Pohony vozidel možnosti a specifika Ing. Pavel Štěrba
Pohonné jednotky v minulosti NAFTA BENZÍN
Současnost pohonných ústrojí HYBRID H2 ELEKTRO E85 CNG LPG BENZÍN (E5) NAFTA (B5)
Paliva LPG CNG Propan Butan Zbytek Léto 40% 60% <1% Zima V zahraničí může být složení LPG odlišné (až 80:20%) Metan Dusík Zbytek G20 99% 1% <1% G25 85% 15%
Paliva Lihové směsi Vodík Benzín Ethanol Zbytek E85 15% 85% <<1% 90% 10% E5 95% 5% Složení Fáze Teplota Tlak CGH2 nestandardizováno plynná 20°C <70 MPa LH2 kapalná -253°C normál
Emise – porovnání paliv Vozidlo Palivo Homologační měření [g/km] CO HC NOx CO2 Volvo V60 2.4 BA 0.410 0.050 0.020 211 LPG 0.503 0.037 0.040 185 CNG 0.283 0.046 161 Mitsubishi Shogun Sport 3.0 0.313 0.089 0.024 319 0.650 0.068 0.038 272 Nissan Primera 1.8 0.640 0.010 177 2.064 0.080 0.025 155
Emise – porovnání paliv Vozidlo Palivo Homologační měření [g/km] CO HC NOx CO2 Citroen Berlingo 1.4 BA 0.852 0.070 0.083 185 LPG 0.767 0.058 0.050 164 CNG 0.531 0.134 0.115 146 Opel Astra 1.6 0.456 0.055 0.015 160 0.140 0.064 0.025 119 Ford Focus 1.8 0.659 0.068 0.020 181 0.908 0.048 0.006 168
Relativní srovnání motorů Palivo CO HC NOx PT CO2 Výkon BA 100% - NM 30% 95% 500% 85% <60% LPG 200% (99%) CNG 60% 80% 70% (97%) H2 5% 75%
Spotřeba paliva LPG Vozidlo Palivo Metodika Spotřeba Fiat Ducato BiPower BA EHK 101 16.1/11.0/12.9 l/100km LPG 22.2/15.0/17.6 l/100km Ford Focus 1.8 BiFuel 10.3/6.0/7.6 l/100km 14.8/8.0/10.5 l/100km
Spotřeba paliva CNG Vozidlo Palivo Metodika Spotřeba Fiat Multipla BiPower BA EHK 101 11.5/7.5/9.0 l/100km CNG 11.3/7.3/8.8 m3/100km Volvo V70 BiFuel 12.4/6.9/9.0 l/100km 13.1/7.9/9.4 m3/100km Autobus (12 m, 13 t) NM SORT2 41 l/100km 43 kg/100km
Spotřeba paliva obecně Palivo Spotřeba BA 100 % NM -11 % E5 +2 % E10 +3 % E85 +40 % LPG +29 % CNG -9 % Hybridní vozidla město -20% mimoměsto -3%
Vozidla na LPG/CNG "bi-fuel" "monovalent" možnost rovnocenného provozu na dvě paliva BA + LPG BA + CNG "monovalent" pohon pouze CNG převážně užitková vozidla a BUS pohon CNG s nouzovým provozem na BA objem palivové nádrže BA max. 15 l pohon LPG se startovacím a nouzovým provozem BA
Vozidla na LPG (CNG)
Pohony vozidel Vozidla poháněná H2
Vozidla na H2 poháněná spalovacím motorem poháněná palivovými články emise NOx dobrá regulace výkonu horší ekonomika provozu až na výjimky (BMW) se nepoužívá poháněná palivovými články obdoba elektromobilu zdroj el. energie - palivový článek složitější regulace výkonu rozměry palivových článků - zástavba do vozidla odpad - destilovaná voda
Vozidla spalující H2 Zdroj: BMW
Vozidla s palivovými články
Palivový článek
Trihybus
H2 plnící stanice Neratovice
Pohony vozidel Elektromobily
Elektromobily Vozidla poháněná výhradně el. energií Zdroj elektrické energie akumulátory (dlouhodobá akumulace) superkapacitory (krátkodobá akumulace) Rekuperace energie při brzdění Technická specifika maximální rychlost spotřeba / dojezd výkon motoru vytápění interiéru
Elektromobily Situace v České Republice 90-á léta Současnost Škoda Favorit (Ejpovice) Současnost EVC - osobní automobily SOR - elektrobusy ŠKODA - v přípravě model Octavia
Elektromobily - specifika Energetická výhodnost městský provoz Výkon "na přání zákazníka" "nekonečně vysoký výkon po nekonečně krátkou dobu" technické údaje = 30-minutový trvalý výkon Vozidlo Městská spotřeba Mimoměstská spotřeba Spalovací motor (l/100km) 8.8 6.2 Elektromobil (kWh/100km) 8.1 10.5
Vozidla spalující současně Pohony vozidel Vozidla spalující současně NM+LPG
Pohon NM + LPG Pohon NM+LPG (DieselGas) motor zůstává vznětový nasávání velmi chudé směsi LPG zhoršení emisí problémy v částečných zatíženích problémy s nadměrným výkonem poměrně malé úspory paliva v ČR v provozu 3 vozidla (stav k 1.10.2010)
Pohon NM + LPG
Pohon NM + LPG