OZNAČENÍ A ZÁKLADNÍ MORFOLOGIE ZUBŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Advertisements

Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
M.Mechl Barevná duplexní ultrasonografie přívodných tepen mozkových
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Konstrukce trojúhelníku
ZUBY Prvouka 3.ročník. ZUBY Prvouka 3.ročník Funkce zubů Ukousnutí a žvýkání potravy Mluvení Vzhled obličeje (postavení a tvar zubů dotvářejí celkový.
Název Zuby, péče o ně   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Dočasný chrup.
Trávicí soustava I. - zabezpečuje příjem a trávení potravy, vstřebávání živin a odstranění zbytků - trávení je biochemický proces, kdy se potrava rozkládá.
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – červené x modré Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
Optické klamy profesora Lahvičky.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
R U Č N Í Ř E Z Á N Í D Ř E V A.
Lidské tělo - opakování
Tato prezentace byla vytvořena
VY_32_INOVACE_9B20 SAVCI morfologie a anatomie
Mgr. Vlastislav Kučera 4. přednáška.  vícenásobná pozadí  velikost pozadí  zobrazení pozadí  gradienty.
Zub = dens, dentis odus, odontos
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Základní anatomie krční páteře
Digitální učební materiál
Dvourozměrné geometrické útvary
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Trávicí soustava – souhrnné opakování 1. (stavba) VY_52_INOVACE_35
Trávicí soustava.
Trávící soustava - úvod
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TRÁVICÍ SOUSTAVA 1. DUTINA ÚSTNÍ 2. HLTAN 3. JÍCEN 4. ŽALUDEK
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
PILY..
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor výukového materiálu:
Řezání na kotoučových pilách
Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Cuneiforme mediale Cuneiforme laterale Cuboideum Naviculare Talus
ŘEZY A PRŮŘEZY.
Řitní otvor na konci PABD v hlubokém zářezu; extrémně velký druh celkový vzhled těla +-kulovité tělo laterálně zploštělé tělo zub na ventrálním okraji.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
POHYBOVÝ SYSTÉM – LEBKA III
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
Materiál k výuce endodoncie
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Určování pohlaví a věku z kosterního materiálu. Morfoskopické a morfometrické metody. Bi4340c Biologie člověka - cvičení (podzim 2014) Bi4340c.
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: II.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
DENTÁLNÍ HYGIENA.
Zdravé zuby ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_03_20_Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3359 NázevZdravé zuby Téma hodinyZdravé zuby PředmětPřírodověda.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava I. (úvod a dutina ústní) Název sady:Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.8.We.06_Travici_soustava_cloveka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_18_Zuby
Materiál k výuce endodoncie
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

OZNAČENÍ A ZÁKLADNÍ MORFOLOGIE ZUBŮ

OZNAČENÍ ZUBŮ Máme více možností: Počáteční písmeno Řezáky – dentes incisivi I1, I2 Špičák – dens caninus C Třenové zuby – dentes premolares P1, P2 Stoličky – dentes molares M1, M2, M3

Číslicí: začínáme u velkých řezáků a pokračujeme distálně: Střední řezák 1, postranní řezák 2,……, třetí stolička 8 http://www.ibr-online.com.br/especiais/trabalhos/sandrinha/dentes/dentes.jpg

Další typy značení nám přesně ukáží,kde daný zub leží: Dle Zsigmondy: vodorovná čára – okluze, svislá pak střední čáru symetrie hlavy(dočasný chrup se značí římskými číslicemi)‏ V praxi se používá pouze výseč

Dle Haderupa: pro zaznamenávání psacím strojem, dolní se zančí -, horní +

Nejčastěji se používá mezinárodní „two- digit system“: Rozdělení na kvadranty (1-4 značí stálý chrup, 5-8 dočasný chrup)‏

Pak tedy značení vypadá:

Dále také: americký systém (začíná se 1 u pravé horní osmičky a pokračuje se podél celého oblouku horního a pokračuje se dolní levou osmičkou k pravé; u dočasných se používá písmen abecedy A-T)‏ : Skandinávský systém (využívá + a – jako Haderup, u dočasného chrupu přídává nulu před každou číslici.

Pro srovnání…

A konečně poslední způsob tzv A konečně poslední způsob tzv. journal se užívá ve forenzní stomatologii, při výuce.. Jsou na něm značeny všechny plošky a detaily zubu (tzv. odontogram); ještě detailnější je pak piktogram, kde je zobrazení zubů z vestibulární plochy, včetně kořenů.

