Impresionismus Šedesátá léta 19. století
Doba Nástup kapitalismu a průmyslových revolucí Ochabení vlivu náboženství Moderní člověk hledá sám sebe jako osobnost Umělecké dílo přestává být mírou bohatství, stává se reprezentantem filozofie novodobého člověka Pořádány výstavy – Salóny, vyvolávající skandály
Édouard Manet, Snídaně v trávě, 1863
Vznik ovlivněn: Fotografií Ve 40. letech 19. století se jako nová forma umění začíná prosazovat fotografie, která zejména impresionisty ovlivnila velkou měrou. Samotní umělci, jako například Degas či Monet, také vlastnili fotoaparáty a schopnost přístrojů zachytit krásu a pomíjivost okamžiku je vedla k neobvyklým experimentům s kompozicí. Velké množství impresionistických děl se tedy vzhledem blíží fotografii – jedná se například o oříznutí postav či scenérie a rozmazaná místa, která vyjadřovala dojem spontánnosti a pohybu.
Japonské dřevoryty Objevily se ve Francii v 50. letech 19. století díky obchodu. Představovaly protiklad k malířství západní tradice. Japonští umělci kombinovali plochy jednotné barvy se stylizovanými obrysy a zdůrazňovali přitom povrchový vzor listu než zobrazení perspektivy a prostoru, jak tomu bylo u západních umělců. Japonští tvůrci naznačovali prostorové vztahy tak, že umisťovali předměty jeden za druhý v rovinách, které se navzájem překrývaly, a stejně jako u fotografií byly postavy často seříznuty okrajem obrazu.
Claude Monet, Dojem – vycházející slunce, 1872
Charakteristika Základním znakem impresionistické malby je čistá barevná skvrna, důležitá pro zachycení prchavosti světla a zářivé barevnosti krajiny Malíři studují světlo v různých ročních či denních obdobích, za různých světelných podmínek Mizí pevné kontury, rukopis je uvolněný – proto nejsou zprvu přijímány oficiálními Salony Krátké tahy, rychlé doteky štětce
1863 Salón odmítnutých Édouard Manet se stává duchovním vůdcem celé impresionistické generace, ač sám klasickou impresionistickou metodou nemaluje Obraz Snídaně v trávě vyvolal pohoršení 1865 obraz Olympie, další skandál
Představitelé: Claude Monet / 1840 – 1926 / jeho obraz Imprese -východ slunce (Impression: soleil levant), namalovaný roku 1872, dal impresionismu jméno Barvami zachycuje živost krajiny, neklid
Lekníny Katedrála v Rouen Kupky sena
Procházka
Auguste Renoir / 1841 – 1919 / Člen impresionistické skupiny Používá černou barvu na rozdíl od ostatních
Oběd na lodi Houpačka
Camille Pissarro / 1830 – 1903 / Obhájce impresionistických nauk Hlavní kritik oficiálního Salónu
Alfred Sisley / 1839 – 1899 / Sníh
Zdroje: Jan Baleka, Výtvarné umění, výkladový slovník, Academia 1997 Dějiny výtvarného umění, Alois Bauer, Rubico 1998 http://www.artmuseum.cz/