registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
01 Tepelnémotory.
Advertisements

Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL A NAPĚTÍ
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Digitální učební materiál
Spalovací motory vznětové
PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Grantový projekt multimediální výuky
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Elektronická učebnice – II
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
(čtyřdobý zážehový motor)
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Čtyřdobý zážehový motor
Parní stroj a spalovací motory
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Vznětový motor Přemysl Opálka, David Šebestík, Michal Laška, Vu Thi Bao Ngoc, Klára Helešicová.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Spalovací Motory Benzínové
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 16. března 2013 VY_32_INOVACE_170307_Tepelne_motory_II_DUM TEPELNÉ MOTORY II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

1. Zážehový motor 2. Vznětový motor 3. Proudový motor 4. Raketový motor

Zážehový motor Zážehový motor čtyřdobý Čtyři doby činnosti: Sání dále je to pístový spalovací motor směs paliva (benzínu a vzduchu) je zapálena ve válci elektrickou jiskrou Čtyři doby činnosti: Sání do válce se nasaje sacím ventilem hořlavá směs paliva a vzduchu 2. Komprese sací ventil je uzavřený píst stoupá vzhůru a stlačuje směs zvětšuje se tlak až na hodnotu 1,07 MPa teplota vzroste na 380°C dále

Zážehový motor dále 3. Expanze směs se zapálí elektrickou svíčkou a dojde k výbuchu expanze plynů tlačí píst dolů 4. Výfuk píst jde směrem nahoru a vytlačuje výfukové plyny Pohyb pístu nahoru a dolů je převáděn pomocí kliky a ojnice na rotační pohyb hřídele. Obr.1 dále

Zážehový motor Obr.2 Obr.3 dále

Zážehový motor Vlastnosti zážehového motoru Použití: dále má nižší kompresní tlak má největší točivý moment a výkon ve vyšších otáčkách mazací olej se nemíchá se spalovací směsí má nižší účinnost než vznětový motor (25 – 40 %) v moderních vozech se používá elektronického vstřikování paliva a kontroly motoru nejčastěji má čtyři válce a jeden z nich je vždy v pracovní fázi, takže se kliková hřídel trvale otáčí Použití: nejpoužívanější typ motoru dále

Zážehový motor Zážehový motor dvoudobý Dvě doby činnosti: dále pístový spalovací motor Dvě doby činnosti: Sání a komprese 2. Expanze a výfuk Obr.4 Obr.5 dále

Zážehový motor Vlastnosti dvoudobého zážehového motoru Použití: dále jednodušší konstrukce než u čtyřdobých motorů při vyšších otáčkách má vyšší měrný výkon, ale nižší účinnost do paliva je přidáván olej olej je spalován současně s palivem Použití: lehké benzínové motory malých výkonů (mopedy, skútry) motocykly klasické starší automobily (Trabant, Wartburg) motorové pily, křovinořezy, sekačky na trávu Pozn.: V současné době jsou dvoutaktní motory nahrazovány motory čtyřtaktními, protože již není problém vyrobit čtyřtaktní motor malých rozměrů. dále

Zážehový motor Zážehový motor na encyklopedii fyziky Motor F1 hraje francouzskou hymnu Start leteckého motoru zpět na obsah další kapitola

Vznětový motor Čtyřdobý vznětový motor Čtyři doby činnosti: Sání dále označován jako dieselový podle svého vynálezce Rudolfa Diesela pístový spalovací motor na rozdíl od zážehového motoru je palivo vstřikováno do válce odděleně od vzduchu palivem je nafta nebo stlačený plyn nemusí mít zápalnou svíčku, protože ke vznícení paliva dojde samovolně po stlačení Čtyřdobý vznětový motor Čtyři doby činnosti: Sání píst jde dolů a nasává se vzduch dále

Vznětový motor 2. Stlačování 3. Rozpínání 4. Výfuk dále vzduch je stlačován, píst jde nahoru teplota vzduchu se zvýší na 550-880 °C a tlak vzduchu se zvýší na 3 - 4M Pa 3. Rozpínání do stlačeného vzduchu se vstříkne palivo dojde k výbuchu a píst je tlačen dolů 4. Výfuk píst jde nahoru a vytlačuje spálené plyny Obr.6 dále

Vznětový motor Vlastnosti: Použití: dále účinnost motoru je 30-42 % vysoký výkon od nízkých otáček menší spotřeba paliva než u zážehových motorů při spalování nafty vzniká více zplodin než při spalování benzínu Použití: dopravní stroje (plavidla, lokomotivy, auta) zemědělské stroje pohon elektrických generátorů Pozn.: V dnešní době lze vyrobit vznětové motory menších rozměrů, proto se používají v malých autech. dále

