Dej 2 Moderní směry v umění Impresionismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..
Advertisements

Francouzské malířství – impresionismus Vývoj nového malířství souvisel s jeho výstavami na veřejnosti a v tom smyslu lze ve Francii za historické mezníky.
Umělecké směry 19. století
Název Neoimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
První představitelé impresionismu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Impresionismus Claude Monet
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Renoir, Degas, Pisarro, Sisley
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Gustave Courbet Barbizonská škola
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Claude Monet MgA. Lukáš Psík
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Claude Monet
Impresionismus ve výtvarném umění
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
Claude Monet Markéta Marešová V6A Claude Monet impresionismus vyhledávání světla snaha zachytit okamžik Paříž, Normandie, Rouen květiny.
Impresionisté figurativního malířství
Musée D´ Orsay Paříž Francie.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Eduard Manet Název školy
Přehled nejvýznamnějších malířů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IMPRESIONISMUS.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
IMPRESIONISMUS.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
Impresionismus Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Impresionismus a postimpresionismus
IMPRESIONISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Křivonosková Kateřina
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Křivonosková Kateřina
Impresionismus umělecký směr vznik na konci 19. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Dej 2 Moderní směry v umění Impresionismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Moderní směry v umění 19. - 20. století

Impresionismus umělecký směr hlavně malířství konce 19. století ve Francii pokouší se zachytit okamžitou, neopakovatelnou atmosféru dané chvíle oficiální francouzské výtvarné umění je vystavované na Salonu, vybíráno Akademií výtvarných umění, která kategoricky přijímala pouze umělecká díla zabývající se převážně mytologickou, náboženskou a historickou tematikou, tato díla se musela vyznačovat dokonale vybroušenou malířskou technikou, uhlazeností a pečlivě vybranou kompozicí malíři, kteří chtěli uspět před uměleckými kritiky, byli nuceni odložit fantazii a slepě kopírovat historická fakta, mýty či biblické příběhy, aniž mohli do díla vnést vlastní nápad nebo se pokusit o zobrazení člověka moderní francouzské společnosti

Znaky impresionismu co nejvěrnější skutečnost zaměření pozornosti na okamžik světelné oživení malba v plenéru (v přírodě mimo ateliér) mozaika ze skvrn namalovaných viditelnými tahy štětce bez pevných okrajů (obrysů) odmítnutí černé barvy, šedých tónů a konturových obrysů cílem bylo vystihnout dojem

Hlavní témata krajina a příroda, zobrazená za různých světelných podmínek a atmosférických jevů moderní město a společenský život zahrnující prostředí tanečních zábav, kaváren, divadel, koncertů a dalších kulturních akcí domácí život a jeho každodenní intimní rituály

výstavou v r. 1874 se skupina umělců poprvé představila veřejnosti, skončila naprostým fiaskem a zesměšněním skupiny těchto nezávislých umělců, ve Francii trval impresionismus přibližně dvacet let, ale další moderní směry, které na něj navazovaly, např. postimpresionismus, expresionismus či fauvismus, využívaly jeho tradic, myšlenek či techniky ještě další desítky let

Claude Monet 1840 - 1926 zakladatel impresionismu autoportrét, 1886

Claude Monet Snídaně v trávě, 1865-1866 detail

Imprese, východ slunce Obraz Clauda Moneta Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce),1873, podle jehož názvu byl impresionismus pojmenován

Claude Monet Vlčí máky v Argenteuil,1873

Claude Monet Nádraží Saint Lazare,1877

Claude Monet Konec dne,1885 Avalské skály, 1885

Claude Monet Gotickou katedrálu maloval 20krát v proměnách světla Rouenská katedrála, hnědá harmonie,1894 Rouenská katedrála, podvečer

Claude Monet Zátoka s lekníny a japonským mostem,1899

Claude Monet Lekníny, 1916-19 1904 - 05 Kosatce, 1900

Edouard Manet 1832-1883 vyšel ze studia starých mistrů (Velázquez, Goya), šokoval pařížskou veřejnost, jeho obhájci a příznivci byli básníci Charles Baudelair a Émile Zola

