Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně od vzduchu speciálním vysokotlakým čerpadlem a vysokotlakým potrubím. Vznětový motor pracuje s vnitřní tvorbou směsi ve válci a samovznícením směsi paliva se vzduchem působením kompresního tepla. Sání Komprese Expanze Výfuk
Vstřikování paliva u vznětového motoru Vstřikování paliva u vznětových motorů zajišťují soustavy a čerpadla: - řadová vstřikovací čerpadla (standardní se zdvihovými šoupátky), - rotační vstřikovací čerpadla (s axiálním pístem, s radiálními písty), - samostatná vstřikovací čerpadla (PLD), - sdružené vstřikovače (systém čerpadlo – tryska PD, systém čerpadlo – vedení – tryska), - vstřikovací soustava s tlakovým zásobníkem (Common Rail).
Vstřikovací soustava s tlakovým zásobníkem – Common Rail Palivo je připraveno pro vstřikování ve vysokotlakém zásobníku paliva, tzv. Railu. Vstřikovaná dávka, okamžik vstřiku a vstřikovací tlak jsou prostřednictvím elektronické řídicí jednotky realizovány vstřikovačem (vstřikovací jednotkou) každého válce prostřednictvím řízeného elektromagnetického ventilu. Řídicí jednotka řídí proces pomocí snímačů požadavků řidiče (polohy pedálu) a aktuálních provozních poměrů motoru a vozidla.
Mazání spalovacích motorů Systémy mazání spalovacího motoru: - Tlakové oběžné mazání, jedná se o nucený pohyb maziva, při němž čerpadlo nasává olej z olejového zásobníku přes sítko a tlačí ho do mazacího systému , užívá se zpravidla u čtyřdobých motorů. - Mazání se suchou skříní, vracející se olej do jímky je nasáván čerpadlem a je přepravován do samostatné olejové nádrže, odkud jej čerpadlo přepravuje přes olejový čistič k mazaným místům motoru. Využívá se u terénních vozidel, kdy dochází ke značným náklonům vozidla (motoru). - Mazání mastnou směsí, mazivo je obsahem paliva a jim distribuováno na mazací místa – používá se u dvoudobých motorů, - Mazání čerstvým olejem.
Chlazení spalovacích motorů - Chlazení vzduchem - proudění chladícího vzduchu může být přirozené nebo nucené a to buď přetlakové nebo podtlakové. Dnes se využívá jen u mopedů a motocyklů. - Nucené přetlakové chlazení je nejčastěji tvořeno ventilátorem jako zdrojem tlakové energie, poháněného od klikového hřídele. Regulace chlazení se provádí regulací průtokového množství chladícího vzduchu rozváděcími klapkami Kapalinové chlazení - teplo do okolí se odvádí prostřednictvím chladící kapaliny. Chladicí kapalina odebírá teplo stěnám motoru, proudí potrubím do chladiče – výměníkem tepla kapalina vzduch je ochlazována, následně vstupuje znovu do motoru. Vzduch chladičem prochází buď náporem, nebo nuceně pomocí ventilátoru. Termosifonové oběžné chlazení je založeno na principu rozdílné hustoty kapaliny při různých teplotách. Cirkulace kapaliny probíhá bez čerpadla při plně naplněné chladicí soustavě, tzv. termosifonovým účinkem. Dnes se prakticky nepoužívá. Chlazení s nuceným oběhem - chladicí kapalina je vháněna do chladicích kanálů oběhovým čerpadlem, např. poháněné klínovým řemenem od klikového hřídele.
Chlazení s nuceným oběhem s trvalým pohonem
Regulace chladicí soustavy pomocí termostatu
Výfuková soustava spalovacích motorů Výfuková soustava se skládá s výfukového potrubí, katalyzátoru a jednoho nebo několika tlumičů hluku. Schéma výfukové soustavy Katalyzátor s keramickou vložkou spalovacího motoru s katalyzátorem
Děkuji za pozornost