Dej 2 Moderní směry v umění Impresionismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Moderní směry v umění 19. - 20. století
Impresionismus umělecký směr hlavně malířství konce 19. století ve Francii pokouší se zachytit okamžitou, neopakovatelnou atmosféru dané chvíle oficiální francouzské výtvarné umění je vystavované na Salonu, vybíráno Akademií výtvarných umění, která kategoricky přijímala pouze umělecká díla zabývající se převážně mytologickou, náboženskou a historickou tematikou, tato díla se musela vyznačovat dokonale vybroušenou malířskou technikou, uhlazeností a pečlivě vybranou kompozicí malíři, kteří chtěli uspět před uměleckými kritiky, byli nuceni odložit fantazii a slepě kopírovat historická fakta, mýty či biblické příběhy, aniž mohli do díla vnést vlastní nápad nebo se pokusit o zobrazení člověka moderní francouzské společnosti
Znaky impresionismu co nejvěrnější skutečnost zaměření pozornosti na okamžik světelné oživení malba v plenéru (v přírodě mimo ateliér) mozaika ze skvrn namalovaných viditelnými tahy štětce bez pevných okrajů (obrysů) odmítnutí černé barvy, šedých tónů a konturových obrysů cílem bylo vystihnout dojem
Hlavní témata krajina a příroda, zobrazená za různých světelných podmínek a atmosférických jevů moderní město a společenský život zahrnující prostředí tanečních zábav, kaváren, divadel, koncertů a dalších kulturních akcí domácí život a jeho každodenní intimní rituály
výstavou v r. 1874 se skupina umělců poprvé představila veřejnosti, skončila naprostým fiaskem a zesměšněním skupiny těchto nezávislých umělců, ve Francii trval impresionismus přibližně dvacet let, ale další moderní směry, které na něj navazovaly, např. postimpresionismus, expresionismus či fauvismus, využívaly jeho tradic, myšlenek či techniky ještě další desítky let
Claude Monet 1840 - 1926 zakladatel impresionismu autoportrét, 1886
Claude Monet Snídaně v trávě, 1865-1866 detail
Imprese, východ slunce Obraz Clauda Moneta Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce),1873, podle jehož názvu byl impresionismus pojmenován
Claude Monet Vlčí máky v Argenteuil,1873
Claude Monet Nádraží Saint Lazare,1877
Claude Monet Konec dne,1885 Avalské skály, 1885
Claude Monet Gotickou katedrálu maloval 20krát v proměnách světla Rouenská katedrála, hnědá harmonie,1894 Rouenská katedrála, podvečer
Claude Monet Zátoka s lekníny a japonským mostem,1899
Claude Monet Lekníny, 1916-19 1904 - 05 Kosatce, 1900
Edouard Manet 1832-1883 vyšel ze studia starých mistrů (Velázquez, Goya), šokoval pařížskou veřejnost, jeho obhájci a příznivci byli básníci Charles Baudelair a Émile Zola
Edouard Manet Snídaně v trávě, 1862-63
Edouard Manet Olympie, 1863
Edouard Manet Emil Zola veřejně bránil Olympii, když Manet maluje jeho portrét, zobrazí svůj slavný obraz v pravém horním rohu. Portrét Emila Zoly, 1867-8
Edouard Manet F. de Goya, Poprava povstalců Zastřelení císaře Maxmiliána v Mexiku, 1867 - 1868
Edouard Manet Claude Monet ve svém ateliéru na vodě, 1874
Edouard Manet Bar ve Folies-Bergère, 1882
Camille Pissarro 1830 – 1903 nejvytrvalejší impresionista krajinář Autoportrét, 1873
Camille Pissarro Jablečná sklizeň, 1886 Zahrada v Pontoise, 1877
Camille Pissarro Rouen v mlze
Alfred Sisley /sisle/ 1839 - 1899 Portrét od Renoira maloval krajiny v okolí Seiny jako melancholický a náročný člověk zůstával nedoceněn Kanál Saint-Martin, 1872
Pierre-Auguste Renoir /renoár/ 1841 - 1919 nevzdal se figurální malby a portrétu, s oblibou maloval ženy a děti, typickým znakem je mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle Autoportrét, 1910
Pierre-Auguste Renoir Akt ve slunečním světle, 1876 Houpačka, 1876
Pierre-Auguste Renoir Portrét herečky Jeanne Samary, 1877 Dívka s konví, 1876
Pierre-Auguste Renoir Snídaně veslařů, 1881 Deštníky, 1883
Pierre-Auguste Renoir Chrám Sv. Marka Benátky, 1881
Pierre-Auguste Renoir Dívky u piana, 1892
Edgar Degas 1834 - 1917 zobrazoval pohybující se figury v baletní škole, pouliční výjevy, dostihy, šlo mu o dokonalý souhrn světel na lidské postavě Autoportrét, 1855
Edgar Degas Na dostizích před tribunami, 1866-68
Edgar Degas Taneční sál v opeře na Rue le Peletier, 1874 Primabalerina,1876-77
Edgar Degas Žehlící ženy, 1884-86 Modré tanečnice, 1898
Henri de Toulous-Lautrec /anri de tulúz lotrek/ 1864 - 1901 kresby tvořil několika tahy štětce, zachytil tak rychlý pohyb a atmosféru scény, jeho nehezký zjev a tělesné vady ho nutily malovat to, co viděl ze židle pařížských pochybných nočních podniků, nevěstky, tanečnice, boháče, umělce na pódiu aj. soustředil se na lidskou postavu
Toulous-Lautrec Goulue vstupuje do Moulin Rouge, 1891-92 Zrzka, 1889
Toulous-Lautrec Moulin Rouge, 1892-93 Žena s černým boa, 1892
Toulous-Lautrec Yvette Guilbert zpívá „Linger, Longer, Loo“. 1894 Žena v korzetu, 1896 Plakát Divan Japonais, 1893
Toulous-Lautrec Žokej, 1899
Čeští impresionisté Antonín Slavíček 1870 - 1910 U nás v Kameničkách, 1904
Antonín Slavíček Ve Veltruském parku, 1896 Slunce v lese, 1898
Antonín Hudeček 1872 – 1941 Lesní cesta Zimní krajina, 1920
Joža Úprka 1861 - 1940 Pouť u sv. Antonínka, 1894
Hudební impresionismus zakladatelem francouzský skladatel Claude Debussy (1862-1918) orchestrální Faunovo odpoledne, Nokturna, tři symfonické skicy Moře klavírní obrazy (např. Potopená katedrála) 1893-1902 stěžejní dílo, opera Pelléas a Melisanda nejvýznamnějším skladatelem Maurice Ravel (1875-1937) orchestrální Bolero a Španělská rapsodie
Dej 2 Moderní směry v umění Impresionismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity materiály, obrázky z publikací a www stránek Pijoan, José: Dějiny umění 8, Odeon, Praha 1984 Šamšula, Pavel, Hirschová,Jarmila: Průvodce výtvarným uměním IV.,Práce, Praha 1994 abcgallery.com artmuseum.cz impresionismus.cz guajara.com cs.wikipedia.org commons.wikimedia.org