Edouard Manet Snídaně v trávě, 1862-63

Edouard Manet Olympie, 1863

Edouard Manet Emil Zola veřejně bránil Olympii, když Manet maluje jeho portrét, zobrazí svůj slavný obraz v pravém horním rohu. Portrét Emila Zoly, 1867-8

Edouard Manet F. de Goya, Poprava povstalců Zastřelení císaře Maxmiliána v Mexiku, 1867 - 1868

Edouard Manet Claude Monet ve svém ateliéru na vodě, 1874

Edouard Manet Bar ve Folies-Bergère, 1882

Camille Pissarro 1830 – 1903 nejvytrvalejší impresionista krajinář Autoportrét, 1873

Camille Pissarro Jablečná sklizeň, 1886 Zahrada v Pontoise, 1877

Camille Pissarro Rouen v mlze

Alfred Sisley /sisle/ 1839 - 1899 Portrét od Renoira maloval krajiny v okolí Seiny jako melancholický a náročný člověk zůstával nedoceněn Kanál Saint-Martin, 1872

Pierre-Auguste Renoir /renoár/ 1841 - 1919 nevzdal se figurální malby a portrétu, s oblibou maloval ženy a děti, typickým znakem je mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle Autoportrét, 1910

Pierre-Auguste Renoir Akt ve slunečním světle, 1876 Houpačka, 1876

Pierre-Auguste Renoir Portrét herečky Jeanne Samary, 1877 Dívka s konví, 1876

Pierre-Auguste Renoir Snídaně veslařů, 1881 Deštníky, 1883

Pierre-Auguste Renoir Chrám Sv. Marka Benátky, 1881

Pierre-Auguste Renoir Dívky u piana, 1892

Edgar Degas 1834 - 1917 zobrazoval pohybující se figury v baletní škole, pouliční výjevy, dostihy, šlo mu o dokonalý souhrn světel na lidské postavě Autoportrét, 1855

Edgar Degas Na dostizích před tribunami, 1866-68

Edgar Degas Taneční sál v opeře na Rue le Peletier, 1874 Primabalerina,1876-77

Edgar Degas Žehlící ženy, 1884-86 Modré tanečnice, 1898

Henri de Toulous-Lautrec /anri de tulúz lotrek/ 1864 - 1901 kresby tvořil několika tahy štětce, zachytil tak rychlý pohyb a atmosféru scény, jeho nehezký zjev a tělesné vady ho nutily malovat to, co viděl ze židle pařížských pochybných nočních podniků, nevěstky, tanečnice, boháče, umělce na pódiu aj. soustředil se na lidskou postavu

Toulous-Lautrec Goulue vstupuje do Moulin Rouge, 1891-92 Zrzka, 1889

Toulous-Lautrec Moulin Rouge, 1892-93 Žena s černým boa, 1892

Toulous-Lautrec Yvette Guilbert zpívá „Linger, Longer, Loo“. 1894 Žena v korzetu, 1896 Plakát Divan Japonais, 1893

Toulous-Lautrec Žokej, 1899

Čeští impresionisté Antonín Slavíček 1870 - 1910 U nás v Kameničkách, 1904

Antonín Slavíček Ve Veltruském parku, 1896 Slunce v lese, 1898

Antonín Hudeček 1872 – 1941 Lesní cesta Zimní krajina, 1920

Joža Úprka 1861 - 1940 Pouť u sv. Antonínka, 1894

Hudební impresionismus zakladatelem francouzský skladatel Claude Debussy (1862-1918) orchestrální Faunovo odpoledne, Nokturna, tři symfonické skicy Moře klavírní obrazy (např. Potopená katedrála) 1893-1902 stěžejní dílo, opera Pelléas a Melisanda nejvýznamnějším skladatelem Maurice Ravel (1875-1937) orchestrální Bolero a Španělská rapsodie

Dej 2 Moderní směry v umění Impresionismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity materiály, obrázky z publikací a www stránek Pijoan, José: Dějiny umění 8, Odeon, Praha 1984 Šamšula, Pavel, Hirschová,Jarmila: Průvodce výtvarným uměním IV.,Práce, Praha 1994 abcgallery.com artmuseum.cz impresionismus.cz guajara.com cs.wikipedia.org commons.wikimedia.org