Erich Maria Remarque Jiskra života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Světová literatura po 1. svět. válce
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Nikdy nesuď nikoho, podle toho, jak vypadá
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Umberto Eco – Jméno růže
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Literatura na počátku 20.století
Charlie Chaplin klik.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Christian Morgenstern Šibeniční písně
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Téma: Audience – V. Havel
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Erich Maria Remarque Jiskra života Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jiskra života (1952)

Umělecký text (ukázka) ,,Všichni ven! Nastoupit!" křičel venku Handke. Kostlivci se tlačili ven a stavěli se do řad. Kdo nemohl chodit, toho podpírali nebo vynesli ven a položili na zem. Byl to ubohý houf polomrtvých a vyhladovělých lidí. Weber se otočil k Wiesemu. ,,Vyhovuje vám to takhle?" Wiesemu se chvělo chřípí, jako by čichal pečínku. ,,Nádherné kusy," zabručel. Pak si nasadil kostěné brýle a blahovolně si začal prohlížet nastoupené řady. „Chcete si vybrat?" zeptal se Weber. Wiese si odkašlal. „Ano - tedy, při hlášení se říkalo něco, jako že - dobrovolně -" ,,No třeba," odpověděl Weber. .Jak chcete. Šest mužů na lehkou práci - vystoupit!" Nikdo se nehnul. Weber zrudl. (…) „Lidi," řekl pak mírně. „Vy patříte do nemocnice. Všichni. V táborovém lazaretě už není místo. Šest z vás můžu uložit jinde. Potřebujete polévky, maso a vydatnou stravu. Ať předstoupí šest lidí, kteří to potřebují nejnutněji." Umělecký text (ukázka)

Nikdo nepředstoupil. Takovým pohádkám nikdo v táboře nevěřil Nikdo nepředstoupil. Takovým pohádkám nikdo v táboře nevěřil. Kromě toho veteráni Wieseho dobře znali. Věděli, že už si několikrát odvedl lidi. Nikdo z nich už se pak nevrátil. „Máte asi pořád ještě moc žrádla, co?" vyštěkl na ně Weber. „Tak to se tedy změní. Šest mužů vystoupit, a honem!" Z oddělení B vyvrávoral kostlivec a zůstal stát. ,,Dobrá," řekl Wiese a změřil si ho pohledem. ,,Vy jste rozumný, příteli. Však vás už vykrmíme." Vystoupil druhý. Pak ještě jeden. Přišli teprve nedávno. „Tak rychle. Ještě tři!" vykřikl Weber zlostně. Domníval se, že na ten nápad s dobrovolným hlášením přišel Neubauer v ožralosti. Stačí dát příkaz písárně a ta už se postará, aby bylo dodáno šest lidí. Wiesemu škubalo v koutcích úst. ,,Osobně vám zaručuji dobrou stravu, lidi. Maso, kakao, výživné polévky."

,,Ovšem, kamaráde." Wiese se k němu otočil. ,,Denně. Denně maso." „Pane štábní," řekl Weber, ..tahle holota nerozumí, když se s ní mluví takhle." „Maso?" zeptal se kostlivec Vasja, stojící jako zhypnotizovaný vedle 509. ,,Ovšem, kamaráde." Wiese se k němu otočil. ,,Denně. Denně maso." Vasja naprázdno přežvykoval. 509 do něho varovně strčil loktem. Byl to docela nepatrný pohyb, ale Weber jej přesto zpozoroval. ,,Ty svině!" Kopl 509 do břicha. Kopanec nebyl nijak zvlášť silný; podle Weberova mínění to byl spíš kopanec pro výstrahu než z trestu. Ale 509 se skácel. „Vstaň, simulante!" ,,To ne, to ne," mumlal Wiese a zadržel Webera. ,,Musím je dostat zdravé."

