Exportní strategie České republiky Exportní úspěchy podniků Moravskoslezského kraje Ing. Petr Adrián, MBA poradce pro řízení podpory exportu MPO konference, Ostrava, 9.4.2009
Bilaterální obchodní a ekonomické vztahy – řízení podpory exportu(1) VIZE: Exportní strategie 2006 -2010 Prosadit zájmy ČR ve světě prostřednictvím obchodu a investic (+ základní zdroje) Zlepšení kvality služeb státu – Lepší produkty a nové příležitosti pro podnikatele tj.usnadňování obchodu, účinná podpora firem, lepší informovanost, vlídné a efektivní jednání, diverzifikace a podpora high VA, (IT), partnerství MZV, HK, kraje..
Projekt: Exportní strategie 2006 -2010 Bilaterální obchodní a ekonomické vztahy – řízení podpory exportu Exportní strategie(2) Projekt: Exportní strategie 2006 -2010 Základní dokument podpory exportu Řízena manažerským způsobem Řízena projektově – 12 projektů Schválena vládou Každoročně zpráva vládě o plnění Rada pro obchod a investice ministra
I. Exportní financování Bilaterální obchodní a ekonomické vztahy – řízení podpory exportu: 3 produktové řady(3) I. Exportní financování ČEB – v roce 2008 nové úvěry v objemu 20 mld. Kč - dotace ze stát. rozpočtu na úrokové rozdíly 281 mil. Kč EGAP – v roce 2008 286 nových smluv v objemu 43 mld.Kč v roce 2009 bude zvýšena pojistná kapacita o 30 na 150 mld. EGAP nečerpá prostředky ze stát. rozpočtu (samofinancování)
Bilaterální obchodní a ekonomické vztahy – řízení podpory exportu: 3 produktové řady(4) II. Účinná asistence a podpora firem na místě (velvyslanec, OEU,ZKCT,CI, mise…) * vyhledávání kontaktů; * info o trhu a legislativě - napojení (IZ) rozpočet?; * podpora působení v místě - otevírání dveří, * státní zakázky – fair trade, state aid??, SOLVIT * foot in the door - banka, hotel - snížení nákladů * plán misí - prioritní země case EPE: veletrh jako nástroj průzkumu a poznání teritoria
III. Marketing, propagace, výstavy a veletrhy Bilaterální obchodní a ekonomické vztahy – nástroje v pravomoci ČR – člen. státu EU (5) III. Marketing, propagace, výstavy a veletrhy MR - průzkum, konjunktura, statistiky, web * STI, a konjunktura; Businessinfo * Semináře v ČR o teritoriích * Poptávky, tendry, nové příležitosti. V roce 2009 plánuje MPO 46 akcí 3 národní výstavy - Mexiko, Čína, Rusko Alokovaná částka +150 mil. Kč eu na 250 mil. Kč Veletrhy SRN (???), prioritní země ???
Nástroje pro řízení a prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR (1) EXPORTNÍ STRATEGIE ČR otazníky Exportující firmy klíčový zákazník ??? Segmentace exportérů – kriteria exportní připravenosti, zpětná vazba, měření účinnosti a efektivnosti (IZ), krize…
Nástroje pro řízení a prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR (2) MPO proti krizi: Proti krizi a poklesu exportních zakázek jde MPO cestou: 1) Navýšení základního kapitálu České exportní banky o 1 mld. Kč (s možností dalšího navýšení v případě potřeby). Navýšení základního kapitálu ČEB o 1 mld. umožní poskytnout státní podporu vývozu v objemu cca 20-25 mld. Kč. současně je navýšena pojistná kapacita společnosti EGAP (maximální limit expozice EGAP) ze 120 mld. na 150 mld. Kč, což umožní vyhovět všem požadavkům exportérů na pojištění vývozu se státní účastí
Nástroje pro řízení a prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR MPO proti krizi: 2) Financování nepřímých vývozců – dodavatelů subdodávek větších exportérů. Financování výroby pro vývoz ze strany ČEB. Přístup a zapojení komerčních bank do státem podporovaného úvěrování a pojišťování vývozu prostřednictvím tzv. mechanismu vyrovnávání úrokových sazeb – zákon 58/1995 o pojišťování a financování vývozu Dočasné zvýšení pojistného krytí všech typů pojištění vývozních úvěrů ze strany EGAP z 95 % na 99 %.
Nástroje pro řízení a prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR MPO proti krizi: Navýšení prostředků na veletrhy a výstavy na 250 mil. Kč Běžně cca 100 mil. Kč/ rok Dalších 150 mil. Kč ze strukturálních fondů EU Další krytí na výstavy a veletrhy vynakládá MZV a MMR. www.businessInfo.cz www.mpo.cz www.czechtrade.cz
děkuji Ing. Petr Adrián, MBA adrian@mpo.cz