Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Mezopotámie
Starověká Čína 1.A.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
vytvořený v projektu OP VK
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
STAROVĚKÁ INDIE.
Vznik státních útvarů II.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Nejstarší starověké státy
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověká Indie 6. ročník
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Starověký EGYPT.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
STAROVĚK.
Starověká Mezopotámie
Dějepis Starověký Egypt 1.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
Úvod do starověku; Vznik písma
VY_32_INOVACE_
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZOPOTÁMIE.
Starověký Egypt - politika
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Staroorientální říční civilizace Jméno autora: Mgr Název: Staroorientální říční civilizace Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: starověk, staroorientální despocie, chrámové hospodářství, Egypt, Mezopotamie, Indie, Čína Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže popsat politickou strukturu a fungování hospodářství starorientální otrokářské despocie na příkladech prvních říčních civilizací, umí nalézt společné znaky a určit specifika těchto starověkých států a pochopí jejich kulturně civilizační přínos pro další rozvoj lidské společnosti.

Metodický list/anotace Na základě výkladové prezentace žák získá poznatky o formování prvních starověkých civilizací v povodí velkých řek, seznámí se s politickou strukturou otrokářského státu, fungováním hospodářství a kulturními specifiky těchto staroorientálních despocií. Datum vytvoření: 14.9. 2012

Starověk Přední východ oblast Středomoří jižní a východní Asie je spojen se vznikem zemědělství, jehož počátky se datují kolem 9. – 7. tisíciletí př. n. l. První starověké státní útvary se objevují všude tam, kde byly ideální podmínky, tj. teplo, půda a voda: Přední východ oblast Středomoří  jižní a východní Asie 

Zemědělská výroba pěstování kulturních rostlin, chov domácích zvířat, zavodňovací systém, chrámové hospodářství vedly k: produkci přebytků oddělení řemesla vzniku obchodu vzniku měst vzniku státu (centralizovaný stát, městský stát)

Na konci 4. tisíciletí př. n. l Na konci 4. tisíciletí př. n. l. vrcholí vývoj nejstarších civilizačních center v okolí velkých řek.

Staroorientální říční civilizace MEZOPOTAMIE (Eufrat, Tigris) EGYPT (Nil) INDIE (Indus, Ganga) ČÍNA (Chuang-che, Jang-c'-t'iang)

MEZOPOTAMIE od pol. 4. tisíciletí př. n. l. – sumerské městské státy ( Uruk, Ur, Eridu, Larsa, Lagaš, Kiš) chrámové hospodářství, důmyslný systém zavlažování rozvoj zemědělství a řemesel vynalezení kola a hrnčířského kruhu obchodní styky s Arábií a Indií klínové písmo na hliněných destičkách literatura ( Epos o Gilgamešovi) zikkuraty (stupňovité pyramidy)

konec Sumeru nastal postupnými vpády semitských kmenů, sjednocením městských států vznikají centralizované říše: Akkadská říše (2334 – 2154 př. n. l.; Sargon I. sjednotil městské státy Sumeru a Akkadu) Babylonská říše (vrchol za panovníka Chammurapiho 1792 – 1750 př. n. l., vydal zákoník) Asýrie (9. – 7. stol. př. n. l.) Perská říše (539 př. n. l. dobyl Babylón Kýros II.) Alexandr Veliký (331 př. n. l. dobyl Babylón)

Mapa Mezopotamie Obrázek č. 1

Babylonská věž Obrázek č. 2

EGYPT centralizovaný stát (na konci 4. tisíciletí př. n. l. sjednotil faraón Meni Horní a Dolní Egypt) vysoce rozvinutá kultura s vyjímečným polyteistickým náboženstvím (úcta k bohům, jiný pohled na svět, odlišné pojetí času, víra v posmrtný život, symbolika) faraón jako vládce Egypta – ztělesněním boha Hóra (od 5. dynastie „synem Re“- boha slunce) prostředníkem mezi božím světem a světem lidí, opíral se o propracovaný byrokratický aparát, silné vojsko a kněžstvo

Thutmose III.(1479 - 1425 př. n. l.) - posunul hranice Egypta až k řece Eufratu, znamenal vrchol dobyvačné egyptské politiky. Amenhotep IV., (1359 – 1342 př. n. l.) známý jako Achnaton manžel proslulé Nefertiti - se snažil zavést náboženské a společenské reformy, chtěl prosadit monoteistické náboženství slunečního boha Atona. Hlavní město říše bylo z Vesetu přesunuto do Achetatonu. Egypt se však po jeho smrti rychle navrátil k uctívání starých bohů, v němž ústřední postavení zaujímal kult boha Amona.

