Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_08 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník, Mediální výchova – časopis, volitelný předmět
Předmět: Mediální výchova – časopis, volitelný předmět Ročník: 6. – 9. ročník Klíčová slova: Mediální výchova, školní časopis Jméno autora: Mgr. Jaroslav HASIL Adresa školy: Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, Most
Technika kladení otázek Otázky můžeme rozdělit do několika skupin, které budou následně podrobně rozebrány: a)otevřené otázky b)uzavřené otázky c)alternativní otázky d)kontrolní otázky e)sugestivní otázky f)protiotázky g)rétorické otázky
UZAVŘENÉ OTÁZKY Uzavřené otázky jsou takové otázky, na které se dá jednoznačně odpovědět „ano“ – „ne“ (Máte se dobře?) OTEVŘENÉ OTÁZKY Na otevřené otázky se naopak jednoznačně odpovědět „ano“ nebo „ne“ nedá, musí se na ně odpovědět celou větou. (jak, kolik, co…) ALTERNATIVNÍ OTÁZKY Alternativní otázky už trochu zasahují do oblasti manipulativního jednání. KONTROLNÍ OTÁZKY Tyto otázky ověřují, zda jsme správně porozuměli tomu, co nám partner říká, nebo naopak zda partner správně porozuměl nám. Kontrolní otázky jsou nezbytné, chceme-li předejít případným nedorozuměním.
SUGESTIVNÍ OTÁZKY Sugestivní otázky mají za cíl ovlivnit našeho partnera v jeho názoru. PROTIOTÁZKY Protiotázky jsou velmi důležitou skupinou otázek, protože umožňují čelit námitkám. Partner musí popřemýšlet, jak na ně odpovědět. RÉTORICKÉ OTÁZKY, ŘEČNICKÉ OTÁZKY Rétorické otázky pokládáme sami sobě a sami na ně také odpovídáme.
Markéta Polášková