 0.767 0.058 0.050 164 CNG 0.531 0.134 0.115 146 Opel Astra 1.6 0.456 0.055 0.015 160 0.140 0.064 0.025 119 Ford Focus 1.8 0.659 0.068 0.020 181 0.908 0.048 0.006 168

Relativní srovnání motorů Palivo CO HC NOx PT CO2 Výkon BA 100% - NM 30% 95% 500% 85% <60% LPG 200% (99%) CNG 60% 80% 70% (97%) H2 5% 75%

Spotřeba paliva LPG Vozidlo Palivo Metodika Spotřeba Fiat Ducato BiPower BA EHK 101 16.1/11.0/12.9 l/100km LPG 22.2/15.0/17.6 l/100km Ford Focus 1.8 BiFuel 10.3/6.0/7.6 l/100km 14.8/8.0/10.5 l/100km

Spotřeba paliva CNG Vozidlo Palivo Metodika Spotřeba Fiat Multipla BiPower BA EHK 101 11.5/7.5/9.0 l/100km CNG 11.3/7.3/8.8 m3/100km Volvo V70 BiFuel 12.4/6.9/9.0 l/100km 13.1/7.9/9.4 m3/100km Autobus (12 m, 13 t) NM SORT2 41 l/100km 43 kg/100km

Spotřeba paliva obecně Palivo Spotřeba BA 100 % NM -11 % E5 +2 % E10 +3 % E85 +40 % LPG +29 % CNG -9 % Hybridní vozidla město -20% mimoměsto -3%

Vozidla na LPG/CNG "bi-fuel" "monovalent" možnost rovnocenného provozu na dvě paliva BA + LPG BA + CNG "monovalent" pohon pouze CNG převážně užitková vozidla a BUS pohon CNG s nouzovým provozem na BA objem palivové nádrže BA max. 15 l pohon LPG se startovacím a nouzovým provozem BA

Vozidla na LPG (CNG)

Pohony vozidel Vozidla poháněná H2

Vozidla na H2 poháněná spalovacím motorem poháněná palivovými články emise NOx dobrá regulace výkonu horší ekonomika provozu až na výjimky (BMW) se nepoužívá poháněná palivovými články obdoba elektromobilu zdroj el. energie - palivový článek složitější regulace výkonu rozměry palivových článků - zástavba do vozidla odpad - destilovaná voda

Vozidla spalující H2 Zdroj: BMW

Vozidla s palivovými články

Palivový článek

Trihybus

H2 plnící stanice Neratovice

Pohony vozidel Elektromobily

Elektromobily Vozidla poháněná výhradně el. energií Zdroj elektrické energie akumulátory (dlouhodobá akumulace) superkapacitory (krátkodobá akumulace) Rekuperace energie při brzdění Technická specifika maximální rychlost spotřeba / dojezd výkon motoru vytápění interiéru

Elektromobily Situace v České Republice 90-á léta Současnost Škoda Favorit (Ejpovice) Současnost EVC - osobní automobily SOR - elektrobusy ŠKODA - v přípravě model Octavia

Elektromobily - specifika Energetická výhodnost městský provoz Výkon "na přání zákazníka" "nekonečně vysoký výkon po nekonečně krátkou dobu" technické údaje = 30-minutový trvalý výkon Vozidlo Městská spotřeba Mimoměstská spotřeba Spalovací motor (l/100km) 8.8 6.2 Elektromobil (kWh/100km) 8.1 10.5

Vozidla spalující současně Pohony vozidel Vozidla spalující současně NM+LPG

Pohon NM + LPG Pohon NM+LPG (DieselGas) motor zůstává vznětový nasávání velmi chudé směsi LPG zhoršení emisí problémy v částečných zatíženích problémy s nadměrným výkonem poměrně malé úspory paliva v ČR v provozu 3 vozidla (stav k 1.10.2010)

Pohon NM + LPG

Pohon NM + LPG