Vznětový motor Obr.7 Obr.8 Obr.9 dále

Vznětový motor Dvoudobý vznětový motor Použití: dále pracovní cykly jsou zkráceny na dvě doby palivem je nafta nebo těžší ropné frakce Použití: v lokomotivách a lodních motorech Obr.11 Obr.10 dále

Vznětový motor Dieselový motor z ponorky Studený start dieselového motoru Výbuch dieselového motoru zpět na obsah další kapitola

Proudový motor Činnost: dále dochází k přeměně vnitřní energie plynu v mechanickou energii spalováním paliva vznikají plyny, které unikají tryskou do okolí síla vypuzující plyny je akce a síla působící na samotný motor je reakce, a ta uvádí (např. letadlo) do pohybu Činnost: vzduch je nasáván kompresorem a je vháněn pod tlakem (stlačen na 1/10 objemu) do spalovací komory do spalovací komory je vstřikováno palivo směs paliva a vzduchu je zapálena část vnitřní energie plynu je použita k pohonu plynové turbíny pohánějící kompresor výtokovou tryskou unikají zplodiny z motoru ven dále

Proudový motor zpět na obsah další kapitola Start proudového motoru Obr.12 Start proudového motoru Boeing 747 s neobvyklým nákladem zpět na obsah další kapitola

Raketový motor Raketový motor na tuhá paliva funguje na principu akce a reakce stejně jako proudový motor palivo a okysličovadlo je uchováváno v oddělených nádržích není závislý na ovzduší (funguje i ve vesmíru) účinnost je až 50 % Raketový motor na tuhá paliva používá se u řízených a neřízených střel, pomocných raket Raketový motor s kapalným palivem jako palivo se používá hydrazín (N2H4), kerosin, kapalný vodík používá se jako hlavní motor vesmírných raket dále

Raketový motor Obr.13 Obr.14 dále

Střela Trident vystřelená z ponorky Raketový motor Start raketoplánu Start rakety Saturn 5 Střela Trident vystřelená z ponorky zpět na obsah konec

POUŽITÁ LITERATURA ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. Praha: Prometheus, 2003. ISBN 80-7196-223-6

CITACE ZDROJŮ Obr. 1 JAHORAC. Soubor:Vznětový motor.svg: Wikimedia Commons [online]. 17 January 2013 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Vzn%C4%9Btov%C3%BD_motor.svg Obr. 2 WAPCAPLET. File:Engine movingparts.jpg: Wikimedia Commons [online]. 10 April 2004 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Engine_movingparts.jpg Obr. 3 ZEPHYRIS. Soubor:4StrokeEngine Ortho 3D Small.gif: Wikimedia Commons [online]. 15 July 2010 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif Obr. 4 A. SCHIERWAGEN. Soubor:Two-Stroke Engine.gif: Wikimedia Commons [online]. 24 October 2004 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Two-Stroke_Engine.gif Obr. 5 JUVAISS. Soubor:Arbeitsweise Zweitakt.gif: Wikimedia Commons [online]. 3 December 2012 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Arbeitsweise_Zweitakt.gif

CITACE ZDROJŮ Obr. 6 TOSAKA. File:Diesel Engine (4 cycle running).gif: Wikimedia Commons [online]. 30 March 2009 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Diesel_Engine_%284_cycle_running%29.gif Obr. 7 JAHORAC. Soubor:Vznětový motor.svg Skočit na: Navigace, Hledání: Wikimedia Commons [online]. 17 January 2013 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Vzn%C4%9Btov%C3%BD_motor.svg Obr. 8 FLOMINATOR. Soubor:Dieselmotor vs.jpg: Wikimedia Commons [online]. 16 July 2005 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Dieselmotor_vs.jpg Obr. 9 LUMBAR. File:Lumbar patent dieselengine.jpg: Wikimedia Commons [online]. 16 August 2005 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Lumbar_patent_dieselengine.jpg Obr. 10 CHOWELLS (). File:Napier Deltic Engine.jpg: Wikimedia Commons [online]. 17 August 2006 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Napier_Deltic_Engine.jpg?uselang=cs

CITACE ZDROJŮ Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010. Obr. 11 MATTHEW BLACK. File:55002 Deltic at the NRM.jpg: Wikimedia Commons [online]. 4 November 2007 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/55002_Deltic_at_the_NRM.jpg?uselang=cs Obr. 12 EMOSCOPES. Soubor:Turbojet operation- centrifugal flow.png: Wikimedia Commons [online]. 14 December 2005 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Turbojet_operation-_centrifugal_flow.png Obr. 13 NASA. Soubor:Space Shuttle Columbia launching.jpg: Wikimedia Commons [online]. 12 April 1981 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Space_Shuttle_Columbia_launching.jpg Obr. 14 DARKONE. File:USS Cape St. George missile.jpg: Wikimedia Commons [online]. 7 July 2006 [cit. 2013-03-16]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/USS_Cape_St._George_missile.jpg Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010.

Děkuji za pozornost. Miroslava Víchová