MORFOLOGIE FRONTÁLNÍCH ZUBŮ

http://www.endo-e.com/images/ListMatGrad/MontaManequim/OrientaMontaMaq/DentesArtificiais/DentesArtificiais_eml_05_2x.jpg

DENTES INCISIVI (ŘEZÁKY)‏ VELKÝ HORNÍ ŘEZÁK (II.třída)‏ Facies labilalis je ve tvaru 4-úhelníku, meziální část labiální plošky je více klenutá než distální (odpovídá zakřivení celé horní řady zubů)‏ Zvláště u mladého zubu jsou patrné dvě rýhy od incizální hrany(řezací hrana-margo incisialis) cervikálním směrem (ke krčku), na řezací hraně jsou patrné 3 obloučky, které se časem ztrácejí, podélné rýhy zůstávají patrné Facies palatinalis je konkávní, přechází v tuberculum dentale, které je značné konvexní 2 facies aproximales (styčné plošky)- mezialní (spíše rovná,mírně konvexní,v incizní hranu přechází téměř pravým úhlem),distální (více vypouklá,přechází v incizní hranu konvexně)‏

Styčná místa jsou ve třetině meziálních plošek (blíže k incizální hraně)‏ Kořen je jeden, kónický, mohutný, 12-15 mm, lehce distálně zahnutý, na horizontalním řezu téměř kulatý Cavum pulpae – 3 dřeňové rohy (cornua pulpae), zploštělá ve vestibulárním směru Kořenový kanálek-kruhový průřez Pravý a levý řezák vzájemně odkloněn distálně (identifikace-křivkový a kořenový znak)‏ Šířka korunky-8,5mm, délka kořenu-13mm, délka zubu 23mm

POSTRANNÍ HORNÍ ŘEZÁK(III.třída)‏ Menší a užší než velký řezák-šířka korunky 6,5mm, délka kořene 13mm, délka zubu 22,5mm Palatinální ploška je ostře zúžená, od tuberculum dentale vybíhají k incizální hraně 2 sklovinové valy, přímo pod tub. dentale často slepá prohlubinka foramen caecum Kořen kratší a slabší než kořen velkého horního řezáku, mírně palatinální a distální odklon, oválný průřez Cavum pulpae-anat. tvar korunky,2 výbežky v icizální hranu, je-li tub. dentale vybíhý v další výběžek Kořenový kanálek-1, oploštělý (proto často špatně přístupný)‏

PRVNÍ DOLNÍ ŘEZÁK Šířka korunky-5mm, délka kořene-12,5mm, délka zubu-21,5mm Nejmenší zub lid. chrupu, labialní ploška lehce konvexní, hladká, incizální hrana u čerstvě prořezaných zubů je vroubkovaná, lingualní je mírně konkávní s vyznačeným tuberculum dentalae a výraznými sklovinovými lištami po obou stranách Aproximální plošky-trojúhelníkový tvar, v incizální hranu přechází náhle- „dlátovitý tvar“ kořen-kónický, rovný, často rýha (mesiální a distální strana)‏ Styčná místa jsou na incizální hraně

DRUHÝ DOLNÍ ŘEZÁK Velmi podobný prvnímu Šířka korunky-5,5mm, délka kořene-14mm, délka zubu-23,5

DENTES CANINI (I.třída)‏ HORNÍ ŠPIČÁK Šířka korunky-7,5mm, délka kořene-17mm, délka zubu 27mm Labiální ploška-tvar kosočtverce,incizální hrany jsou dvě a sbíhají se v mohutný hrot, meziální je kratší a uložená spíše horizontálně Mohutná sklovinná lišta dělí labiální plošku na část meziální (klenutější a užší) a distální (větší,plošší)‏ Palatinální ploška mírně konkávní, sklovinový val od tub. dentalae k hrotu zubu po stranách vytváří miskovité konkavity Aproximální plošky-trojúhelníkovité Kořen-mohutný, dlouhý, kónický, někdy skloněn distálně, 1 kanálek Dřeňová dutina-jeden roh, na řezu oploštělý kruh

DOLNÍ ŠPIČÁK Šířka korunky-7mm, délka kořene 15,5mm, délka zubu 26,5mm Labiální ploška je konvexní, sklovinná lišta jen naznačena, mezialní ploška více klenutá než distální Linguální ploška mírně konkávní, tub. dentalae prominuje Inicizální hrana je přerušena hrotem (od něj menší sklon na meziální plošku)‏ Kořen-kratší než u horního, počet je v 98% 1, jinak 2, kanálky v 15% dva,jinak 1 Cavitum pulpae-oválná Identifikace-dolní laterální úsek (sklon korunky)‏

Dental anatomy, the form and function of the permanent teeth (Robert C Dental anatomy, the form and function of the permanent teeth (Robert C. Zeis, St. Louis, The V. Mosby Company, 1949)‏ Preklinická stomatologie (K. Jansová, M. Eber, Olomouc 1996)‏ http://www.idealgratis.com/pessoal/como-escovar-os-dentes- corretamente/escovar_os_dentes.jpg