Otázky a úkoly Popište situaci, která je v ukázce zachycena. Víte, jakou přezdívku měl doktor Wiese? Ve kterém koncentračním táboře se děj knihy odehrává? Kdo je vězeň č. 509? Víte, komu se říkalo musulmani? Pokud ne, vyhledejte slovo ve slovníku. Dokázali byste vyjmenovat další postavy díla? Jak příběh končí? O jaký literární žánr se jedná? Jaká je kompozice díla? Kdy se příběh odehrává? Otázky a úkoly

Doplňující otázky Dokážete říci, co vyjadřuje název knihy? Odkud čerpal autor námět k sepsání díla? Jaké jsou jazykové prostředky díla? Kteří další autoři zpracovávali obdobné téma? Zařaďte Remarqua do kontextu světové literatury. Vzpomeňte si na názvy dalšího jeho děl. Doplňující otázky

Z kataklyzmat dvacátého století, z popela druhé světové války již vychází jiný člověk a jiný svět. A odhadovat, jak jsme se změnili, jací jsme a jaký svět budujeme, to už je úkolem spisovatelů, kteří přicházejí po Remarquovi. Autor jiskry života chtěl, ba musel jako humanista pevně věřit, že člověk vyšel z těchto otřesů poučen a že už nikdy nedovolí, aby se opakovala doba, která by opět mohla popírat všechny hodnoty, vyvrátit z kořenů zásady lidského soužití a pozvednout násilí a vraždu na zákon. Jiskra života je pevným výrazem této víry. Neumělecký text

Otázky k neuměleckém textu Určete funkční styl textu. Určete slohový útvar. Vyhledejte v textu termíny. Co znamená výraz kataklyzma? Kde byste jeho význam hledali? Kde by se tento text mohl vyskytovat? Otázky k neuměleckém textu

Umělecký text (odpovědi) V ukázce je zachycena situace, kdy si nacistický doktor Wiese vybírá několik vězňů na své pokusy. Přezdívalo se mu doktor smrt. Děj se odehrává v nacistickém Německu v koncentračním táboře Mellern. Vězeň č. 509 – přežívá v koncentračním táboře více než 12 let, postupem času se z něj stala troska, zeslábl, proto byl přesunut z pracovního tábora do ,,rekonvalescenčního tábora“. Musulmani – tak byli nazývání lidé v koncentračních táborech, kteří v závislosti na úplném vyhladovění podléhají zvířecím pudům. Další postavy: Berger, vězeňský obchodník Lebenthal, Bucher, velitel tábora Neubauer, důstojník SS Weber, vůdce vzpoury Lewinsky Umělecký text (odpovědi)

Příběh končí tím, že k táboru se přibližují Američané, většina příslušníků SS z tábora uteče, zůstane jen Weber s několika dalšími muži. Opijí se a snaží se před útěkem zabít co nejvíce vězňů. Vězeň č. 509 spolu s odbojovou komunistickou skupinou vojáky SS postřílí, ale sám je zasažen a umírá den před osvobozením tábora Američany. Literární žánr – román Kompozice díla – skládá se z jednotlivých kapitol (25), které většinou popisují jen jednu událost v táboře, jež většinou netrvá déle než hodinu. Příběh se odehrává mezi březnem a květnem 1945.

Doplňující otázky (odpovědi) Název díla Jiskra života symbolizuje minimální naději vězňů v koncentračním táboře na záchranu, přežití. V mnohých z nich přitom zbývá pouze jiskra života, tedy že se pohybují na hranici mezi životem a smrtí. Autor čerpal námět z osudů vězňů přežívajících v německých koncentračních táborech. Dále to byl fakt, že jeho sestra zahynula v koncentračním táboře. Jazykové prostředky díla: hodně dialogů a krátkých vět, objevují se zde německá slova a výrazy, které byly přímo užívány v koncentračních táborech (lazaret, barák, esesák, musulman…) Např. Henri Barbusse, Rolland, u nás Pavel, Hrabal, Drda, Fuks… Remarque – světová literatura 1. poliny 20. století, Německo Další díla: Černý obelisk, Nebe nezná vyvolených, Tři kamarádi, Na západní frontě klid, Vítězný oblouk… Doplňující otázky (odpovědi)

Neumělecký text (odpovědi) Funkční styl – odborný Slohový útvar – esej, recenze Odborné výrazy (termíny) – kataklyzma, humanista Kataklyzma – sociální, revoluční převrat, Slovník cizích slov Text by se mohl vyskytovat na záložce knihy, v doslovu, v odborném časopise o literatuře… Neumělecký text (odpovědi)

http://images.zbozi.cz/zbozi- images/5157f6801108813c87240000.jpg REMARQUE, Erich Maria. Jiskra života. 4. vydání. Praha: Naše vojsko, 1989. Citace

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 11. 6. 2013 v Havířově.