stavba chrámů podél Nilu zasvěcených různým kultům (v Karnaku a Luxoru, Abu Simbel, Kom Ombo, chrám královny Hatšepsut) budování pyramid ve 3. a 4. dynastii (Džoserova stupňovitá pyramida v Sakkáře, pyramidy v Gíze) „Údolí králů“ – pozdější hrobky faraónů hieroglyfy - obrázkové písmo (později jednodušší hieratické a démotické písmo) tesáno do kamene, psáno na papyrus mumifikace

Mapa Egypta Obrázek č. 3

Pyramida v Gíze se sfingou Obrázek č. 5

INDIE 3300 – 1750 př. n. l. – harrapská kultura Harrapa, Mohendžo-daro, měla styk se Sumerem, Egyptem , drávidské jazyky. Byla to jednotná kultura - rozčlenění městských čtvrtí pomocí sítě pravoúhle se křižujících ulic, použití pálených cihel, architektura účelná (bez ozdob), jednotné míry a váhy, pečetidla, účelné výrobky a zbraně (měď, bronz), hrnčířský kruh, záplavové zemědělství. Písmo nebylo rozluštěno (obrázkové). Kultura zanikla z neznámých důvodů.

pol. 2. tisíciletí př. n. l. – invaze indoevropských kmenů – Árjů ( jazyk – sanskrt) Védská cilizace - trvala tisíc let Védy – posvátné texty hinduismu (učení o reinkarnaci), Upanišády, eposy Mahábhárata a Rámájana – základ epické literatury a filozofie, důležité bylo pastevectví, skot - symbol blahobytu (indicky kráva - „ta, jež nemá být zabíjena“, v čele států rádžové (dědičně) brahmanismus, kastovní systém 6 století př. n. l. - nové náboženství proti bráhmanismu - buddhismus. Zakladatelem princ Gautáma Siddhárta, zvaný Buddha - osvícený

Harrapská kultura Obrázek č. 5

Socha buddhy Obrázek č. 6

Čína Asi kolem roku 5000 př. n. l. se na březích řek Chuang-che a Jang-c'-ťiang ve východní Číně obyvatelé věnovali zemědělství. Po legendárním období Tří Vznešených a pěti vladařů  3000 - 2000 př. n. l. pak nastupují první tři pololegendární dynastie Sia, Šang a Čou. Od dynastie Šang se každá dynastie odvolává na tzv. Mandát nebes. Z tehdy používaných symbolů se později vyvinulo moderní čínské písmo.

Mnoho filozofů – učení Jin a Jang, konfucianismus taoismus a legismus, k nejvlivnějším filozofům této epochy náleželi Konfucius, Lao-c', z jehož učení vzešel taoismus, a Konfuciův žák Mencius. Roku 221 př. n. l. Čchin Š'-chuang-ti - první císař z dynastie Čchin posunul hranice Číny do dnešního Vietnamu a Koreje a zahájil budování Velké čínské zdi na ochranu před nájezdy nomádů. Stříbrný věk čínských dějin znamená dynastie Chan 205 – 220 př. n. l., císař Wu-ti pronikl do střední Asie a Mandžuska, začala éra míru a blahobytu. K tomu přispívalo i obchodní spojení s římskou říší, zajišťované hedvábnou stezkou.

Území ovládané dynastií Chan Obrázek č. 7

Velká čínská zeď Obrázek č. 8

Úkol 1: Dokážeš najít společné znaky, které jsou charakteristické pro staroorientální otrokářské despocie?

Řešení: rozvinuté zemědělství, obchod, řemesla zpracování a využití bronzu majetkově diferencovaná společnost organizovaná státní struktura (panovník, byrokracie, vojsko, kněží) centralizovaná moc otrokářství vznik náboženství a filozofie vznik písma rozvoj literatury, umění a vědy (hlavně matematika, astronomie)

Úkol 2: Co mělo vliv na rozdílné projevy prvních starověkých civilizací?

Řešení: přírodní podmínky geografická poloha okolní vlivy

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1: MUSSER, Karl. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tigr-euph.png > Obrázek č. 2 BRUEGEL ST., Pieter. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_the_Elder_-_The_Tower_of_Babel_(Vienna)_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg > Obrázek č. 3 DAHL, Jeff. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ancient_Egypt_map-en.svg > Obrázek č. 4 PRESUMABLY, Hamish. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egypt.Giza.Sphinx.02.jpg >

Obrázek č. 5 CAJZXL8E. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14. 9. 2012] Obrázek č. 5 CAJZXL8E. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kultura_po%C5%99%C3%AD%C4%8D%C3%AD_Indu.p ng> Obrázek č. 6 LOGAN, Aaron. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lightmatter_buddha3.jpg > Obrázek č.7 YUNINJIE. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Han_map.jpg> Obrázek č. 8 SAMXLI. Wkimedia Commons [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GreatWall_2004_Summer_4.jpg>