Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Označení způsobu hry, dělení a prodlužování not Předmět, ročník
Advertisements

Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
Název Dynamika a tempo Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
NázevKarboxylové kyseliny I Předmět, ročníkChemie, 2. ročník Tematická oblast Deriváty uhlovodíků Anotace Prezentace sloužící k výkladu učiva, obsahuje.
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Hudebně výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
Goniometrie a trigonometrie Anotace Klíčová slova
Název Alexandr Makedonský a jeho říše Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Stupnice Štěpánka Kubínová.
NázevMinerály 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – zákl. informace, rozdělení minerálů, vlastnosti.
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
NázevDřeviny III Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prověrka znalostí z botanických vycházek, lze použít i jako materiál.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
Název Mollové stupnice s křížky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
r. dvouděložné, růžotvaré, bobotvaré, plod, souplodí nažek
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1 Předmět, ročník
Goniometrie a trigonometrie Anotace Klíčová slova
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
NázevWindows – práce v oknech a nastavení Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast Základy digitálních technologií AnotaceVýuková prezentace s obrázky.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název Klaviatura a enharmonické tóny Předmět, ročník
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Číslo a název šablony klíčové aktivity
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Elektronická učebnice - I
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Co je to akord? Hudební výchova
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Co je to stupnice a tónina?
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_05_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Akord, terciová skladba akordu Základní škola.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Jan Jakub Ryba AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Hudební výrazové prostředky
HUDEBNÍ NAUKA Hudební abeceda.
Stupnice Tematická oblast
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Tóniny Tematická oblast
KVINTAKORDY Rachel Dudová.
Transkript prezentace:

Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník Tematická oblast Hudební nauka Anotace Prezentace s výkladem Klíčová slova harmonie, základní harmonické funkce, tónika, subdominanta, dominanta Autor Mgr. Alena Tichá Datum 19. 3. 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Harmonie

Harmonie pojednává o stavbě, úpravě a spojování akordů v hudební větě studuje harmonizaci melodií a harmonický rozbor skladeb

Základní harmonické funkce = funkce, úloha, význam akordu ve skladbě rozlišujeme 3 základní harmonické funkce: tónika subdominanta dominanta

Tónika akord, který stojí na 1. stupni tóniny tvoří pevný základ tóniny („klid“) skladby většinou začínají a končí tóninou označuje se T př.: v C dur – c e g T

Dominanta akord, který stojí na 5. stupni tóniny obsahuje 7. st. (tzv. citlivý tón) → nutí nás pokračovat o půltón výš – proto většinou předchází T („napětí“(D) → směřuje ke „klidu“ (T)) nejčastěji se vyskytuje v podobě septakordu označuje se D (D7) př.: v C dur – g h d (f) D

Subdominanta akord, který stojí na 4. stupni tóniny označuje se S př.: v C dur – f a c S

Vedlejší harmonické funkce akordy postavené na ostatních stupních ve stupnici označují se římskými číslicemi př.: v C dur – kvintakord na II. stupni (d f a) (místo S) kvintakord na III. stupni (e g h) kvintakord na VI. stupni (a c e) (místo T) kvintakord na VII. stupni (h d f) (místo D) II. III. VI. VII.

Kadence = sled základních harmonických funkcí ve skladbě základní kadence je T S D T akordy se mohou vyskytovat nejen v základním tvaru, ale také v obratech (sextakord (6), kvartsextakord (6/4)) př.: v C dur – akordy C F G C v D dur – akordy D G A D T5 (c e g) S6/4 (c f a) D6 (h d g) T5 (c e g)

Kadence s použitím vedlejších harm. funkcí tzv. rozšířená kadence C F G Ami Dmi G7 C T S D VI. II. D7 T

Harmonie homofonie = hudba, ve které je jedna vedoucí melodie doprovázená ostatními hlasy (je harmonizovaná) oproti tomu polyfonie = současné zaznívání různých samostatných melodií kontrapunkt = současné vedení několika samostatných melodií (hlasů) na harmonickém základu (vhodného vedení hlasu s ohledem na jejich vyhovující souznění)

Zdroje: ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 6. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1991, 197 s. ABC (Editio Supraphon). ISBN 80-705-8284-7. CHARALAMBIDIS, Alexandros, CÍSAŘ, Zbyněk a HURNÍK, Lukáš . Hudební výchova pro gymnázia. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-723-5211-3. Notové zápisy jsou vlastním dílem autora. Jsou provedeny pomocí freeware programu MuseScore. Dostupný na www: < http://musescore.com/>