GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
důsledky v krajinné sféře
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Jak se neztratit na moři?
Tvar a rozměry Země.
Modrá planeta Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Oběh Země kolem Slunce.
Určování zeměpisné polohy
Geografie jako věda a její využití
Elektronická učebnice - II
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Určování zeměpisné polohy
Zeměpisné souřadnice - test
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
POHYBY ZEMĚ.
Astronomické souřadnice
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
Země MODRÁ PLANETA.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
PLANETA ZEMĚ.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Určování zeměpisných souřadnic
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Vědomostní soutěž ze zeměpisu
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Registrační číslo projektu
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
POHYBY ZEMĚ.
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Rovnoběžky.
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
Pohyby Země.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Transkript prezentace:

GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ

Glóbus glóbus je zmenšený model Země zmenšení je vyjádřeno měřítkem na glóbusu vytváří poledníky a rovnoběžky zeměpisnou síť pomocí této sítě můžeme určit jakoukoliv zeměpisnou polohu

Zeměpisné souřadnice Povrch země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků (spojují póly) rovnoběžek (obruče okolo Země) Ty pak vytváří tzv. ZEMĚPISNOU SÍŤ a podle nich určujeme ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE

POLEDNÍKY Čáry spojující S a J pól Základní poledník je nultý tzv. Grenwichský Vzdálenost mezi poledníky je v úhlových stupních Od nultého stupně 180 na ZÁPAD a 180 na VÝCHOD Určují zeměpisnou délku

ROVNOBĚŽKY Probíhají od V k Z Rovník rozděluje polokoule na S a J (je nejdelší rovnoběžkou 40 tis. km směrem k pólům se délka snižuje ) Číslujeme je od 0 po 90 stupňů na pólech Určují zeměpisnou šířku

Zápis Glóbus a zeměpisná síť Glóbus je zmenšený model Země (zmenšení je vyjádřeno měřítkem) ROVNOBĚŽKY POLEDNÍKY

Označ: 0˚ š. a 0˚ d. 90˚ s.š. a 0˚ d 40˚ s.š. a 20˚ z.d. 20˚ j.š. a 40˚ z.d. 50˚ s.š. a 20˚ v.d. 20˚ j.š. a 30˚ v.d.

Myšlený bod na zeměkouli (90° s. + j. š Myšlený bod na zeměkouli (90° s. + j.š.), ve kterém se protínají všechny poledníky. Jejich spojnicí je zemská osa. Myšlená spojnice severního a jižního pólu se nazývá zemská…, Polokružnice spojující oba póly. Pomocí ní určujeme zeměpisnou délku. Hvězda, která zůstává stále na témže místě. Spolehlivě slouží k určení severu. Označení obratníku na severní polokouli. Kružnice vedené souběžně s rovníkem se nazývají? Pomocí nich určujeme zeměpisnou šířku. Povrch země je pokryt pomyslnou sítí čar, kterou nazýváme zeměpisná …, pomocí ní můžeme určit jakékoliv místo na Zemi. Poslední rovnoběžka na jih a na sever od rovníku, nad níž Slunce vrcholí v nadhlavníku (sluneční paprsky zde dopadají kolmo). Nejdelší rovnoběžka (asi 40 000 km), která rozděluje zeměkouli na jižní a severní polokouli. Zmenšený model Země. Obratník na 23,5 stupně jižní šířky nad nimž Slunce vrcholí 21. prosince.

Křížovka - řešení Tajenka: polární kruh - je myšlená kružnice, která odděluje na povrchu Země oblasti, kde alespoň jeden den v roce nevystoupí Slunce nad obzor (tzv. polární noc) nebo nesestoupí pod obzor (polární den). A odpovídá rovnoběžce přibližně 66° 33' 39".

Kliknutím na obrázek spustíš interaktivní hru zeměpisné souřadnice (pozn. Latitude – šířka, Longitude – délka)